Oproep tot maken bijenkastje.

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Oproep tot maken bijenkastje.

Berichtdoor jos944 op 10 feb 2014 12:49

Als je toch een bijenkast maakt. Maak er dan ook een klein deeltje geschikt voor vlinders.
Want ook deze hebben het lastig in onze geordende tuintjes.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door jos944 op 11 feb 2014 14:27, in totaal 1 keer bewerkt.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 10 feb 2014 12:54

Inderdaad ook vivara is ingelicht en zij verkopen kastjes combi vlinder -bij.De ketting loopt.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 10 feb 2014 15:30

Hey leuk en prachtig initiatief :thumb_up:
Ga ik misschien ook wel eens maken.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 10 feb 2014 16:32

Waterboyke schreef:Hey leuk en prachtig initiatief :thumb_up:
Ga ik misschien ook wel eens maken.

Is zo gebeurd,gewoon even de boormachine nemen.Gr.Dank.Vergeet niet de aktie verder te zetten ,maak er misschien 2 en geef 1 aan een vriend als voorbeeld.De aktie loopt goed wnf en andere fora allerlei reageren erop ,zelfs muntfora.Gr.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 11 feb 2014 00:39

Beter een paar bomaanslagen plegen bij Monsanto. Die staan aan de basis van alle moorden op onze bijtjes. Daarna komt uiteraard Jan met de gifspuit die zijn exootjes wil beschermen.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 11 feb 2014 01:08

Hier zoemen heel wat bijen en hommels, alsook vlinders komen hier graag tijdens de zomer.
Dit kan niet anders met al die soorten bij- en vlinderlokkers aan bloemen en struiken.
er zijn genoeg planten met exotische looks die je kan integreren in jullie tuin, om de natuur een handje te helpen.

Bij de vlinderlokkers staan ook heel wat andere planten, waar de rupsen dan dol op zijn.
Als oplossing plaats Oost-Indische Kers ( Tropaeolum majus) en ze eten van deze plant hun buikje vol zonder de andere aan te tasten :)

Ik sproei 1 tot 2 maal per jaar voor mijn Liliums, altijd in de avond en enkel de lelies.

Geen inspiratie ivm de bloemen dan moet je maar rondsnuffelen op mijn tuinfoto's ;)

Groeten,
Jean-Marie
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 11 feb 2014 01:26

hier totaal geen sproeien.. Zelfs niet de rozen.
heb wat omgekeerde bloempotten gevuld met hooi en deze opgehangen op diverse plaatsen.
hier schuilen oorwurmen en lieveheersbeestjes in.

Enige "chemische" wat ik gebruik in uiterste nood (moet het heel erg zijn) is slakke korrels.
maar met deze winter verwacht ik een hoop padden en kikkers in de tuin (2e generatie) die wel het een en ander aan slakken opeten.

In het verleden had ik ook egels in de tuin die zelfs een bad namen op mooie zomer avonden in de beekloop.
Maar helaas door de katten moest ik mijn tuin aanpassen waardoor de katten er niet uit kunnen (en dus ook de egels er niet in :(
maar hier ben ik nog bezig met een oplossing te bedenken. Mogelijk dat we egels op gaan vangen voor de egel opvang.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 11 feb 2014 09:17

Er kan inderdaad van alles gedaan worden om de bijen te helpen.De ketting actie wil dan ook andere kettingen doen ontstaan met ander initiatieven voor bijen.Deze ketting wil tegen 1 sept dit jaar de balans op maken voor acties ,oproepen,verenigingen die meedoen...Ieder is een schakel.We gaan voor 500 schakels.Een actie om het even met bijen kastjes of balkjes mag hier gemeld worden.Kwestie van het aantal schakels bij te houden.Niet alle schakels zullen getraceerd kunnen worden.We echter voor 500 gekende ,er zullen ook ongekende zijn aangezien dit een kettingactie is weet niemand waar alles heen gaat.De eerste 25 schakels zijn genoteerd.Voor de privacy op echter geopteerd om geen lijst met namen te grabbel te gooien wie actie ondernomen heeft.Men heeft begrepen dat dit een actie is zonder grenzen en dat bepaalde personen hun naam niet op een lijst willen.De ketting begrijpt dit en zal dit respecteren.Het gaat enkel om de bijen .Wie wil mag zijn actie melden,anonimiteit mag ook.Dank.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Nosferatu op 12 feb 2014 12:49

Heb me vandaag een bijen \vlinderkast gekocht. Had er eentje willen maken , maar met mijn linkse handen ben ik er niet in geslaagd. Lol
Laat de bijrtjes en vlinders maar komen
Nosferatu

15 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 12 feb 2014 13:31

Nosferatu schreef:Heb me vandaag een bijen \vlinderkast gekocht. Had er eentje willen maken , maar met mijn linkse handen ben ik er niet in geslaagd. Lol
Laat de bijrtjes en vlinders maar komen

Bedankt,je bent nu een actieve schakel.Je mag je schakelnummer opvragen bij mij als je wil.Vergeet niet dat het een ketting is en dat het de bedoeling is om anderen ook een schakel te maken.Nieuwe schakels mag je bij mij melden,hier op het forum bijvoorbeeld of via pb als ze anoniem willen blijven of met nickname,het gaat er vooral om dat de ketting draait.Gr.
Dejagere

45 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips