GHP's exoten project: een eerste opstart

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: GHP's exoten project: een eerste opstart

Berichtdoor Gouden HandPalm op 15 maart 2014 20:18

Hier een weloverdachte tip om je jonge zaaigoed tegen allerlei vijanden te beschermen. Het is immers lullig om maanden te moeten wachten op je jonge Ricinus, Embothrium of Sambucus en dan een muis of een slak er met de buit te zien vandoor gaan.

Benodigheden: een wikkel plastic gazonrandbeschermer, een schaar, een nietmachine, een meetlint

Meet de diameter op van de circel die je om je plantje wil beschermen. Vermenigvuldig die diameter met Pi (3,14....). Dan heb je de omtrek van je cirkel en die lengte knip je af van je plastic gazonrand.

De uiteinden niet je aan elkaar. Plaats de cirkel rond je jonge plantje en druk hem een stukje in de aarde.

Klaar is Kees.

(PS de cirkels van het voorbeeld op de foto zijn bewust wat breed omdat deze voor bescherming van jonge struiken en bomen zijn bedoeld; voor bloeiende plantjes kun je wellicht wat smaller gazonrandbeschermer gebruiken; de diverse bouwcentra verkopen ze in verschillende breedten.)

Afbeelding
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor ruudlars op 19 maart 2014 11:33

smeer de randen dan ook nog een keer in met vaseline, dan komt er helemaal geen slak meer

Gr. Ruud :thai:
ruudlars
Bedrijven

5 bedankjes

Berichtdoor draco op 20 maart 2014 01:38

Een goed idee Jan, ik had wel gedacht aan een soortgelijke oplossing voor het slakkenprobleem met bodemloze potten, maar dit is handiger. De naaktslakken in de tuin hebben zich aangepast aan de aanwezige exoten en sinds 2 seizoenen worden de nieuwe bamboescheuten doorgeknaagd. Plaats zo'n kraagje om de nieuwe spruit met slakkenkorrels erin et voilá. Ik vrees dat muizen zich hierdoor niet laten afschrikken.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 05 apr 2014 10:31

Een update uit Het Paradijs. Een begin is nu gemaakt met het planten van de struiken en bomen. Omdat het allemaal erg teer zaaispul is, blijft het eerste jaar de kraag om de plantjes. Zo kan van de winter de kraag gevuld worden met hooi en eventueel noppenfolie om ze te beschermen tegen vorst.

Struiken die in de winter naar binnen gaan, zijn met pot en al ingegraven. Het eerste jaar nog niet helemaal tot op de rand in de grond, om ze te beschermen tegen slakken en aanverwant gespuis (voor de grote Brugmansia stekken was dat niet echt nodig, maar goed, je weet maar nooit...)

Afbeelding

Hier een close up van 4 van de kragen. Dit zijn winterharde struiken en bomen. Bovenaan een Hibiscus, links een Albizia julibrissin, rechts een Ricinus en onder het begin van, naar ik hoop, een flinke Paulownia tomentosa.

Afbeelding

Hier zie je de pot-ingraaf-methode toegepast op stekken van een witte en rode Brugmansia. Expres was achteraan gezet, want net als de Ricunus die er naast staat, kan deze struik dit jaar al flink hoog worden.

Afbeelding

Twee tere Eucalyptus boompjes moeten nog even ondersteund worden met een paar stokken. Ze groeien erg hard, dus die stokken kunnen dit jaar nog wel weg.

Afbeelding

De potten die in de winter naar binnen gaan, geven de tuin wat onogelijke gaten in de maanden nov. t/m maart. Om die gaten op te vullen hier wat winterhard spul in potten, die de exotische potten kunnen vervangen. Dan ziet de truin er in de winter ook netjes uit. Er zijn in Nederland super mooie winterharde struiken voorhanden. Daar moeten we gebruik van maken.

Afbeelding
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 10 mei 2014 11:26

De achterste rij palmen is nu bijna compleet. Er moet alleen nog een jonge Brahea armata in (die staat hier nog in Amsterdam). Wat palmen in de volle grond betreft is dat voorlopig de laatste.

De score tot nu toe (van linksboven tot rechtsonder): Sabal minor (2 volle bladeren ontvouwen zich al!), Trachycarpus NainiTal (groeit flink), Butia eriospatha, Washingtonia filbusta, Brahea edulis, Trachycarpus wagnerianus >>>

Afbeelding

Een close up van de Wagnerianus. Nog overgehouden van ons tripje naar GardenPalms in Erica. De waggie is mijn favoriete Trachycarpus vanwege zijn mooie diep groene kleur. >>>>

Afbeelding

De Brahea edulis geniet van de volle grond en ontvouwt zijn eerste volle waaierblad al. >>>>

Afbeelding

Links een Cassia fistula en rechts een Cestrum aurantiacum, allebei in ingegraven kuip. Hoop die te overwinteren. Vooral de Cestrum doet het goed en groeit flink. >>>>

Afbeelding

De Butia eriospatha komt in de achterste hoek te staan. Het is hier vrij beschut en hopelijk is ze zo door de winter te loodsen. In het nieuwe blad is de tekening van de aankomende veder al te zien. >>>>>

Afbeelding

De rhododendrons in volle bloei! >>>>>>

Afbeelding

Flink wat zaaigoed voor het linkergedeelte van de tuin. Het zaaien is goed gelukt van de meeste soorten. Nog even een paar weken wachten, dan afharden buiten en dan planten met wat slakkenkorrels eromheen. Die overgang naar de vaste grond is altijd het gevaarlijkst voor jong zaaigoed. Hopelijk redt een flink percentage het, dit jaar.

Afbeelding

Tot zover weer een update uit Het Paradijs. We blijven de groei en bloei van de planten volgen in dit topic.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 10 mei 2014 12:20

Goed bezig daar. :thumb_up:
Gr Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 12 mei 2014 07:49

Dank je wel, Jozef. Klein beginnen, groots eindigen, zullen we maar zeggen.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor draco op 12 mei 2014 11:08

Ik heb inmiddels ook van deze kragen geknipt tegen de slakken. Die zet ik om de nieuwe bamboescheuten. Er gaan wel slakkenkorrels in want een rand alleen houdt ze niet tegen.
Ik verwacht dat bij jou Jan (GHP) de slakken weinig animo tonen om over de zanderige grond te kruipen. Het lijkt mij dat het losse zand aan de voet blijft plakken waardoor soepel glijden wordt bemoeilijkt ?

groet,
Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 12 mei 2014 11:26

Ik merk dat het bij de kragen bij mij wel helpt. Waarschijnlijk is voor het slakkenvolk de kraag te hoog en te stijl om eroverheen te klimmen. In de ingegraven potten heb ik wel last van ze. Ze hadden de eerste loten van de Brugmansia stekken al flink aangevroten.

Heb dus, jouw voorbeeld volgend, ook maar slakkenkorrels gestrooid en ga dat zeker doen bij los geplant zaaigoed. Met dit natte weer komen ze overal doorheen, ook door zandgrond. Doe je het niet dan verlies je de helft van al je zaaigoed.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor draco op 12 mei 2014 15:06

Naaktslakken pluk ik nu op 1,5 m uit de takken. Zo 'n rand vormt geen belemmering al zal een slak wel even confuus raken als het plotseling 180° van richting verandert. Ik overweeg zelfs over om buiten de ring blauwe korrels te strooien en rode voor hardnekkige slakken binnenin.
draco

711 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video