Eduard schreef:Hoi, ik denk dat het springstaartjes zijn, onschuldige kleine insecten die zich onderaan in vochtige wortelkluiten en schotels ophouden, heb ze bij de P.calludovica al jaren zitten, ze worden speciaal voor gifkikker voer gekweekt! het zijn smalle witte diertjes die je ook op het schotel water ziet drijven als het water uit de pot loopt.
Als de plant straks buiten staat verdwijnt het vanzelf, deze houden van vocht en warmte
Gr. Eduard.
Beide kan.. Daarom is een foto zo handig
een van de mogelijke verschillen die je kan ontdekken tijdens het water geven (als ze naar boven komen) dat springstaarten vanuit de gehele pot omhoogkomen en dat ze vrij lichtschuw zijn.
Dus zodra je stopt met water geven en er is daglicht dat ze binnen 1 a 2 minuten weer verdwenen zijn.
Als het mieren zijn zullen ze nadat je de plant water geeft. vanuit 1 of 2 punten vanuit de aarde naar boven komen (dus als of ze uit 1 of 2 uitgangen hun weg naar boven zoeken, dit is ook zo omdat ze een gang hebben waar ze uit naar boven komen.)
Na het stoppen van het water geven blijven mieren ook tijdens daglicht wat langer aanwezig en zullen pas naar een minuutje of 5 weer voor een groot deel verdwenen zijn.
Je kan het ook testen door een schoteltje op de aarde te plaatsen met daarin wat broodkruimels of een dode vlieg of een klein stukje vleeswaren of zo.
Als deze broodkruimels tijdens daglicht verdwijnt (verplaatst naar het nest) zal het zeker mieren zijn. Verdwijnen de broodkruimels niet tijdens daglicht maar alleen als het donker is dan zullen het wel springstaarten zijn (wordt opgegeten tijdens de donkere periode).
Verdwijnt de dode vlieg dan is het zeker mieren want springstaarten eten bij mijn weten geen dierlijk afval..
Zowel faraomier/compostmier als springstaart houden van warmte. Dus buitenzetten blijft nog steeds mijn advies.