Is dit normaal?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Is dit normaal?

Berichtdoor jillsteenackers op 18 feb 2014 11:57

Ik heb nu reeds enkele jaren mijn bananenboom maar ik zet hem elk jaar binnen en buiten. Nu zijn we dit jaar verhuisd en heeft hij enkele maanden op zolder moeten staan in een niet verwarmd huis. Ik had hem ingepakt met stro en bubbelfolie. Gisteren heb ik hem eindelijk naar de living verhuisd en ontdaan van zijn bescherming.

Nu ziet hij er niet zo geweldig uit... bovenaan ziet hij zwart en met raar vocht eraan. De stam zelf voelt wel nog stevig aan. Ik weet wel dat hij er niet zo super uit moet zien na zo een barre periode maar zo...

Ik hoor graag van jullie of dit normaal is.
Bijlagen
plant1.JPG
plant1.JPG (40.21 KiB) 4132 keer bekeken
plant.JPG
plant.JPG (36.28 KiB) 4132 keer bekeken
jillsteenackers

0 bedankjes

Re: Is dit normaal?

Berichtdoor lapalmeraie op 18 feb 2014 13:14

Dat wijst op rotting.
Best alle zwarte delen wegsnijden.
Binnenshuis is extra inpakken in principe ook niet nodig ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor erna op 18 feb 2014 13:14

hallo,

Het was geen goed idee om een banaan in te pakken met bubbelfolie. En zeker al niet als je hem binnen overwintert.. De kop ziet er helemaal niet goed uit, is rot. Ik zou een stuk afsnijden tot aan het harde gedeelte.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor jillsteenackers op 18 feb 2014 14:18

Omdat het tegen de 0 graden was op zolder heb ik beslist om hem in te pakken.
Ik had een koker errond gezet met kippengaas daarin stro gestoken en dan omwikkeld met bubbelfolie en de bovenkant opengelaten...

Ik zal deze avond er het bovenste deel afsnijden. Hopelijk komt het nog goed dan.
jillsteenackers

0 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 18 feb 2014 14:59

Wat voor banaan is het eigenlijk jillsteenackers? Een cavendish, een sikkimensis, basjoo of andere?
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor jillsteenackers op 18 feb 2014 20:29

Een cavendish dwarf
jillsteenackers

0 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 18 feb 2014 23:27

oei oei, jammer voor die plant hoor ziet er slecht uit, maar hij is nog wel te redden, hoopte eigelijk dat het een basjoo zou zijn die zijn oer sterk , maar een cavendish dwarf , hhmm kan eigelijk niet tegen erg lage temp, zeker dicht bij 0, dacht dat de grens zo tegen + 5 ergens moet zijn, maar zeker niet lager, ik zou zoals andere forum leden al toetsten, de stam wat inkorten tot het leven , en dan voorzichtig warmer neer zetten tot de groei er weer in komt,als het goed is moet hij er toch weer bovenop komen, zo niet, moet er uit de knol weer nieuwe stekjes komen, maar er zullen zeker meer forum leden zijn die meer ervaringen hebben gehad in deze situatie, m,v,g,paul
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 18 feb 2014 23:37

Zoals Erna zegt, stam afsnijden tot het levende gedeelte en warm wegzetten en geen water geven. Zodra er leven zichtbaar is weer langzaam water geven.
Mijn eigen ervaring is dat als de stam nog leeft er vanzelf nieuwe scheuten komen maar eerst proberen of de stam weer wilt uitlopen.

De stam doorsnijden kan je met een simpel keukenmesje halverwege de stam ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor jillsteenackers op 19 feb 2014 19:41

Ik heb de stam net doorgesneden met een keukenmesje. Is dit ver genoeg? Hoe lang duurt het ongeveer voor er terug leven moet te zien zijn?
Bijlagen
DSCF4900.JPG
DSCF4900.JPG (31.66 KiB) 3985 keer bekeken
DSCF4901.JPG
DSCF4901.JPG (36.1 KiB) 3985 keer bekeken
jillsteenackers

0 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 20 feb 2014 00:19

Daar zit leven in!
Na een dag tot een paar dagen moet het meest groene puntje (het blad) in het midden van de stam al omhoog gedrukt zijn.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?