Aanplant T. manipur/ukhrulensis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Aanplant T. manipur/ukhrulensis

Berichtdoor draco op 18 mei 2014 14:28

Ik heb 2 Trachy's een fortunei x wagnerianus en deze Manipur met scheefgroei op een helling geplant als simulatie voor de natuurlijke groeisituatie. Overigens bestaat bij palmen geen strikte overgang tussen de wortelzone en de stam. Naarmate een palm groter en zwaarder wordt, zullen er uit het onderste deel van de stam nieuwe adventiefwortels ontspruiten. Als dit wordt aangeaard of van een mulchlaag voorzien, zal dit proces worden bevorderd.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Re: Aanplant T. manipur/ukhrulensis

Berichtdoor Herbert op 18 mei 2014 23:49

Als je oudere exemplaren goed bekijkt zie je veelal dat veel wortels aan de oppervlakte liggen. Trrachycarpus moet het met name hebben van de nieuwe wortels uit de stam tov haarwortels en zijwortels zoals andere bomen. Zelf hanteer ik op zandgrond met kleine trachycarpussen die ik uitplant de volgende methode: Diameter van 60 cm haal ik 15 tot 20 cm laag grond weg. Dan pas maak ik het plantgat. Vooral bij mijn planten in het bos op zandgrond heeft het een aantal voordelen:
-Als ik water geef blijft het als in een kom staan en bezinkt het bij droge periode's waar het wezen moet.
-"s winters strooi ik dat gedeelte af met boomschors.

In de winter ligt vaak bij het inpakken de nadruk op de bladeren maar de wortels afdekken is zeker zo belangrijk. Met name de nieuwe wortels liggen dicht op de oppervlakte en dat zijn de jongste bladeren die dan het meeste te verduren krijgen. Een lekkere laag boomschors om de stam kan dan zeker geen kwaad.
Herbert
Bedrijven

19 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen