Washingtonia robusta zacht blad na planten

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Washingtonia robusta zacht blad na planten

Berichtdoor draco op 21 jun 2013 15:49

De nog groene bladstelen kun je voorlopig laten staan, het is wellicht niet veel, maar ze leveren een bijdrage aan de energiebehoefte, i.e. de aanmaak van suikers door de palm door assimilatie van het zonlicht. Een kuipplant zal niet barstensvol koolhydraatreserves zitten. Met het grotendeels afsterven van het blad neemt ook de waterbehoefte af.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor phoenix op 28 jul 2013 11:30

Ik had de dorre bladeren er toch maar afgeknipt. Nu heb ik 3 nieuwe bladeren die open zijn gegaan.

1 iets langere, 1 iets minder lange en een hele korte. De bladeren stonden helemaal rechtop en gingen open.

Tot mijn schrik zag ik vanmorgen dat de 2 langste bladeren weer zijn doorgeknakt en half naar beneden hangen. Dit is weliswaar nog een blad wat er nog aan zat van in de kas maar was een rechte speer die niet zo lang was als de vorige bladeren.

Is dit toch nog normaal en wordt de plant steeds sterker en blijven de bladeren dan wel rechtop staan?

En wat moet ik met deze bladeren doen, ondersteunen en rechtop laten staan of gewoon laten hangen?

Bedankt!
phoenix

1 bedankjes

Berichtdoor MooiePalm op 31 jul 2013 14:32

Hij zal wel iets sterker worden maar met harde wind blijft de kans op knikken van het blad. Het blad laten hangen tot die afsterft of weghalen als je het zat bent.
Bij ons het zelfde liedje, eindelijk een mooi blad, 1sterke windvlaag en je kan weer opnieuw beginnen :(
Ik laat hem daarom ook in een grote pot staan , zodra ze storm afgeven sleep ik hem snel de schuur in.

Gr Riny
MooiePalm

6 bedankjes

Berichtdoor phoenix op 10 maart 2014 13:08

De palmen zijn sinds vorig jaar november ingepakt. Hier zijn soort kassen voor gemaakt (dubbel glas). Daarin zijn de palmen ingepakt in rieten matten, daaromheen lichtslang, en daaromheen weer een rieten mat met fleece doek.

De winter is hier zo zacht geweest dat de lichtslangen eigenlijk nooit aan zijn geweest. Minimale temperatuur is ongeveer -2 geweest, maar dan ging het overdag weer terug naar de plus 3 ofzo.

Daarbij is bovenin een deel met kunststof wat open gezet kan worden. Dit is op warme dagen ook gebeurt.

Afbeelding
photo libre

Nu hebben we dit gisteren uitgepakt omdat hier temperaturen van 22 graden zijn bereikt, en zag alles er groen uit (het riet is eraf, niet de kas eromheen).

Tot mijn schrik zie ik vanmorgen dat de Washingtonia, binnenin last heeft van een bruine speer en schimmel...

De buitenkant is helemaal groen, en de speer bij de kleine stam ook... wat kan ik hier aan doen?
Ik heb er nu een ventilator op gericht zodat de schimmel hopelijk verdwijnt???

Het zou zo zonde zijn als hij het niet overleefd... zeker omdat de buitenste bladeren nog groen zijn heb ik hoop :cry:

Afbeelding
hébergement gratuit

Afbeelding
hébergeur image gratuit

Afbeelding
herbergeur d image

Afbeelding
heberger image
phoenix

1 bedankjes

Berichtdoor erna op 10 maart 2014 14:04

hallo,

Volgens mij veel te veel ingepakt.. als je al een glazen constructie hebt, en dan nog 2 x rieten matten en fleece doek .. dat is vragen om schimmel. Een beetje overbeschermd, en te weinig verlucht. Ik vrees een beetje voor je plant, de groene bladeren langs de zijkant zijn niet zo belangrijk, wel de speer. Komt deze nog niet los ?
Ik heb mijn washingtonia volledig vrij laten staan, ook geen bladeren opgebonden, en zo in een constructie van noppenfolie. Zo is hij al 3 of 4 jaar zonder problemen door de winter geraakt. Wel met een elektr. blazertje bij de ergste kou.
Ik hoop voor jou dat hij er nog door komt, maar de kans is klein :cry:

Ik zou nu alles wegnemen, behalve het dak, om eventueel regen tegen te houden.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor phoenix op 10 maart 2014 14:07

Hmm dat is alweer balen, hebben hem zo ingepakt omdat we strengere winter verwacht hadden...

Wat kan ik buiten het weghalen van de zijwanden het beste doen, drooghouden en anti schimmel spul halen of alleen droog houden?

En is de verwachte nachtvorst niet te koud nog om de zijwanden weg te laten?
phoenix

1 bedankjes

Berichtdoor erna op 10 maart 2014 14:21

Ik weet niet waar je woont, bij ons wordt geen nachtvorst meer verwacht de eerste 14 dagen. Daarom hebben wij de bescherming al weggenomen.
Om te beginnen moet hij volledig droog gehouden worden, en proberen om zeker overdag de wanden weg te halen, zodat de wind vrij spel heeft. Eventueel kan je nog enkele dagen de zijwanden houden.

Of het anti schimmelproduct nog zal werken weet ik niet. Zo te zien zal de speer toch loskomen, de schimmel is volgens mij al te ver gevorderd.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor phoenix op 10 maart 2014 14:38

Bedankt, woon in zuid-limburg maar zie idd dat de nachtvorst meevalt. Ga de zijwanden weg halen, plant drooghouden en het dak laten zitten.

Als de speer los komt, is het dan definitief over?
phoenix

1 bedankjes

Berichtdoor kevins exotuintje op 10 maart 2014 16:12

als je met een klein beetje beleid aan de speer trek en je trek hem eruit kan het wel is einde van je palm zijn :cry: dan kan je eventueel stuk van je stam afzagen maar laten we hopen dat je washingtonia er toch bovenop kom..
greetz kevin

exoten heb je niet voor even, maar voor heel je leven!

kevins tuintje klikkeee!! viewtopic.php?f=49&t=11498
kevins exotuintje

15 bedankjes

Berichtdoor phoenix op 10 maart 2014 16:50

Had er vanmorge heel voorzichtig aan getrokken maar zat nog vast. Wil er niet harder aan gaan trekken. Laten we hopen dat hij het red
phoenix

1 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?