Druppels

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Druppels

Berichtdoor vandermill op 18 feb 2014 21:19

Hallo liefhebbers,

Ben een beginner, dus ik stel veel vragen. Sorry daarvoor. Nu eens het volgende: heb wat plastieken bakjes staan nu met een deksel erop. Er zit ontsmette potgrond in (luchtig) dat ik wat vochtig heb gemaakt.

Ze staan op tafel tegen de verwarming aan bij het raam. Dus 1. zon 2. warmte. Nu zitten er aan de binnenkant van de bakjes (er zitten deksels op zonder gaatjes dus geheel dicht) vochtdruppels. Is dit erg? Moet ik de deksels er dagelijks/wekelijks vanaf halen om te luchten?

Groetjes,
Rob

P.S. tot nu toe zit er in de bakjes wat palmpjes, aslepias syriaca en zodadelijk reuzenbamboe. Pas 3/4 dagen dus nog geen ontkiemingen.
vandermill

1 bedankjes

Re: Druppels

Berichtdoor jos944 op 18 feb 2014 21:56

elke dag eventjes luchten. want ook planten en zaden hebben zuurstof nodig.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 18 feb 2014 22:00

Hoi Rob,

Dagelijks luchten, anders krijg je schimmelvorming.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor draco op 18 feb 2014 22:01

Condensvorming is normaal en vormt geen probleem zolang de zaden niet ontkiemd zijn. Vallende druppels op de kiembladeren zijn niet wenselijk dus dan kun je af en toe de deksel schuin houden zodat de druppels kunnen afvloeien. Ook is het goed om de luchtvochtigheid boven de kiemplantjes te verlagen door de deksel te laten kieren met een stukje hout o.i.d.
Als de dampspanning te hoog blijft stagneert de groei. Voor de opname van voedingstoffen uit de zaadlob of de aarde is namelijk het watertransport van wortel naar blad onmisbaar. Dit kan alleen als er verdamping door de bladeren kan plaatsvinden, ergo bij een lagere dampspanning of relatieve luchtvochtigheid. Daarom worden kweekkassen overdag gelucht.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor vandermill op 18 feb 2014 22:58

Dank jullie wel. Heb ze even gelucht. Nog niks gekiemd, maar niet gek want pas net gezaaid. :)
vandermill

1 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 18 feb 2014 23:20

Als het geen washingtonia's zijn, dan moet je heel veel geduld hebben, hoor. Palmen hebben zo hun eigen horloge en trekken zich niks aan van de jouwe. Ga maar uit van een maand of 3, minstens. Zijn het washy's dan gaat het veel sneller. Dan sprieten ze soms al na een week of 2, 3.

Voor andere palmen moet je heel rustig en meditatief afwachten.

Uiteindelijk word je erg beloond door ze. Het is het wachten wel waard.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor ralph van hemert op 19 feb 2014 00:45

draco schreef:Condensvorming is normaal en vormt geen probleem zolang de zaden niet ontkiemd zijn. Vallende druppels op de kiembladeren zijn niet wenselijk dus dan kun je af en toe de deksel schuin houden zodat de druppels kunnen afvloeien. Ook is het goed om de luchtvochtigheid boven de kiemplantjes te verlagen door de deksel te laten kieren met een stukje hout o.i.d.
Als de dampspanning te hoog blijft stagneert de groei. Voor de opname van voedingstoffen uit de zaadlob of de aarde is namelijk het watertransport van wortel naar blad onmisbaar. Dit kan alleen als er verdamping door de bladeren kan plaatsvinden, ergo bij een lagere dampspanning of relatieve luchtvochtigheid. Daarom worden kweekkassen overdag gelucht.

Bedankt voor de tip. Nu begrijp ik meteen waarom ze niet verder groeien. Luchtvochtigheid van 95%....

Vandaar.
ralph van hemert

3 bedankjes

Berichtdoor vandermill op 19 feb 2014 06:20

Lekker bezig Ralph ;). Even dekseltje los denk ik.
vandermill

1 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken