trachy kleikluit

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

trachy kleikluit

Berichtdoor wallywal op 15 jun 2014 18:47

Ik heb vorig jaar een trachy gekocht bij de Praxis. En heb hem toen met kleikluit en al in een grootte bloembak met palmgrond gezet. Nu lees ik tot met grote schrik en ontwetendheid dat dat niet al te best is.... Wat te doen, wat te doen Tips PLEASE
wallywal

0 bedankjes

Re: trachy kleikluit

Berichtdoor Peter1005 op 15 jun 2014 19:12

Beste Wallywal,

:welkom:

Toen je hem hebt verpot zat de kluit vol wortels?
Als hij al een jaar in die bloembak zit en hij ziet er nog goed uit dan hoef je je geen zorgen te maken. Meestal groeien de wortels er vanzelf doorheen.

Op de foto een exemplaar bij mij met kleikluit.

Afbeelding
Afbeelding
Met vriendelijke groet,

Peter
Peter1005

7 bedankjes

Berichtdoor Nollie op 15 jun 2014 23:51

Op 1-6-2011 heb ik ook 1 met kleikluit geplant. Geen wortels te zien. Zo'n 5 week terug heb ik hem eruit gehaald en alles met tuinslang afgespoeld. Bijna alle wortels waren dood. Vlak aan de stam zat nog wat leven. Tot nu toe zie ik nog geen verbetering.

Dus... wil je ook 2 jaar wachten ?
Nollie

0 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 15 jun 2014 23:54

Waarom in klei planten? Is klei goedkoper dan cocopeat (64 ct per 10 liter) :shock:

Soms snap je die kwekers niet....
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Harold538 op 16 jun 2014 02:55

Koop nooit een palm bij de Praxis, dat moge duidelijk zijn. Mij is dat zelf ook overkomen. Ik heb vervolgens de palm 2 dagen lang aan een stuk door in een emmer met water en palmbooster gezet en af en toe de klei eraf gespoeld. Ben benieuwd hoe de Trachycarpus zich gaat ontwikkelen....voortaan dus ALTIJD controleren in wat voor grond de palm staat.
Mijn exotische tuin

viewtopic.php?f=49&t=14359
Harold538

5 bedankjes

Berichtdoor eddy21 op 16 jun 2014 06:31

en nog een tip mocht je een palm bij praxis kopen check eerst ff de speer
ik kreeg namelijk een palm die had speer rot omdat de palm bij elkaar was gebonden
eddy21

34 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 16 jun 2014 09:34

hhmm, heb verleden jaar ook een palm gekocht bij de praxis, was een mooie prijs met kortings bon, moet eerlijk zeggen dat de palm hier heel goed groeit en al gebloeid heeft met 2 trossen eraan, heb hem wel meteen na aankoop in volle grond geplant , na deze zachte winter heb ik ook geen bescherming aan gebracht, en meteen na de start van wat warmer weer is het gewoon weer verder gaan groeien, dus denk ik dat je inderdaad even goed op moet letten en controleren hoe de conditie is van de palm die je koopt, bij het uit zijn pot halen ,zat de pot vol wortels , dus of er klei aan zat of niet, dat was moeilijk te zien, wel zag de substantie er wat geel achtig uit, maar de vele wortels waren zeer goed te zien en zagen er gezond uit, dus die hele hab zo gepland , en met zeer goede resultaat , ik denk dat je altijd iets moet controleren voor je het koopt, m,v,g, paul
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 16 jun 2014 10:03

Deze palmen zijn vermoedelijk geimporteerd uit een Mediterraan land als Spanje. Om de kosten bij massa productie te drukken gebruiken ze het goedkoopste wat voorhanden is: plaatselijke kleigrond. Dat kun je daar gewoon voor noppes en nada uitgraven.

In een natter klimaat als de onze verstopt die klei het hele wortelsysteem. Advies is dus om zo snel mogelijk zo veel mogelijk van die kleeftroep van de wortels af te spoelen voor je 'm plant.

Als je zo je palm-voor-een-prikkie kunt reddden dan heb je er natuurlijk wel een voordeeltje mee gedaan (dit is de normale gedachtengang voor een Hollander; een Belg denkt misschien anders... ;) )
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor draco op 16 jun 2014 10:50

Je kunt erover discussiëren of je de klei al dan niet moet uitwassen. Aanvankelijk spoelde ik de rode Mediterrane klei ook zoveel mogelijk uit voor het oppotten of uitplanten van een palm. Nu laat ik dit achterwege, want de oude wortels groeien toch niet meer en een palm maakt voortdurend nieuw adventiefwortels aan. Deze ontspruiten bij de stambasis welke een conische vorm heeft. De nieuwe wortels ontstaan steeds een stukje hogerop. Daarom kun je zo 'n palm met kleikluit het beste wat dieper zetten zodat nieuwe adventiefwortels via de bovenstaande aarde zijwaarts kunnen uitgroeien en langs de bestaande kluit omlaag in de omringende teeltgrond. Waarschijnlijk sterven de oude wortels in de kluit op den duur af, maar dan heeft de palm inmiddels waarschijnlijk voldoende nieuwe wortels aangemaakt.
Het beschreven proces is bij een kuipplant goed te volgen. Licht je een palm een jaar na het verkuipen uit de kuip dan zie de nieuwe wortels vertikaal langs de kuipwand omlaag groeien.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 16 jun 2014 11:18

Ik wil toch wel iets benadrukken; ik zie dat er vaak paniekerig gereageerd wordt over klei in de kluiten van palmen. Zoals gezegd, worden veel palmen uit het zuiden in de klei gezet.
Op zich hoeft dit echter geen probleem te vormen en vrees ik dat je met uitspoelen, vermoedelijk met ijskoud kraantjeswater, alleen maar méér kwaad doet!

Op bovenstaande foto (Peter ik leen hem even ;) ) zie je een mooi voorbeeld.
Er zit inderdaad klei in tussen de wortels máár errond zitten voldoende gezonde wortels. Deze komen netjes in contact met goede grond en de palm is vertrokken.
Afbeelding

Ter vergelijking eentje waar de klei wél een probleem vormde.
De palm had nl géén gezonde wortels, de klei verhinderde elk contact met goede, stimulerende grond en de wortels zijn langzaam afgestorven.
In dit geval zag je dus enkel maar klei, niets van wortels en bij het uitspoelen was dit het resultaat. Dán spreek je m.i. pas van een "kleikluit".

Afbeelding

Afbeelding

Grt
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen