vivax

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Re: vivax

Berichtdoor Pieter73 op 29 mei 2014 14:28

Hier is de vivax flink in de groei. In mijn oude tuin hele dikke halmen. Helaas geen foto's maar het is genieten. Regenbuitjes er overheen gehad en de geur van humus, net of je in een tropisch bamboebos loopt. De groene vivax is alweer flink dik, een centimeter of 5 schat ik. Die gaat vast de 8 meter wel weer halen. De vivax aureocaulis maakt ook al dikke halmen hoewel die nog niet zo dik zijn als de groene (een 3 centimeter?). Alles gaat redelijk recht omhoog, beetje afhankelijk van waar het licht vandaan komt (schaduw van andere takken).
De Ph vivax aureocaulis stekken naast mijn huis maakten wel hele scheve scheuten aan. De ergste heb ik weg geknipt. Verder heb ik van een binnenband ringen geknipt en over de scheuten heen geschoven (touwtje rechtstreeks aan de scheut maken is denk te scherp). Touwtje aan dat ringetje gemaakt, bamboestok in de grond en het touwtje strak getrokken tussen de bamboestok en de scheuten. Alles staat nu goed recht omhoog en ik hoop dat wanneer ze uitgehard zijn ze zo blijven staan. Van de nieuwe scheuten naast mijn huis is de dikste nu zo'n 1,5 cm. schat ik.
@ Paul: Bij de Ph. aureosulcata aureocaulis heb ik na jouw verhaal het weer aangedurfd om zijscheuten weg te breken. Inderdaad geen last van bloeden gehad. Zal toch wel te maken hebben gehad met de kaalkap en het ontbreken van oude stengels met blad.
Pieter73

45 bedankjes

Berichtdoor Pieter73 op 29 mei 2014 14:32

Corrine, heb je foto's van de Ph. vivax en Ph. nigra? Ik ben erg benieuwd hoe ze het doen.
Pieter73

45 bedankjes

Berichtdoor cpo op 29 mei 2014 14:41

Ik moet moet moet nodig foto's van de tuin maken, maar ik heb het zoooo retedruk!!!! Ik hoop snel wat foto's te maken, het zit in mijn hoofd in ieder geval, dus komt goed!!! Maar ja ben nu ook aan het werk....
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Pieter73 op 29 mei 2014 14:43

Ik ken het probleem. Ik vind het jammer dat ik geen foto's heb van de bamboe in de tuin bij mijn ouders. Zulke mooie scheuten maar als ik naar mijn ouders ga is dat vaak na mijn werk en heb ik geen fototoestel bij me.
Pieter73

45 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 31 mei 2014 09:03

hallo pieter , goed hoor dat jou bamboes het goed doen, ook hier is het net pas begonnen, wel later als die vivax die in de regel sneller zijn, maar ook hier doen ze het goed, vele moeten nog op komen , maar het is gestart, en wat een mooie goed groeiende vivax daar op die foto, echt een geweldige start mag ik wel zeggen, zo van die dunne sprietjes ineens die vele dikke halmen :thumb_up: mest is erg balangrijk blijkt maar weer, geweldig :applaus: m,v,g, paul
Bijlagen
DSCF5648.JPG
hier komt het op ph atrovaginata
DSCF5648.JPG (237.83 KiB) 4590 keer bekeken
DSCF5652.JPG
hier nog maals ph atrovaginata
DSCF5652.JPG (229.33 KiB) 4590 keer bekeken
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor cpo op 31 mei 2014 11:58

ohhh wauw ik kan alleen nog maar dromen van zulke dikke halmen, echt te gek!!!!! Ik hoop volgend jaar ook zoiets te kunnen meemaken!!!
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor roellus op 31 mei 2014 12:21

Hoelang staat die vivax van jou er als paul ?

Want zover ik heb vernomen krijg je de eerste paar jaar wat dunnere halmen, en zo gauw hij meer als drie meter wordt dan begint hij met echte dikke halmen.

Gr. roel
2013/2014, min -1.4°C
2014/2015, min -5.6°C
2015/2016, min -7.6°C
roellus

15 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 31 mei 2014 18:27

hallo roellus,het klopt dat het eerste jaar meestal niet meteen dikke halmen geven , (uitzonderingen daar gelaten) , mijn bamboe staat al 6 jaar, was natuurlijk eerst een pot plantje van amper 1 meter hoog, maar al snel groeide het hoger het jaar erop, nu is het 7 meter hoog, de nieuwe halmen van dit jaar zouden weer hoger kunnen worden, maar door ruimte gebrek zal hij niet de max hoogte kunnen bereiken , en inderdaad heeft het hier bij mij wel wat geduurd , dat het echt dikke halmen gaf, maar wel ieder jaar waren ze hoger en dikker, pas echt dik zijn ze verleden jaar geworden en nu nog dikker, en er komen nog meer uit de grond die mogelijk nog dikker kunnen zijn, dus al met al bij mijn zo`n 5 jaar voor het echt mooie dikke halmen kwamen, wel moet ik zeggen dat ik wel ieder jaar de dunste halmen ( de oude ) er tussen uit snoei, anders was het al lang een ondoordringbaar bosje geweest, ook de nieuw op komende halmen die erg dun zijn ,breek ik wel meteen weg,dus de dikste staan laten , enz enz, m,v,g, paul :thumb_up:
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor cpo op 01 jun 2014 13:14

En dan hier wat foto's van onze vivaxen, niet lachen he???? :shock:
Bijlagen
vivaxen border.jpg
wat vivaxen bij elkaar (groene van pieter helemaal links en rechts en de andere zijn huanwenzhu inversa, foto van april
vivaxen border.jpg (220.59 KiB) 4553 keer bekeken
vivax 2 jaar oud.jpg
deze huanwenzhu inversa doet het redelijk goed
vivax 2 jaar oud.jpg (232.3 KiB) 4553 keer bekeken
vivax huanwenzhu inversa 3.jpg
deze staat nu 3 jaar in onze tuin....maakt bijna geen wortels aan, dit is een scheut van dit voorjaar
vivax huanwenzhu inversa 3.jpg (151.9 KiB) 4553 keer bekeken
vivax groen.jpg
groene vivax van Pieter gekregen
vivax groen.jpg (188.07 KiB) 4553 keer bekeken
vivax net in de volle grond.jpg
stukje van iemand van het palmforum gekregen, staat net in de volle grond en maakt gelijk een dikke halm aan! (dit is ook een huanwenzhu inversa)
vivax net in de volle grond.jpg (213.16 KiB) 4553 keer bekeken
vivaxen.jpg
foto van vandaag (1 juni) vivaxen border
vivaxen.jpg (257.27 KiB) 4552 keer bekeken
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Arno op 14 jun 2014 20:36

Hier gaat de vivax ook als een speer er blijven nieuwe scheuten komen.
Soms moet je er iets voor verzetten :)
Afbeelding
Of het wordt compleet ingepakt.
Groet Arno
Arno

53 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen