Alternatief voor winterbescherming: de boel uitgraven!

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Alternatief voor winterbescherming: de boel uitgraven!

Berichtdoor Gouden HandPalm op 19 jan 2014 00:51

Dan wel de onderste kuip ontdoen van de bodem ivm. Ingroeien van de wortels in de grond. Dan is het ook een oplossing. :thumb_up:
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 19 jan 2014 01:23

Ik heb dit topic zo maar half gevolgd.
Maar ik zie nergens het zogenaamde rondsteken van de planten in de volle grond zodat ze in het najaar makkelijk (zonder veel wortelschade).

groei is wel wat trager dan volledig in de volle grond...maar mijn inziens nog altijd sneller dan in een pot.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 19 jan 2014 09:28

Dit topic kwam tot de (voorlopige) conclusie dat je het beste palmen en andere exoten met container en al in de tuin kunt ingraven. Ze kunnen dan door de gaten van de pot heen van onderen met hun wortels in de grond ingroeien en zo van de voeding van de tuin genieten.

Bij rondsteken breng je veel meer wortelschade toe dan de plant alleen van onder, bij de ingegroeide wortels, te moeten uitsteken.

Ook staan bij rondsteken je planten minder vast in de grond. Ze gaan dan eerder tegen de vlakte bij wind.

(Maar het kan natuurlijk zijn dat jij er goede ervaringen mee hebt. We schrijven hier geen nieuwe grondwet. We zijn alleen nieuwe overwinteringstactieken aan het uitdenken.)
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 19 jan 2014 11:54

De voorlopige conclusie geldt dan wel voor de methode om palmen ieder jaar uit de grond te halen en elders te overwinteren. Het is niet vergelijkbaar met een vollegrondspalm die wel een goede winterbescherming krijgt. Ik bedoel, ook met deze methode breng je wortelschade toe die veel palmen je niet in dank zullen afnemen. Maar als je dan toch je palmen uit de grond wilt halen, dan is de pot-in-pot methode (zullen we dit zo noemen? ;) ) beter dan zonder pot in de vollegrond en die elk jaar rooien.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 19 jan 2014 12:17

Hoi Ik heb deze methode jaren lang toegepast met mijn kleinere Cyathea medullaris, deze stond in de volle zon als experiment en dan mag de pot niet uitdrogen of te warm worden, om aan deze eisen te voldoen had ik gekozen voor een grote container waar de 60l pot in paste, deze was onderaan rondom voorzien van grote geboorde gaten zodat de wortels vrijspel hadden en wat goed ging, dit heb ik 5 jaar kunnen rekken maar de wortels in de binnen pot raakte op een gegeven moment verstikt zodat ik genoodzaakt was de kluit van die oude pot te bevrijden.
De wortels werden voorheen met een scherpe steekschop rondom afgestoken, moet zeggen dat er geen beweging in kwam voor het lossteken wat er op wijst dat deze plant er geen moeite mee had ieder jaar weer opnieuw veel wortels aan te maken, het zal voor palmen een ander verhaal zijn denk ik! Al heb ik toch bij de grote sabal en phoenix vaak hele stukken kluit afgezaagd wat nooit tot enige zichtbare schade leidde.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 19 jan 2014 12:53

Eduard schreef:Al heb ik toch bij de grote sabal en phoenix vaak hele stukken kluit afgezaagd wat nooit tot enige zichtbare schade leidde.
Gr. Eduard.

Prima experiment met je Cyathea, Eduard. Zo zien we hoe graag wortels naar diepere plekken en nieuwe voeding op zoek gaan.

Wat voor je container is gelukt, moet helemaal lukken als het om de volle grond gaat. Het is daar nog voedselrijker beneden de pot.

Over wortelsnoei en kluiten afzagen...: als je op sommige youtube filmpjes palmkwekers bezig ziet met de zaag bij het verpotten van palmen, dan kun je niet anders concluderen dan dat palmen wel wat wortelsnoei kunnen verdragen. Er gaat soms flink de zaag in, zag ik. Herstel zal dan wel wat langzamer zijn. Maar ze komen er wel weer boven op.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 19 jan 2014 12:58

Klopt, ik heb wel eens gezien hoe Washintonia's en Phoenixen van vele meters hoog werden uitgegraven en waarvan de kluit werd teruggebracht naar iets wat in een pot past. Vervolgens worden ze ontdaan van het meeste blad en op een kwekerij weer aan de wortel gebracht. Of soms rechtspreeks bij een hotel of zo geplant. Maar vergeet niet dat ze daar dan hete zomers tot hun beschikking hebben wat het herstel flink bevorderd. maar eens dat bijvoorbeeld een Phoenix dat goed kan verdragen. Ik heb dat zelf ook wel eens gedaan, de kluit gehalveerd omdat de plant zich uit de pot omhoog drukte. Maar ik heb toen een jaar geen groei gehad, maar depalm heeft het prima overleefd en groeide in het tweede jaar langzaam weer door. Nu heb ik besloten de palm twee jaar geleden in de vollegrond te zetten.....
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor alexde op 20 jan 2014 14:14

Een andere optie is je planten ingraven ipv uitgraven.
Graaf een groot gat van een meter, en zet daar je vorst gevoelige planten in.
Uiteraard lukt dit alleen met kleine planten.
Maar met deze methode heb ik vorig jaar een washingtonia zaailing met succes overwinterd.
Wel je gegraven gat afdekken met iets zodat er geen regen of sneeuw in valt!
alexde

2 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 20 jan 2014 16:13

Je moet dan wel je zaailingen tegen de vorst blijven beschermen, denk ik, door hooi, bladeren of ander isolatie materiaal toe te voegen aan het gat. Vorst trekt namelijk een flink eind de grond in. Kijk maar naar onze waterleidingen. Die moeten ook wettelijk op een bepaalde diepte liggen.

En het werkt, zoals je schrijft, alleen voor kleine plantjes. Een wat oudere palm is daar te groot voor.

Maar dat is maar gezeur. Tof, dat je experiment met je washy zo slaagde!
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterbescherming