Trachycarpus wind bestuiver of insect bestuiver

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus wind bestuiver of insect bestuiver

Berichtdoor jos944 op 22 mei 2014 09:04

Ik heb gegoogled en ook op palmvrienden gezocht maar ik kon toch nergens een bevredigend antwoord vinden.

Maar worden trachys door insecten of door de wind bestoven?
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Re: Trachycarpus wind bestuiver of insect bestuiver

Berichtdoor lapalmeraie op 22 mei 2014 09:14

Goeie vraag :)
Ik vind het ook niet direct terug. Meestal kun je zulke biologische vraagstukken wel natuurlijk verklaren. Bij bloemen die afhankelijk zijn van insecten (of andere dieren) staat daar vaak een mooie opvallende bloem voor om de dieren te lokken of een sterke geur en uiteraard nectar.
Windverspreiders steken daarentegen geen energie in opvallende kleuren & geuren maar maken vooral uitstekende bloemen die goed vatbaar zijn voor wind.

Maar laten Trachy bloemen nu net wat van beide hebben :roll:
De bloemen zijn op de kleur na niet echt heel bijzonder en vrijwel geurloos.
Ze steken wel een eind uit en produceren behoorlijk wat stuifmeel. Persoonlijk gok ik dus op windverspreiding.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 22 mei 2014 09:59

Als je naar de grootte van de bloem kijkt is de mannelijke bloem veel groter dan de vrouwelijke bloem en de hoeveelheid stuifmeel is enorm.
Als hij alleen maar door insecten bestoven zou worden dan zouden deze grote hoeveelheden stuifmeel niet nodig zijn.
Misschien dragen insecten wel bij aan wat bestuiving maar volgens mij gaat het hier hoofdzakelijk om windbestuiving.

Marc
Marc_S

66 bedankjes

Berichtdoor draco op 22 mei 2014 11:31

Als de vrouwelijke bloemen geen honing produceren is er voor bestuivende insecten geen aanleiding om deze te bezoeken. Stuifmeel of pollen is wel bij insecten in trek als voedsel voor de larven bijvoorbeeld. Denk aan nestbouwende insecten. Te bedenken valt ook dat bestuivende insecten evolutionair pas tot ontwikkeling kwamen tijdens de opkomst van de bloemplanten de Angiospermae (tweezaadlobbigen-hogere planten). 'Primitievere' planten die evolutionair eerder ontstonden zoals cycasachtigen, coniferen en palmen waren afhankelijk van de wind voor de overdracht van het stuifmeel. Dit stuifmeel is doorgaans licht van gewicht, massaal en voorzien van uitsteeksels bijvoorbeeld luchtblaasjes bij coniferen, die verplaatsing door de wind vergemakkelijken.
Toen hier vorig jaar Butia odorata bloeide, werden de mannelijke bloemen druk bezocht door wespen. Omdat de bloeiwijze van deze palm zowel mannelijke als vrouwelijke eenslachtige bloemen heeft met de mannelijke bloemen aan de basis en de vrouwelijke aan de top, is er kans op een toevallige bestuiving door insecten, mits zelfbestuiving leidt tot een vruchtbare zygote. Bij Trachycarpus zal de bijdrage van insecten bij de bestuiving van weinig betekenis zijn.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 22 mei 2014 17:32

Op de mannelijke bloemen gonst het van de bijen.Bij de vrouwelijke zie ik inderdaad geen bijen wel vliegen.Ik denk echter ook dat het vooral windbestuiving is die van belang is bij Trachycarpus.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Troy op 22 mei 2014 21:12

Het zijn wind bestuivers.
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 24 mei 2014 12:24

kan je met een kwast ver de mannelijke bloem strijken en daarmee de vrouwelijke bloem bevruchten?
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 24 mei 2014 14:21

Jos,
Ja dat gaat
Marc_S

66 bedankjes

Berichtdoor Herman op 24 mei 2014 20:02

Dus gewoon met een takje van het mannelijke geslacht langs de vrouwelijke trachycarpus heen en weer lopen en maar blazen! :D :lol: :lol:
Herman

30 bedankjes

Berichtdoor draco op 25 mei 2014 00:31

De methode 'pastoor met wijwaterkwast' zoals ik deze gemakshalve noem, werkte prima en leverde hier onlangs een oogst op van ruim 3500 zaden. Een aanvullende tip is van Herbert (GP): leg er kranten onder zodat het neervallende stuifmeel gerecycled kan worden.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen