Pteris wallichiana rhizomen

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: Pteris wallichiana rhizomen

Berichtdoor shusui op 18 mei 2014 23:16

Eduard schreef:Al zagen we laats op de C.B. beurs een bekende trots met een stek in pot rondlopen, we hebben hem gewaarschuwd ;) Groet, Eduard.

Wie zou dat zijn ? :fluiten:

De varen is intussen al geplant, in een (voor wind beschut) hoekje, achteraan de tuin, in de schaduw.
Het is nu ook al de 3de die ik plant, de vorige 2 waren stekken uit een tuin grenzend aan een bos en hadden waarschijnlijk te weinig rhizoom en wortels om aan te slaan.
Hopelijk slaat deze wel goed aan :)

Groeten,
Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 19 mei 2014 04:29

draco schreef:Deze laatste komt me bekend voor. Was eens meegekomen met een zending boomvarens voor Ponga Treeferns. Ik heb er niet lang plezier van gehad. Pneumatopteris pennigera zat er ook bij, een Nieuw Zeelandse varen die een klein stammetje maakt. Vanwege de omvang heb ik hiervan afstand gedaan. Mijn buren aan de Noordzijde hebben een bestand adelaarsvaren Pteridium aquilinum. Deze piept onder de afscheiding door en wringt zich tussen de bamboe omhoog. Omdat deze varen nogal een rommelig wordt onder invloed van wind en regen, heb ik buurvrouw aangeraden de varens te toppen op 2 etages. Zodoende blijven ze mooi strak overeind. Tot haar verrassing kwamen onder invloed van de verbeterde lichtval op de bodem meerdere pollen Matteucia struthiopteris tevoorschijn.

Kijk maar uit met die adelaarsvaren. Kan je andere planten makkelijk overwoekeren. Maar hij houd niet van kalk, dus daarmee kun je hem bestrijden.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor boemel op 26 mei 2014 20:24

Bij mij komt nu de 3e krul op bij de Pteris wallichiana! :thumb_up:

groeten Luc B.
boemel

47 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 27 mei 2014 05:28

Bij mij wordt Pteris wallichiana een stuk groter dan afgelopen jaren! Heb hem afgelopen warme zomer wel goed water gegeven. En misschien het warme voorjaar.

Nu wat hier gebeurd staat andere dus ook te wachten die materiaal van mijn plant hebben.

In de Leidse Hortus staat ook een nakomeling van mijn plant, die het daar goed doet.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor griphuz op 27 mei 2014 16:51

Aha, komt die van jou af? Wij (van de varenvereniging) vroegen ons al af waar die vandaan kwam, aangezien jij en ik voorheen de enige twee waren met deze soort ;)

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Berichtdoor draco op 27 mei 2014 17:31

griphuz schreef:Aha, komt die van jou af? Wij (van de varenvereniging) vroegen ons al af waar die vandaan kwam, aangezien jij en ik voorheen de enige twee waren met deze soort ;)

Groetjes,
Remko.

Het zou aardig zijn als de Leidse Hortus de herkomst of naam van de donor zou vermelden bij deze collectieplanten. De Hortus VU doet dit wel en het is leuk om na jaren zo 'n plant weer te zien met je naam erbij :)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 28 mei 2014 04:00

draco schreef:
griphuz schreef:Aha, komt die van jou af? Wij (van de varenvereniging) vroegen ons al af waar die vandaan kwam, aangezien jij en ik voorheen de enige twee waren met deze soort ;)

Groetjes,
Remko.

Het zou aardig zijn als de Leidse Hortus de herkomst of naam van de donor zou vermelden bij deze collectieplanten. De Hortus VU doet dit wel en het is leuk om na jaren zo 'n plant weer te zien met je naam erbij :)

Nu ik weet waar mijn planten staan. En er staan er intussen aardig wat. Bij de VU staat ook nog wat van mij. Maar helaas staat die tuin op de nominatie gesloopt te worden. In Nederland zijn botanische tuinen kennelijk niet zo belangrijk, wel te verwachten met de huidige rotte Rutte regering...

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor draco op 28 mei 2014 13:08

Alexander schreef:
draco schreef:

Groetjes,
Remko.

Nu ik weet waar mijn planten staan. En er staan er intussen aardig wat. Bij de VU staat ook nog wat van mij. Maar helaas staat die tuin op de nominatie gesloopt te worden. In Nederland zijn botanische tuinen kennelijk niet zo belangrijk, wel te verwachten met de huidige rotte Rutte regering...

Alexander

De laatste berichten over het lot van de Hortus VU zijn positief, nu er zicht is het voortbestaan van deze tuin met zijn veelal bijzondere plantencollectie. Zie ook http://www.vriendenvuhortus.nl

http://www.tuinenstichting.nl/wordpress ... HORTUS.doc.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor boemel op 29 mei 2014 11:38

Mooie tekening op de nieuwe rol en goed te zien de verkleuring naar donkerrood/zwart op de oudere stengels.

Afbeelding

Afbeelding

groeten Luc B.
boemel

47 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 29 mei 2014 17:01

Mooie foto Luc, hier zijn er al 4 boven de grond ze worden alleen niet hoger dan 60 cm, zal dan wel aan de potbehuizing liggen.
Groet, Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens