Wat me opvalt is dat de weerbeelden zeer snel veranderen (gelukkig tot nog toe voordelig). Eergisteren zou er bijvoorbeeld in de laatste week van februari een t° daling optreden tot net rond het vriespunt en dit is ondertussen alweer bijgewerkt naar de huidige waarden tot +3°C. Nu zaterdag spreken ze zelfs van 13°C.
Door de huidige aanhoudende t° ontwaken er al een pak planten waarbij ze hun knoppen laten zwellen of zelfs al blad vormen welk natuurlijk uitermate gevoelig is. Vorig jaar was dit ook zo en stond er om maar enkele voorbeelden te geven al blad op mijn Albizia coreana en Ficus carica. Mijn Olea europeae had ik reeds uitgepakt en door de klap van de "aprilse winter" verloren ze meteen ook alle blad weer en het duurde toen ook langer om het na de winter weer in orde te krijgen. De Olea europeae had nu zelfs volledig afgestorven takken. Het is en blijft toch nog 2 maanden hout vasthouden dat de winterse grillen (want ze zijn er alleszins, kijk maar naar Oostenrijk, Engeland en Italië bijvoorbeeld) die toch niet zo heel erg ver van ons verwijderd zitten toch niet plots nog tot bij ons zouden geraken.