paulownia tomentosa

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

paulownia tomentosa

Berichtdoor diego op 18 jun 2014 15:35

Beste,
ik heb net deze boom gekocht. Heb er al vanalles over gelezen? Nu iemand ervaring met deze boom?
ik had deze graag met hele grote bladen gehad. Ik heb begrepen daat je hem dan moet snoeien?
mijn vraag is hoe? Iemand foto van zijn boom?
Mvg Diego
diego

2 bedankjes

Re: paulownia tomentosa

Berichtdoor p e t e r op 18 jun 2014 16:02

Ik heb er 6 staan.

Voor de grote bladeren snoeien in het voorjaar.
Voor de bloemen niet snoeien.

Ik heb er ook al 2 dode gehad. Ik vermoed door de stam onderaan te sterk af te dekken waardoor deze te gevoelig wordt voor schimmels. Tevens zat er bij deze telkens een heel mieren nest aan de wortels.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor diego op 18 jun 2014 16:29

Beste en hoe moetnje deze snoeien? Kun je mij een foto sturen...
diego

2 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 18 jun 2014 18:09

Ik heb er een aantal jaren terug 2 geplant. De ene wilde ik als boom laten uitgroeien voor de bloemen en de andere wilde ik hebben om er zo'n groot mogelijk blad aan te hebben. Ik heb deze reeds bij aanplant als dusdanig gensoeid dat hij zo snel mogelijk en zo recht mogelijk omhoog zou gaan. Nadat hij (reeds het 2 de jaar) 1.5 m hoog was heb ik er de kop uitgehaald en alle overgebleven zijtakken. In het voorjaar begon hij nieuwe scheuten te vormen over zowat de hele stam welke ik allemaal verwijderde behalve deze aan de bovenkant van de stam. In feite knotte ik de boom. Al die nieuwe scheuten aan de kop kregen groot blad. Een kameraad van mij deed het een beetje bij toeval net iets anders. Hij had de boom zo'n 3-4 jaar in de tuin staan maar omdat de boom op die plaats te veel schaduw gaf in huis zaagde hij hem uiteindelijk af tot tegen de grond in het najaar. In het voorjaar schoten er uit het overgebleven stukje stam in de grond allemaal scheuten met erg grote bladeren. Tegen het eind van de zomer waren deze scheuten zeker 2 m hoog. Hij knipt deze ieder najaar als al het blad gevallen is gewoon terug weg en de boom begint van voor af aan.
Jammer genoeg heb ik de boom moeten verwijderen nadien aangezien hij in de weg stond voor mijn nieuw aan te leggen terras. Ik heb nog gepoogd hem te verplanten maar gezien de immense wortelomvang was dit onbegonnen werk.

P.s. Het was bij mij trouwens een Paulownia fortunei. De andere, een P. tomentosa staat nog steeds als boom in de tuin. Hij is nu 6-7 jaar en ik heb nog geen bloemen gehad maar naar verluid zou dit 10 jaar kunnen duren en krijg je enkel bloemen na een hete en vooral lange zomer met daarna een winter als diegene die we net gehad hebben.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 18 jun 2014 20:42

Diego, toen je bij mij bent geweest, stonden er 2 exemplaren ;)
Ik zie aan het stad dat deze tot bijna op de grond worden gesnoeid.
Die worden meters hoog het jaar nadien.

Grtz,
JM
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor jaak op 18 jun 2014 21:23

Diego, snoeien als alle blad er af is dus in het najaar of in het vroege voorjaar voordat de sapstroom weer op gang komt verder heb ik er niets meer aan gedaan ,hieronder het verloop van vorig jaar.

Gesnoeid op zo'n 20cm
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn Paulownia Tomenthosa heeft vorig jaar een hoogte bereikt van 4 meter en heeft geen voedsel gekregen.

Groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 18 jun 2014 21:55

Het eerste jaar na aanplant zou ik nog niet snoeien, het daarop volgende voorjaar kan je doen wat je wilt.

Je kan snoeien zoals je zelf mooi vindt. Hou na het snoeien rekening met meerdere uitlopers, vaak met mooie dikke stammen.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 07 aug 2014 01:26

De gemeente heeft hier in de wijk diverse bomen aangeplant. De bloei is na de warme winters erg mooi maar qua blad is het erg teleurstellend. Bladeren zijn niet groter dan 15cm.
Mijn eigen exemplaar van 2 jaar oud was begin deze lente 50cm en is nu al boven de 2 meter met erg mooi en groot blad van wel 60cm. Uit jullie verhalen en foto's maak ik op dat de meesten hier de boom eigenlijk meer als grote bladstruik houden in plaats van een boom. Eigenlijk wilde ik de boom echt groot laten worden maar het aanblik van het grote blad lokt me toch meer dan een boom met relatief klein blad. Wellicht proberen om de boom steeds op twee meter hoogte te snoeien in plaats van aan de grond. De uitlopers vormen dan ieder seizoen een mooie boom met hopelijk toch groot blad. Wordt vervolgt.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 10 sep 2014 21:07

DSCN7665.JPG
DSCN7665.JPG (270.07 KiB) 8345 keer bekeken

In de winter was de top bevroren waarna de plant twee uitlopers naast elkaar kreeg.
Eentje heb ik daarvan weg geknipt. Op dat moment waren ze één cm doorsnee.
Op de foto van nu, kun je erg goed de enorme groei explosie zien van de overgebleven scheut.
Carlo

148 bedankjes

Keer terug naar Exotische bomen en struiken