slak attack

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

slak attack

Berichtdoor palmgek op 23 apr 2014 08:54

De afgelopen dagen zijn die klote beesten weer bezig geweest in de tuin. Pas bovenkomende Lilium's maar ook de nieuwe beginnende schijven van mijn Opuntia's worden weggevreten voordat het een kans krijgt :evil:
Oh... wat heb ik een hekel aan dat gespuis. Overdag zie je ze niet maar iedere ochtend is de schade weer groter. Schade die niet makkelijk ingehaald wordt, de periode dat mijn Opuntia's groeien is maar kort.
Slakkenkorrels helpen wel iets maar toch blijft er vraat en het proberen te vangen in de vroege ochtend, met nuchtere maag heeft me al een aantal keer kokhalzend bijna tot overgeven gebracht.
Gisteren voor het eerst iets anders geprobeerd. Op strategische plaatsen heb ik verspreid in de tuin enkele schoteltjes bier geplaatst, vanmorgen werd ik aangenaam verrast toen ik alle schoteltjes vol zag liggen met verzopen slakken. Heb er zeker 70 geteld, helaas nog steeds wel wat vraat aan de lilium's maar toch een heel stuk minder. Tot nog toe voor mij de beste methode :thumb_up:
Hebben jullie er ook zo een last van momenteel... en hoe gaan jullie hier mee om?
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Re: slak attack

Berichtdoor jos944 op 23 apr 2014 10:41

Ik ben dit jaar vroeg begonnen met op diverse plekken kleine hoeveelheden slakkenkorrels te strooien.
Dit herhaal ik elke 2 tot 3 weken. Tot nog toe houdt ik ze hiermee in bedwang. Vorige jaar hadden ze diverse orchideeën van mij weggevreten voor dat ze überhaupt een bloemetje konden maken.

Verder heb ik een vijver in de tuin. En zowel de kikkers / padden roven ook veel slakken weg heb ik in het verleden bemerkt.

In het verleden had ik egels in mijn tuin... de ideale slakken verdelger die je je maar kan bedenken. Als het mogelijk is probeer dan deze dieren in je tuin te krijgen.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 23 apr 2014 11:24

Slakken zijn nog uit te roeien.... Ik zit hier met een kat die mijn perkje met zaaimengsel voor bijen telkens omspit..... Had koffieprut gestrooid na het zaaien... maar 1 klein regenbuitje... koffieprut weg, en jahoor gelijk meerdere kuiltjes in het zaaibed >.> ben maar weer koffieprut verzamelen....

Voor slakken ben ik zelf genadeloos, zie ik ze dan haal ik ze gelijk weg. Voor de rest heb ik slakkenkorrels (Ecostyle) voor hun favoriete plekjes tussen de planten...
Ik weet dat er nog wel eens controverse is over slakkenkorrels met (huis)dieren die ze op eten. Tot nu toe heb ik nog geen enkel dier gezien die ze ook daadwerkelijk opeet. Katten niet, honden niet.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 23 apr 2014 16:14

Hier idem Itrme... alleen bleef het maar bij omspitten... deze kat vindt het ook nodig om te helpen bij het bemesten. Vooral de nieuwe bamboespot... één grote kattenbak :roll:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Marjanne op 23 apr 2014 19:46

Ik ben afgelopen jaar begonnen met een knoflook recept (verkregen via internet)
Het werkte super bij mijn hosta`s die ieder jaar weer totaal kaal gevreten werden door de slakken.
Het is als volgt:
2 hele knoflook bollen, plet ze en kook ze 10 min. in een liter water.
Laten afkoelen, zeven .
Doe dit in een afsluitbare pot om te bewaren.
Je gebruikt een verdunning van een klein scheutje knoflook extract op een liter water.
Dit spuit je op je planten die net boven de grond komen.
Ik spuit het dit jaar over al mijn planten in de hele tuin.
Het blijkt dat slakken niet tegen knoflook kunnen.
er zijn ook dure preparaten tegen slakken in de handel op basis van knoflook.

Bij mijn hosta`s werkte het, dus vandaar dat ik het dit jaar over al mijn planten en ook over de grond spuit. Even uitproberen of dit ook goed werkt.

Groetjes
Marjanne.
Marjanne

20 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 23 apr 2014 19:54

Ik heb schade aan mijn cardiocrinum, alsook de colocasia pink China wordt opgepeuzeld door die slakken. Kippen liepen vrij rond tot nu maar blijkbaar schuilen die heel goed.
Nog steeds veel van die vieze beesten hier.
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 24 apr 2014 00:08

Het is een ramp :evil: Waar komen die vieze slijm glijers toch allemaal vandaan! Net ff met de zaklamp rondgegaan maar zit weer goed vol. Om wanhopig van te worden :lol: Niets zuurder te zien dat alle nieuwe groei meteen wordt weggevreten. Nog voordat het de kans krijgt om wat te worden grrr Je met liefde gekweekte plantjes :cry:
Ik ga toch dat grootmoeders middeltje van Marjanne ook is proberen, bedankt hiervoor :thai:
Não faz mal!

palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor Marjanne op 24 apr 2014 20:06

palmgek schreef:Het is een ramp :evil: Waar komen die vieze slijm glijers toch allemaal vandaan! Net ff met de zaklamp rondgegaan maar zit weer goed vol. Om wanhopig van te worden :lol: Niets zuurder te zien dat alle nieuwe groei meteen wordt weggevreten. Nog voordat het de kans krijgt om wat te worden grrr Je met liefde gekweekte plantjes :cry:
Ik ga toch dat grootmoeders middeltje van Marjanne ook is proberen, bedankt hiervoor :thai:

Graag gedaan,
Als jij het ook uitprobeert, kunnen we onze bevindingen delen met het forum.
Het zou erg prettig zijn als het werkte voor de hele tuin.
Ik spuit het iedere week op mijn planten en ook op de grond, vooral tussen planten die slakken lekker vinden.
Ook heb ik teentjes knoflook tussen de planten gezet.
Bijkomstig voordeel is dat ik aan het eind van het seizoen genoeg eigen gekweekte knoflook heb voor de hele winter. :lol:
Marjanne

20 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 25 apr 2014 00:19

Volgende week heb ik wat meer tijd en ga ik het is proberen. Vannacht geen schoteltjes geplaatst, met de voorspelde regen zou het bier toch alleen maar overstromen en wegspoelen. Veel eer is er aan de meeste Liliums niet meer te behalen. 8 van de 15 jonge plantjes zijn al tot aan het maaiveld weggevreten. De grootste van de nog overgebleven plantjes heb ik ten einde raad maar voorzien van een pedaalemmerzak die ik onderaan heb dichtgebonden met een bindertje.
Vraag me af hoelang ik dit ga volhouden..... pfffff Heb er best wat voor over, maar het moet wel leuk blijven.... :roll:
Não faz mal!

palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor draco op 25 apr 2014 00:56

Itrme schreef:Slakken zijn nog uit te roeien.... Ik zit hier met een kat die mijn perkje met zaaimengsel voor bijen telkens omspit..... Had koffieprut gestrooid na het zaaien... maar 1 klein regenbuitje... koffieprut weg, en jahoor gelijk meerdere kuiltjes in het zaaibed >.> ben maar weer koffieprut verzamelen....

Voor slakken ben ik zelf genadeloos, zie ik ze dan haal ik ze gelijk weg. Voor de rest heb ik slakkenkorrels (Ecostyle) voor hun favoriete plekjes tussen de planten...
Ik weet dat er nog wel eens controverse is over slakkenkorrels met (huis)dieren die ze op eten. Tot nu toe heb ik nog geen enkel dier gezien die ze ook daadwerkelijk opeet. Katten niet, honden niet.

Wat overlast van katten betreft, hiervoor bewaar ik de bladstelen van Chamaerops, Washingtonia en Livistona australis. Ik knip ze in fragmenten met een viertal haakdoorns en strooi dit in de kattenvrije zone. Bij de eerste de beste poging om daar te graven zullen de beesten snel 'afhaken' :lol:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?