vivax

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Re: vivax

Berichtdoor YinYang op 29 apr 2014 07:30

Robbertvantil schreef:Hier zijn er al scheuten van 5 cm dik een halve meter hoog

Wow, zo dik? Foto?

Hoe/wanneer bemest jij en op hoeveel m2 staat de bamboe?
YinYang

0 bedankjes

Berichtdoor cpo op 29 apr 2014 09:54

en hoe dik???? ik zou graag eens foto's willen zien van die dikke megascheuten die uit de grond komen
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Pieter73 op 30 apr 2014 13:53

Hier alleen bij de groene vivax 1 of 2 dunne scheutjes maar die heb ik gelijk verwijderd toen ik zaterdag alles flink heb gesnoeid. Bij Ph. vivax aureocaulis nog niets ontdekt. Maar normaal begint het vivax-feestje pas in juni hier.
Ph. nigra is net begonnen.
Ph. aureosulcata aureocaulis heeft al een poosje scheuten en de hoogste is nu iets van een halve meter. Op 11 april kwamen ze ineens bijna allemaal tegelijk de grond uit.
Pieter73

45 bedankjes

Berichtdoor Rogier op 30 apr 2014 21:57

Ik heb hier een drietal jaren een Phyllostachys vivax 'Huanwenzhu' in de tuin staan. De eerste twee jaar vielen erg tegen maar nu maakt de plant dikke halmen van zo'n 2,5 - 4 cm dikte. Veel voeding en vocht doen wonderen. Geduld is een schone zaak bij de meeste bamboesoorten. Zelf gooi ik ook vaak organisch materiaal (blad, onkruid, etc) op de aarde voor extra voeding.
Hier staan de dikste halmen inmiddels zo'n 30-40 cm boven de grond. :D
Rogier

13 bedankjes

Berichtdoor cpo op 01 mei 2014 09:31

De zwarte zijn hier al lekker aan de groei, de 1 is al 3 weken bezig de ander begint net. De groene vivax van jou Pieter doet het ook al. Onze eigen vivax (de huanwenzhu) geeft nu twee scheuten, nog niet van een vet dik formaat maar ach we zijn er blij mee! Hopelijk volgen er meerdere scheuten dit jaar.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Pieter73 op 01 mei 2014 23:11

Net nog even beter gekeken en toch wat scheuten bij de vivax aureocaulis naast mijn huis ontdekt. Of ze moeten vandaag ineens de grond zijn uitgesprongen nadat ik ze gisteren eindelijk eens flink water heb gegeven. Maar waarschijnlijk gewoon even beter gezocht. Nog niet veel scheuten en nog maar net uit de grond maar het begin is er.
Pieter73

45 bedankjes

Berichtdoor roellus op 06 mei 2014 17:34

Tot nu toe groeit de mijn vol op.

Ik tel al meer als 20 scheuten.
Was is nu wijsheid, al de 20 laten groeien of alleen de dikste over houden en de rest af knippen?

GR. roel
Bijlagen
IMG_7924.JPG
IMG_7924.JPG (238.72 KiB) 4859 keer bekeken
2013/2014, min -1.4°C
2014/2015, min -5.6°C
2015/2016, min -7.6°C
roellus

15 bedankjes

Berichtdoor Pieter73 op 06 mei 2014 20:26

Dat is je eigen keuze. Voor de plant is het beter als je zoveel mogelijk laat zitten. Zo te zien is het nog niet zo ver dat de scheuten elkaar in de schaduw zetten. Dus hoe meer scheuten met blad er staan, hoe meer fotosynthese, hoe meer energie om volgend jaar nog hogere en dikkere scheuten te maken.
Maar zelf zou ik de dunste scheuten er tussenuit knippen. Maar dat puur omdat het mooier is. Dat zijn dan voornamelijk scheuten van vorige jaren maar ook de allerdunste sprietjes van dit jaar. Omdat ik een keer heb meegemaakt dat de bamboe begon te bloeden na het wegbreken van scheuten en onderste takjes toen ze nog niet verhout waren, snoei ik tegenwoordig pas als alles wat steviger is. Bovendien kunnen de volwassen stelen dan nog energie leveren aan de scheuten in groei, totdat de nieuwe scheuten blad hebben.
Pieter73

45 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 07 mei 2014 22:07

hallo , mooi hoor die bamboe scheuten, een pracht gezicht, hier bij mij nog steeds geen enkele teken van nieuwe scheuten, maar kan elk moment ook beginnen, tja roelus , ik zou die dunne opkomende scheutjes wel verwijderen,en die nieuwe dikken laten door groeien, dit dat de voeding dan gebruikt kan worden voor die dikke, die dan meestal ook beter uit zullen groeien,en zoals pieter eerder al toetste over het bloeden van bamboe,,,nooit van gehoord en nooit hier mee mogen maken, het weg breken van zij stengels op jonge halmen wordt juist aangeraden , dit omdat het dan nog makkelijk gaat, als het uit is gehard , moet je met een knip schaar aan de gang en dan lelijke stompjes, bij jonge stengels breek je het er zo af en de wondjes helen heel mooi, dus dat, en ook stengels die voor jou verkeerd groeien kan je zonder problemen meteen weg breken , dus ook die niet zo mooi zijn en dun, dit doe ik elk jaar ook hier en zo hou juist alleen die dikke over, met als gevolg, het jaar erop weer dikkere halmen enz enz, m,v,g, paul :thumb_up:
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor Pieter73 op 07 mei 2014 22:53

Vandaag ook even foto's gemaakt van de Ph. vivax aureocaulis naast mijn huis. Een paar mooie scheuten. Maar ook een paar wortelstokken die boven komen en misschien in een scheut gaan eindigen maar dus erg schuin staan. Ik hoop en verwacht dat er nog heel wat scheuten bij komen want die paar die er nu zijn is nog erg weinig.
De vivax in de tuin bij mijn ouders, waar dit stekken van zijn, is ook begonnen en maakt (uiteraard) iets dikkere scheuten. Maar daar heb ik geen foto's van.
Bijlagen
Ph vivax aureocaulis SSA45064.jpg
Ph vivax aureocaulis SSA45064.jpg (195.7 KiB) 4825 keer bekeken
SSA45063 Ph vivax aur.jpg
SSA45063 Ph vivax aur.jpg (290.18 KiB) 4825 keer bekeken
vivax aur SSA45062.jpg
vivax aur SSA45062.jpg (268.33 KiB) 4825 keer bekeken
Pieter73

45 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen