Nostalgische foto's van onze Nieuw Zeeland reizen 1996/1999

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Nostalgische foto's van onze Nieuw Zeeland reizen 1996/1

Berichtdoor mariozeljak op 24 feb 2014 18:36

Erg mooi
het zit hem in de warmte.....
mariozeljak

4 bedankjes

Berichtdoor Arno op 24 feb 2014 18:47

Mooie foto's :thumb_up:
Groet Arno
Arno

53 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 24 feb 2014 23:29

Prachtig om te zien Eduard!

Staat er nog een reis op de planning?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor plasta op 25 feb 2014 00:03

Eens wat anders dan die limburgse heuvels :thumb_up:

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 25 feb 2014 11:06

Prachtig :thumb_up:

Wat is me dat genieten ;)

Grtz, Jm
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 25 feb 2014 11:30

Dank voor de reacties :thumb_up: het is altijd moeilijk te bepalen wat leuk is om te laten zien, zo zou ik hier wat meer palmfoto's uit de hoed moeten toveren, hebben we er wel een paar aangetroffen, dat is wel in hoofdzaak aanplant, op sommige plekken is dat wel prachtig om te zien, en dan de inheemse prachtige Nikau [Rhopalostylis sapida] die je verspreid over het land vind, de mooiste staan op het zuidereiland aan de Westkust samen met boomvarens, prachtige palmen waar je helaas heel lang op moet wachten eer die een beetje gestalte heeft thuis [stamgroei] :roll:
De foto's zijn niet altijd even scherp, dat ligt aan het fijt dat je hem handmatig moest instellen, de lichtmeter niet mee hadden [wat in N.Z. heel belangrijk is ] en ja door enthousiasme vaak de afstand vergaten in te stellen en zo onscherp beeld kreeg! Ook bij bewolkt weer was het helaas stukken minder :?
Sylvan , voorlopig even uitgereisd, misschien ooit nog een keertje terug, vond het toch de allermooiste plek op deze aardbol, helaas wat ver buiten ons bereik, nu de beurt aan jou ;)
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 25 feb 2014 16:37

We gaan door met het volgende blok, van "te Urewera N.P." naar de Oostkust van het Noordereiland richting Gisborn,
Afbeelding

daar troffen we dit prachtige Maori monument aan, de krullen zijn afgeleid van de ponga rollen [varenrollen] de Maori gebruikte de boomvarens voor veel doeleinde zoals slaapbodem wegmarkering in de nacht[door een omgedraaid zilverfern blad te leggen] en tot kookgerechten [stelen en groeipunt] en al die stammen als tuinafscheidingen, Gisborn monument met Phoenix canariensis,
Afbeelding

In de volgende stad Napier had je een hele weg met deze prachtige palmen,
Afbeelding

Afbeelding

In 1931 is de stad grotendeels verwoest door een aardbeving en vloedgolf, bij de wederopbouw is veel gekozen voor de prachtige Art-Deco stijl wat nog op veel plaatsen in het oude centrum terug te vinden is, ook waren hier veel uitheemse palmsoorten aangeplant, we hebben er niet veel aandacht aan besteed daar ze niet inheems zijn!
Afbeelding

Afbeelding

Daarna door naar het zuidelijkste punt van het Noordereiland mijn geboorte stad Wellington, daar waren we bijden keren te gast bij mijn peettante die op een prachtige locatie woonde in de heuvels van Wellington met een prachtig uitzicht over de stad, hier het huis,
Afbeelding

Ook intersant de prachtige wilde N.Z. tuin, de boomvarens die je ziet staan [ C.medullaris] heb ik in 1996 klein gezien zonder stam, zie je hoe die daar kunnen groeien in een paar jaar als ze goed staan onder gunstige omstandigheden zoals bij een stromend beekje, [foto is opgestuurd 2001]
Afbeelding

Vandaar uit met de ferry naar het Zuidereiland over de cook strait,
Afbeelding

Afbeelding

Aankomend in de Malborough Sounds Zuidereiland,
Afbeelding

Afbeelding

Waar de Brughagedis [Tuatara] nog voorkomt het oudste levende fossiel wat nog afstamt uit de oude tijd! deze is gefotografeerd in een dierenpark in het zuiden,
Afbeelding

We maakte overal waar we kwamen gebruik van kleine woonhuisjes te vinden in Motercamps waar wij naar gelang het te bezichtigen gebied verbleven,bij grotere N.P. meerdere dagen waar we wandelingen tot wel 7 uur per dag maakten.
In de kop van het Zuidereiland vind je het prachtige Abel-Tasman N.P. geen mens te zien de hele dag niet, ook geen voetafdrukken op die prachtige stranden,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna door naar het Noordelijkste puntje van het Zuidereiland, Collingwood, een mooi gebied woud tot aan de zee, helaas onbeschermde status !
Afbeelding

Afbeelding

Waar prachtige grote volwassen boomvarens groeien in de diepen dalen [C.medullaris],
Afbeelding

samen met Rhopalostylis sapida,
Afbeelding

Afbeelding

Tot de volgende,
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 25 feb 2014 19:30

Wederom erg mooi, Eduard een vraagje, de voorlaatste foto, ik ben benieuwd, hoeveel jaar zou het duren aleer de boomvaren deze grootte bereikt?
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 25 feb 2014 19:54

Ik heb net een half uurtje genoten van dit mooie verhaal met prachtige foto's Eduard. Veel dank om dit met ons te delen :thai: Heel erg leuk om te zien en om te weten hoe je verslaving juist ontstaan is. Zullen wel prachtige reizen geweest zijn. Nu zie ik ook waar jij je inspiratie vandaan haalt voor je eigen tuin. Ik vind boomvarens ook heel erg prachtig en te gek. Ik kan ze helaas geen goede omstandigheden geven zoals jij en mijn palmverslaving neemt nog steeds de overhand ;)
Ik blijf dit verhaal met veel interesse volgen :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 25 feb 2014 21:05

Top Eduard!!!

:thumb_up: :thumb_up:

Super dat je dit met ons deelt.

Geweldig leuk om te lezen, kijken en te volgen.

Vooral doorgaan!
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video