Zal eerst even in het kort aangeven wat ons die kant uit bewogen heeft.
Ik ben er geboren en heb dat zowat mijn halve leven mogen aanhoren hoe mooi het daar wel is!
Heb toen ik eind tiener was nog overwogen te emigreren maar had toen geen zin om alleen te gaan, het was wel al bijna rond, maar een vriend die mee zou gaan haakte af door verkering.
Daarna heb ik hier mijn draai gevonden en is het weer een hele tijd uit het zicht verdwenen, door mijn vroege liefde voor terrarium dieren en de planten die daar inkwamen kwam ik ook steeds vaker bij varens uit , echter duurde het nog heel lang voor ik mijn eerste kleine boomvaren in bezit kreeg, ik had de eerste zien staan in Guatemala 1994 en was gelijk verkocht thuis aangekomen ben ik gaan zoeken en vond ik mijn eerste boomvaren bij de Intra tuin, alleen wist niemand mij te vertellen wat voor een soort het was! Toen die bijna dood was [binnen] kwamen we erachter dat het een Cyathea cooperi was maar was die al behoorlijk aan het indrogen, heb hem nog wel buiten gezet maar het mocht niet meer baten.
In 1996 was het zover 40 jaar na mijn geboorte naar mijn geboorte land, het was een hele lange reis [charter] doe dat nooit naar zo een bestemming, want je komt er gekneusd uit na 38 uur vliegen

Maar dit waren we snel vergeten bij de ontvangst en de eerste boomvarens die ik al links en rechts in de tuinen parken zag staan.
De eerste keer hadden we een maand de tijd, en dit incl. bezoek bij vrienden die ook zorg draagden voor de koop van een 2e hands auto, en wat uitstapjes in de buurt van Auckland, bleven er ruim 3 weken over om alles af te reizen wat achteraf meer gejakker was dan vakantie! Mijn vriendin wilde alles zien incl. het zuidereiland

Het is allemaal blijven hangen na de eerste keer en het verlangen naar een rustigere tweede rondreis dit hebben we gegaan met een reguliere vlucht, met overnachting in Singapore zodat de reis rustiger verliep 2 x 12 uur vliegen en als een normaal mensen daar aankwamen.
Deze keer hadden we 2 maanden tijd om het heel rustig aan te doen....
Onze eerste reisje in onze 22jaar oude Toyota corolla waar we uiteindelijk 7000 km in rondgescheest zijn, [ deze auto reed in 1999 nog steeds rond] we gingen naar een mooi natuurgebied genaamd Coromandel/Peninsula wat ooit als oerbos stond maar door houtkap grotendeels verloren is gegaan ten behoeven voor productiebossen! Gelukkig was er ook wel weer wat herstel te zien, en zag ik mijn eerste echte wilde boomvarens, alle foto's zijn gemaakt met een oude Zeiss Ikon camera uit de 60'' jaren.

Hier staat deze soort [C.medullaris] in de volle zon wat deze soort goed kan hebben maar kleiner blijft dan bij soortgenoten die beschut staan [halfschaduw] dit zullen jullie vaak genoeg in dit verhaal gaan aantreffen,

Hierna dit gebied gezien te hebben zijn we doorgetrokken na een van de mooiste Nationale Parken van N.Z. Te Urewera N.P. hier vind je veel oude reuzen helemaal begroeit met epifyten,

En indrukwekkende watervallen, we zijn 4 dagen gebleven in dat park bijna geen mens gezien!

Eduard helemaal in zijn element,

Cyathea smithii

C.medullaris /C.smithii

Een enorme woudreus, waar ik een kado van een duif op mijn kopje kreeg

C.smithii

D.squarrosa

De laatste dag daar, meisje wilde nog een korte wandeling, na 5 uur was ik het zat! Arme voetjes

Silverfern [C.dealbata]

C.medullaris in volle zon [brandschade]

En een fijne babbel met deze aardige Maori,

Tot de volgende,
Gr. Eduard.