Drakenbloedboom ziek

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Drakenbloedboom ziek

Berichtdoor draco op 06 feb 2014 02:14

Droge potgrond is licht van gewicht en geeft nauwelijks steun aan een wankele plant (?). Fijn grint of grit is vast wel te koop bij een lokaal tuincentrum.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 06 feb 2014 09:38

Dankuwel, ga ik vanmiddag even naar het tuincentrum hier in de buurt.
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor draco op 06 feb 2014 15:24

Deze Dracaena moet nieuwe (extra) adventiefwortels ontwikkelen. als de voet gestabiliseerd staat met behulp van het grint (of grit, gravel, i.e. 'Seramis' product van gebakken klei), zullen deze aan de stambasis ontspruiten. Door de afdeklaag is de luchtvochtigheid daar wat hoger ('gespannen lucht'), waardoor de wortelgroei wordt bevorderd. Als de omgevende lucht erg droog is zou je het grint af en toe kunnen nevelen met de plantenspuit, i.e zonder dat het kletsnat wordt. Seramis is goed vochtabsorberend en geeft de vochtigheid geleidelijk af. Lavagrit heeft vanwege het poreuze karakter een vergelijkbare eigenschap.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 06 feb 2014 15:53

Ik heb grint toegevoegd. De stam is nog heel erg bewegelijk en ik maak me dus nog steeds enorm veel zorgen. Twee bladeren lieten los toen ik ze opzij duwde om er grint achter te doen.

//een paar minuten later liet er nog een derde blad los, zonder ik eraan zat //
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor Rob op 07 feb 2014 01:54

Hi Ken,

Klinkt als wortelrot, waardoor ie wat wankel staat. Normaliter zijn die dingen zo sterk dat je ze bij de stam op kunt tillen

Sterkte met het redden van die plant - hopen dat ie het red.
Ik heb inmiddels een liefde ontwikkeld voor D. draco, terwijl ik de gangbare huiskamer-dracaena echt 3x nieks vind!

Mocht het alsnog misgaan, PB me dan ff.
Ik heb er hier een paar staan in 12L containers (bakmaat kerstboom);
4 jaar oud met beginnende stam van een cm of 6-7 doorsnee.
Opsturen gaat vanzelfsprekend niet, maar meenemen kan altijd.

Rob

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor draco op 07 feb 2014 01:54

Het loslaten van de onderste bladeren is nog tot daaraantoe, zolang tenminste de stamvoet stevig aanvoelt. Cordyline australis lijkt in veel opzichten op deze Dracaena, groeit alleen wat sneller. Als deze te nat de winter ingaan laten de onderste bladeren ook makkelijker los of in het ergste geval treedt stamrot op. Ik zet deze planten al vroeg in het najaar onder een afdak en houd ze bijna geheel droog.
Om je Dracaena te stutten kun je eventueel sierkeien gebruiken als je die beschikbaar hebt.
Het zal nog wel even duren voordat de plant met hulp van nieuwgevormde wortels stabieler komt te staan.
draco

711 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 07 feb 2014 09:39

Ik heb hele huis (gelukkig) vol staan met Draceana draco, dus mocht dit prachtige exemplaar het niet redden, zit ik niet zonder. Ik heb nog nooit een Draceana die eenmaal ontkiemd was dood laten gaan, blijkt nu mijn favoriete (en grootste exemplaar) het eerste slachtoffer te worden van mijn lompheid.

Het grint dat ik nog had was vrij grof, maar bij het tuincentrum hadden ze geen fijner grint, dus heb ik besloten mijn reeds in bezit grint te gebruiken. Ik heb stokjes om de plant staan en hij leunt via zijn zwakke punt tegen de muur.
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 15 feb 2014 22:57

Ik ben er heel bang voor...
Afbeelding
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 16 feb 2014 09:45

Met deze draak is het echt afgelopen . Weggerot door misschien iets te nat gehad in deze maanden als ze stil staan . Jammer joh
Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 16 feb 2014 13:28

Mijn oma heeft ook een drakenbloedboom van mij en geeft deze ook nu 2x per week water. Verschil is dat deze boven de verwarming staat. (en bij oma's staat deze vaak hoog)

Ik heb haar geadviseerd voorlopig geen water te doen aan het plantje. Is er nog verschil met verwarming standplaats?
kenbeimer

1 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?