Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Rob op 16 feb 2014 13:27

Ik ga als het zo doorgaat binnen een week of 3 al beperkt bescherming opruimen.
Het enige dilemma waar ik nog mee zit is onze vakantie die aanvangt 24 maart.
Kans dat er nog vorst komt na die datum is klein, maar toch.
Het los laten van de tuin voor bijna 3 weken zonder bescherming is geen sinecure..

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1138 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 16 feb 2014 13:38

Hier staat alles op de bananen na al buiten. mijn bananen moeten uit de garage. denk nog maandje geduld
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 16 feb 2014 13:51

Kans op vorst klein? Rob, je bent april 2013 toch nog niet vergeten? Met een berg vorstnachten? na half mei is de kans klein. Ik hoop niet dat we nog ergens een omslag krijgen naar te koud weer. Voorlopig staat bijna alles hier ook buiten en gaat het naar binnen als het weer omslaat. De Amerikanen voorspellen echter een (zeer) warme maart. WIe weet, in mijn ogen is dat koffiedik kijken, maar als dit uitkomt. Ik wacht tot eind februari. Als de vijftiendaagse pluim dan ook geen enkele kans op winterweer laat zien, gaan bij mij alle beschermingen bij palmen er af. ik zag net dat het in het hok bij de Chamearops al bijna 20 graden was. De zon doet al aardig haar best. Bananen wacht ik altijd mee tot ergens in april. Die groeien in de bescherming gewoon alvast en het levert gaan risico of voordeel op ze eerder uit de verpakking te halen. Dat is toch vooral afhankelijk van de temperatuur. Maar mensen, wat een verademing is een winter als dit voor onze hobby. Ik ben gek op sneeuw, en ik vindt schaatsen heel leuk, maar dit heeft ook wel wat.
Dennis_S

350 bedankjes

Berichtdoor Maurice op 16 feb 2014 13:56

Verwachten de amerikanen hier een warme maart of bij hun zelf? Want het is wat dat betreft vaak ying en yang, hier koud daar warm en andersom...
Maurice

12 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 16 feb 2014 14:00

Ik heb hier alles noodgedwongen eind november al beschermd. Dit omdat we 6 weken van huis zijn geweest en ik natuurlijk geen risico wilde lopen.
Achteraf gezien overbodig geweest. Als we niet weg waren geweest had hier dus alles nog lekker open en bloot kunnen staan. Had dan in het geval van voorspelde vorst pas in gegrepen op dat moment, maarja nu het er allemaal al staat...laat ik het nog maar even zo. Ondanks mijn haast onbewingbare drang om alles af te breken :D
Net als Dennis ga ik op basis van de twee weekse voorspelling een beslissing nemen eind februari. Hopelijk betekend dit dat het tentenkamp dan weg kan.
Een aantal kuipen heb ik wel alvast terug buiten gezet. De Dicksonia en enkele citrussen die binnen nogal last van bladluis kregen.
Laatst bijgewerkt door palmgek op 16 feb 2014 14:04, in totaal 1 keer bewerkt.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

462 bedankjes

Berichtdoor GeL op 16 feb 2014 14:02

Palmen staan hier allemaal al 3 weken buiten met uitzondering van de Bismarckia. Citrussen (32 stuks, pfff) blijven nog binnen tot eind maart. De tropische fruitbomen blijven tot midden april binnen afhankelijk van de weersvoorspellingen. De overige planten zoals bananen en aanverwanten gaan mondjesmaat naar buiten vanaf midden maart.

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 16 feb 2014 14:41

Dennis_S schreef:Kans op vorst klein? Rob, je bent april 2013 toch nog niet vergeten? Met een berg vorstnachten? na half mei is de kans klein. Ik hoop niet dat we nog ergens een omslag krijgen naar te koud weer.

Wat is daarmee dan? April 2014 noteerde hier slechts 2 vorstnachten, en buiten nog 4 nachten in 2008 heb ik nooit vorst gemeten in April sinds 2006. Uiteraard kan April koud verlopen, een witte hoed hebben etc etc, maar vaak compenseert het met dagtemperaturen en veel zonneschijn en is de vorstduur maar kort. Afhankelijk van wat voor soort planten je over praat, start ik vaak in April met de eerste aanplant. Beschermingen van Phoenix en Washingtonia zijn dan ook vaak al weg.

Ik denk overigens dat je in de war bent met Maart 2013, die inderdaad zeer vorstig verliep.
Laatst bijgewerkt door Exotic Life op 16 feb 2014 14:48, in totaal 1 keer bewerkt.
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 16 feb 2014 14:46

Maurice schreef:Verwachten de amerikanen hier een warme maart of bij hun zelf? Want het is wat dat betreft vaak ying en yang, hier koud daar warm en andersom...

Je heb daar hun CFS kaarten voor, dat zijn van die maandelijkse voorspellingen gebaseerd op stromingen en dergelijke. Ik zou overigens zeer warm naar warm/zacht willen vertalen, en dat is ten opzichtte van normaal.

Afbeelding

Eigenlijk hebben we al zuid/zuidwestelijke stroming sinds pak en beet november, best uniek. Laat die stroming maar een tijd zuid/zuidoost worden rondom Mei/Juni :)
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 16 feb 2014 14:49

Haha, Robin, april 2014? Maar buiten dat, Het is bekend dat jij natuurlijk in een haast subtropisch deel van Nederland woont. Maar dat geldt zeker niet voor mij. Zie plaatje. Dat was voor de Bilt, bij mij was het net nog een tkkleltje dramatischer. Niet dat het me zoveel uitmaakt, ik had alles nog netjes ingepakt. Maar stel nu dat je alles uitpakt, niet in Steenbergen woont, maar in Rhenen, of nog oostelijker/noordelijker? Dan heb je best een probleem, afhankelijk van de soort natuurlijk. niet alles gaat dood bij een paar graden onder 0 natuurlijk.. :D
txgn260_201304.png
txgn260_201304.png (23.91 KiB) 2681 keer bekeken
Dennis_S

350 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 16 feb 2014 18:14

Dennis_S schreef:Haha, Robin, april 2014? Maar buiten dat, Het is bekend dat jij natuurlijk in een haast subtropisch deel van Nederland woont. Maar dat geldt zeker niet voor mij. Zie plaatje. Dat was voor de Bilt, bij mij was het net nog een tkkleltje dramatischer. Niet dat het me zoveel uitmaakt, ik had alles nog netjes ingepakt. Maar stel nu dat je alles uitpakt, niet in Steenbergen woont, maar in Rhenen, of nog oostelijker/noordelijker? Dan heb je best een probleem, afhankelijk van de soort natuurlijk. niet alles gaat dood bij een paar graden onder 0 natuurlijk.. :D

Oeps, foutje bedankt, 2013 natuurlijk. Ik snap dat de locatie uitmaakt, hoe verder naar het oosten/noorden des te sneller de "startperiode" opschuift. Uiteraard ziet ik liever geen vorst in April, maar mocht het echter voorkomen maak ik er me ook niet zo druk om. Vaak blijft het bij lichte vorst (zie ook jouw kaartje), en compenseren de dagtemperaturen enorm, daarnaast is de vorst ook vaak van korte duur. Dan heb ik het uiteraard niet over het tropische spul, maar in dat opzicht zaten we al op 1 lijn. Overigens, zo subtropisch het ik het anders de laatste paar winters hier niet ervaren. :D

Mocht Maart ook zacht gaan uitpakken kunnen we een mooie start van het exotenseizoen tegemoet zien, zeker als ik zie dat de Albizia hier al voorzichtig begint uit te lopen. Zachte lucht, warmere wateren, hogere bodemtemperaturen, alle ingredienten zijn in ieder geval voorlopig voorradig. ;)
Exotic Life

57 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips