Cordyline Australis, 8 nieuwe vertakkingen

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Cordyline Australis, 8 nieuwe vertakkingen

Berichtdoor PureVision op 18 mei 2014 10:08

Vanochtend gemerkt dat mijn Cordyline 8 nieuwe vertakkingen aan het maken is net aan de grond.
Hij heeft niet gebloeid en heeft geen problemen gehad om deze zachte winter in de volle grond door te brengen.
Als hij echt 8 nieuwe stammen met kronen gaat maken, ga ik toch wat meer plaats moeten voorzien... :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
PureVision

16 bedankjes

Re: Cordyline Australis, 8 nieuwe vertakkingen

Berichtdoor draco op 18 mei 2014 22:46

Meestal treedt deze reactie op na de bloei of als gevolg van een beschadiging of het geheel afsterven van de hoofdstam. Ik ben benieuwd of deze uitlopers de apicale dominantie van de top overleven? Ik neem aan dat deze met de pot staat ingegraven? Ik heb zelf herhaaldelijk meegemaakt dat na het verlies van de bovengrondse plant meerdere grondscheuten uitgroeiden tot nieuwe stammen. Het resultaat is dan soms fraaier dan het origineel.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor PureVision op 18 mei 2014 22:57

Hij staat nu ongeveer 1 jaar zonder pot in volle grond.
Al flink gegroeid op dat jaartje.
Ben benieuwd hoe die nieuwe stammen er tegen het einde van het seizoen gaan uitzien.
PureVision

16 bedankjes

Berichtdoor draco op 19 mei 2014 00:31

Ik heb indertijd een 3 stammige groene Cordyline onbeschermd in de tuin geplant. De eerste winter ging het al direct mis en sneuvelden de stammen. In de volgende jaren deed de plant enkele herstelpogingen vanuit de houtige ondergrondse caudex zonder resultaat. Je zult deze 'Purpurea' waarschijnlijk 's winters wel goed beschermen? Cordyline houdt evenmin van een natte kluit in combinatie met koude. Dat geeft zelfs onder vorstvrije condities problemen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 27 mei 2014 21:19

Dit is een red star. Ik heb er zelf ook een in de grond die onbeschermd de zachte natte winter is doorgekomen, wat niet verbazingwekkend is omdat ze in londen en zuidkust uk/bretagne ook goed groeien. Mijne is ook al flink gegroeid deze lente.
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Berichtdoor PureVision op 22 jul 2014 15:00

Ondertussen zijn we 2 maanden verder met dit als resultaat.
De hoofdstam groeit rustig verder en er zijn 12 nieuwe stammen gevormd die ook aan een goed tempo groeien.
Ben benieuwd wat er hier mee gaat gebeuren nu deze ook hoogte gaan beginnen maken :shock:

Afbeelding

Afbeelding
PureVision

16 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 22 jul 2014 21:44

Ik vindt hem heel knap zo :thumb_up:

Groeten,
JM
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor draco op 23 jul 2014 11:04

Ziet er fraai uit zo en dit is best wel bijzonder :applaus: . Bij mijn Cordylines in kuip ontstaat ook wel eens wortelopslag, maar dat gaat meestal verloren ook omdat de uitlopers zich binnen het bereik van naaktslakken bevinden. De omstandigheden die ik onderken waarbij dit verschijnsel zich hier voordoet zijn ofwel een reactie op bloei van de hoofdstam danwel een beschadiging van de bast aan de voet van de stam. Bij een exemplaar is de bast bij de voet zelfs volledig afgebladderd als gevolg van rotting. De koppen groeien nog wel maar trager en blijven kleiner als bij een intacte plant. De afgebeelde plant zal door de vrije ruimte eromheen en de houtsnippers weinig last hebben van slakken en vochtproblemen. Om deze te behouden is een adequate winterbescherming tegen zowel vorst als vocht onmisbaar.
draco

711 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 23 jul 2014 11:36

Zeer prachtig en uniek :thumb_up: is een blikvanger , maar ik zou de plant toch tegen de winter uitgraven en in een pot droog overwinteren ,zoniet , veel kans dat ie bij een natte en koude winter het niet haalt .
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 30 maart 2015 00:25

leeft ie nog purevision?
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten