Mijn ' steroïdal Giant'

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Mijn ' steroïdal Giant'

Berichtdoor G Blooms op 03 jun 2014 18:35

Deze joekel vorige week op de kop getikt in plantencentrum exotica voor €50!... serieus koopje volgens mij voor een Panax van 2m60! Me gheppie :-)
Bijlagen
DSC_0501.jpg
DSC_0501.jpg (285.01 KiB) 5946 keer bekeken
G Blooms

2 bedankjes

Re: Mijn ' steroïdal Giant'

Berichtdoor iwanito op 04 jun 2014 07:53

Wauw, dat is al echt een boom aan het worden! Jaloers! :evil:
iwanito

23 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 04 jun 2014 10:25

Beetje klein blad voor een Steroïdal Giant te zijn, niet? Zou niet de eerste keer zijn dat ze planten verkeerd hebben naamgegeven bij Exotica. Aan de combinatie dikte stam en lengte zie je dat deze plant hoog opgeschoten is op zoek naar licht.
Heb net een kuip gekocht bij Exotica met 3 Amorphophallussen conjac die Guido (nu al de 12 jaar dat ik bij hem over de vloer kom) hardleers Dracunculus vulgaris blijft noemen. Heb hem daar eens over aangesproken en hij blijft koppig (en hoe langer hoe kwader, je moet 'm natuurlijk kennen) voet bij stuk houden wat ik wel een beetje jammer vind voor de beginnende exotenliefhebber die dan met een verkeerde plant thuiskomt. Zo heeft hij bij voorbeeld ook Acacia dealbata subalpina's staan, tenminste dat staat op het label maar het is zeer zeker een andere soort of een kruising o.i.d. want hij is absoluut niet vorstbestendiger dan een andere Acacia soort. Maar goed, bij deze laatste snap ik wel dat een vergissing snel gemaakt is en hij is ook afhankelijk van de kennis van zijn leveranciers maar voor een "marginale" plant als een Dracunculus snap ik echt niet dat je je daar zo in kunt vergissen. Jammer genoeg labelt hij veel van zijn planten ook nogal snel winterhard. Dat verkoopt natuurlijk beter maar het is niet echt correct tegenover een beginneling. Als je zijn zaak binnen wandelt kun je maar beter over een flinke portie plantenkennis beschikken en liefst ook zelf een pak ervaring hebben met exotische planten. Na een paar keer was ik zo wijs om eerst alle planten die ik niet kende maar interessant vond op te schrijven op een blaadje papier en ze thuis eerst op te zoeken voor ik tot eventuele aankoop overging. Dat heeft me veel geld bespaart en vele teleurstellingen ook.
Dit alles zeker niet om Guido af te schieten he! De man heeft veel kennis en een enorm assortiment aan verschillende planten en ondersoorten die je elders niet vind en ik ga het werkelijk heel erg spijtig vinden als de zaak eind volgend jaar de deuren zal sluiten. (tenzij er een overnemer gevonden word).
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor G Blooms op 04 jun 2014 16:19

Kom er ook al jaren, en heb dit inderdaad ook al gemerkt.. met die 'winterharde planten' dan... tja, je moet hem een beetje kennen hé.. tis gene gemakkelijke! hij is altijd aant vloeken als ik binnenkom omdat ik zoveel vragen stel :-) maar uiteindelijk staan we een uur over plumerias te lullen :-)
En ja het blad is nog een beetje klein, maar hij zat ook echt in een belachelijk klein potje als ik em kocht... maar tis wel een echte ;-)...
Toch bedankt voor de info!

greetzzzzzz :-)
G Blooms

2 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 04 jun 2014 16:45

Mooie plant! Maar heel eerlijk gezegd vind ik het een normaal bedrag voor een plant die zo hard groeit. Ik heb er hier 1 staan voor het tweede seizoen, deze heeft inmiddels een stam van ongeveer 1, 2 meter. Voorjaar 2013 in de volle grond gezet met een stammetje van ongeveer 20 cm.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor G Blooms op 05 jun 2014 08:35

Nice garden Richard!! Echt knap!
Damn, en ik dacht dat ik een gouden zaak gedaan had :D
G Blooms

2 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 05 jun 2014 08:57

Dat heb je ook! Kijk maar eens rond naar prijzen die je nu nog steeds betaald voor een vers afgestoken exemplaartje.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor dimi op 05 jun 2014 21:29

Vindt ook dat het blad minder diep ingesneden lijkt dan die bij bij mij in de tuin .Deze is nu aan z'n 3e zomer begonnen .

Afbeelding
Follow me on instagram
exotic_garden_hasselt
dimi

23 bedankjes

Berichtdoor hexina op 12 jun 2014 11:12

blijft het blad niet gewoon kleiner doordat ie in kuip staat?? In de volle grond kan ie zich natuurlijk veel beter ontplooien
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 12 jun 2014 13:03

Inderdaad!
Zie hier in pot
Afbeelding

en dezelfde iets later... :D
Afbeelding
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie