Washingtonia word bruin

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Washingtonia word bruin

Berichtdoor MooiePalm op 30 jan 2014 20:28

Ik heb mijn Washingtonia Robusta in de garage staan en nu beginnen de buitenste bladeren bruin te worden.
Er zitten wel 4 ramen van 33 cm bij 70 cm in de garage dus er komt wel wat licht binnen en de temp is altijd boven 0 gr.
De laatste 2 mnd 1x een klein beetje water gegeven.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn ?
Mijn Princeps en Waggy's doen het overigens prima en zien er goed uit.
MooiePalm

6 bedankjes

Re: Washingtonia word bruin

Berichtdoor p e t e r op 30 jan 2014 20:34

Mij lijkt het niets om ongerust te zijn. Ik heb dit ook elke winter.
Een combinatie van slechtere groeiomstandigheden zorgt ervoor dat de plant stilvalt. De oudste bladeren worden afgestoten.

Als de groei terug herneemt dan heb je terug gezonde bladeren.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor MooiePalm op 01 feb 2014 11:54

Ok bedankt.
Het zijn bladeren van afgelopen jaar. Zo word het wel lastig om een mooie volle boom te krijgen, als dat ieder jaar zo gaat.

Gr. Riny
MooiePalm

6 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 01 feb 2014 12:24

Als je de palmen in goede conditie hebt dan komen er net zoveel ( of meer ) nieuwe bladeren bij als dat er afgestoten worden. En anders zit je met een probleem :mrgreen:
Dan word het lastig ja. Misschien toch een lichtere winterstalling zoeken dan spaar je meer bladeren 8-)
Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor Eric08 op 02 feb 2014 09:13

ik heb thuis een vergelijkbare situatie: m'n Washingtonia staat tijdens de winter in een garage/kelderkamer met twee ramen (+/- 35 x 35 cm). Na de winter worden er telkens 3 tot 5 bladeren met bruine vlekken afgesneden. Met wat mest komen er in het voorjaar weer snel nieuwe speren te voorschijn. De Washi op de foto is enkele jaren geleden gekocht als klein plantje en wordt ieder jaar aanzienlijk groter. Ik vrees ervoor dat ik hem niet meer binnen ga krijgen na enkele jaren. Geen probleem dus dat er enkele bladeren stuk gaan tijdens de winter.
Bijlagen
wa11.jpg
Washi tijdens de zomer
wa11.jpg (274.35 KiB) 2494 keer bekeken
Eric08

3 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 02 feb 2014 11:52

Ben daarnet even gaan kijken naar mijn uitgeplant exemplaar die nu zijn eerste "winter" buiten heeft. Ik heb de bescherming pas aangebracht nadat hij een keer of 3 tot -4°C had gehad. Dit is ook goed te zien nu. Alle bladeren zijn verbrand behalve de half ontplooide speer. Geen mooi gezicht maar ik heb er toch goede hoop op dat hij volledig gaat herstellen in het voorjaar/zomer. Normaal kan de schade niet erger worden gezien hij nu naar mijn oordeel goed beschermd is en ook verwarmd zo gauw de t° onder het vriespunt gaat. De Livistona australis ziet er net zo uit, de Livistona decipiens is ook beschadigt maar niet zo erg als voorgaande 2 palmen.
Je ziet meteen nu welke palmsoorten het minst kunnen hebben want ze zijn allen dezelfde dag ingepakt en hebben dus ook allen dezelfde vorstnachten moeten doorstaan voor de bescherming erop is gegaan.
Hitch

156 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?