Pteris wallichiana rhizomen

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: Pteris wallichiana rhizomen

Berichtdoor Alexander op 08 jun 2014 04:21

draco schreef:Mijn exemplaren moeten nog de tuin in, voor een duurzaam bestaan in een kuip lijkt deze woesteling minder geschikt. Hoe is jullie ervaring met Pteris wallichiana betreffende gevoeligheid voor slakkenvraat? Over het algemeen vinden slakken varens niet aantrekkelijk, uitzonderingen daargelaten. Honger maakt echter ook bij naaktslakken rauwe bonen zoet, als ik constateer dat ze dit jaar hun menu aardig hebben uitgebreid.

Ik heb gelukkig nog nooit schade door slakkenvraat geconstateerd bij mijn plant. Nog een bonus.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 08 jun 2014 04:22

Diegenen die Pteris nog in pot hebben staan, het is het beste ze nu uit te planten in goede humusrijke grond. In de volle grond groeid het altijd beter.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor draco op 08 jun 2014 18:38

Alexander schreef:Diegenen die Pteris nog in pot hebben staan, het is het beste ze nu uit te planten in goede humusrijke grond. In de volle grond groeid het altijd beter.

Alexander

Diverse varens groeien minstens even goed als potplant of soms zelfs beter. Blechnum chilense blijft in de volle grond bescheiden vergeleken bij de omvang als kuipplant. Dat zal deels ook te maken hebben met het feit dat matig winterharde groenblijvende soorten aan kracht inboeten tijdens de winter. Bij deze bladverliezende Pteris is dat mogelijk minder het geval. Bezwaar van potcultuur is dat de ruimte snel beperkt wordt en de plant daarna achteruit gaat. Zie hier mijn 2 exemplaren Pteris wallichiana uit de kweek van Alexander. De tweede foto toont een aftakelende Blechnum chilense in kuip met nog steeds imposante veren. Van pseudo stamvorming is in de volle grond hierbij geen sprake.
Bijlagen
Pteris_wallichiana.jpg
Pteris_wallichiana.jpg (182.27 KiB) 5940 keer bekeken
Blechnum_chilense.jpg
Blechnum_chilense.jpg (169.69 KiB) 5940 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 10 jun 2014 03:05

Blechnum chilense heb ik ook ooit gehad. Een koude winter heeft er korte metten mee gemaakt. Komt kennelijk toch uit een klimaat met minder winterkou dan P. wallichiana.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor draco op 10 jun 2014 11:29

Blechnum chilense (zone 8) heeft februari 2012 in de tuin overleefd onder een sneeuwlaag. De moerplant herstelde niet maar wel een aantal satellieten. Na de recente milde winter groeien ze beter en hoger waarschijnlijk dankzij het overblijvende blad. De bladverliezende Pteris beschikt kennelijk over een flinke koolhydraatreserve gelet op de groeiexplosie in het voorjaar. Volledig winterharde tuinvarens als Dryopteris sp. en Polystichum sp. dragen dit seizoen dubbel zoveel loof met het resterende blad van vorig jaar. Dat zal in de loop van de zomer wel aftakelen, zoals veel wintergroene planten 's zomers hun blad wisselen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 12 jun 2014 04:02

draco schreef:Blechnum chilense (zone 8) heeft februari 2012 in de tuin overleefd onder een sneeuwlaag. De moerplant herstelde niet maar wel een aantal satellieten. Na de recente milde winter groeien ze beter en hoger waarschijnlijk dankzij het overblijvende blad. De bladverliezende Pteris beschikt kennelijk over een flinke koolhydraatreserve gelet op de groeiexplosie in het voorjaar. Volledig winterharde tuinvarens als Dryopteris sp. en Polystichum sp. dragen dit seizoen dubbel zoveel loof met het resterende blad van vorig jaar. Dat zal in de loop van de zomer wel aftakelen, zoals veel wintergroene planten 's zomers hun blad wisselen.

Planten die geheel afsterven in de herfst zijn in de regel beter aangepast aan winterkou dan groenblijvende. Daarom zijn de meeste loofbomen in onze klimaat zone bladverliezend om maar wat te noemen. Maar er zijn uitzonderingen.
Blechnum chilense komt uit een koel gematigd klimaat waar de meeste bomen bladhoudend zijn. Al een teken dat het een klimaat met zachtere winters is.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor jaak op 14 jun 2014 15:57

Zo ziet mijn Pteris Wallichiana er op dit moment uit,hij ligt wat te kronkelen en daar blijft het voorlopig bij.
Afbeelding

Groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 15 jun 2014 05:13

jaak schreef:Zo ziet mijn Pteris Wallichiana er op dit moment uit,hij ligt wat te kronkelen en daar blijft het voorlopig bij.
Afbeelding

Groeten, Jaak

Jaak,

Je moet het rhizoom wat dieper planten, 4 a 5 cm is genoeg. En in gewone humusrijke vochtige grond.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor jaak op 15 jun 2014 10:08

zal ik doen Alexander, bedankt voor de tip :thumb_up:

Groeten,Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 19 jun 2014 02:17

Ik zag gisteren nog wat reserve stekmaateriaal opkomen. Had een paar knollen over die er dood uitzagen en weer in de grond geplant een aantal maanden terug.

Kan dus mooi weer een kweek opzetten van P. wallichiana.

Mijn conclussie voor deze varen is dat hij makkelijk te vermeerderen is en goed groeid met een hoge sierwaarde. Dus een perfecte tuinvaren. Kan ook goed tegen de zon wat hij bij mij de hele dag krijgt.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens