Pteris wallichiana rhizomen

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: Pteris wallichiana rhizomen

Berichtdoor draco op 21 jun 2014 11:53

Brainea insignis is ook een voorbeeld van een hitte- en droogtebestendige Blechnum-achtige (boom)varen. viewtopic.php?f=52&t=9576&start=10
Het is (vanzelfsprekend) altijd het beste om de verzorging en standplaats zoveel mogelijk af te stemmen op de natuurlijke biotoop van een soort.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 21 jun 2014 13:19

Hoi, ben het met je eens Han dat er soorten zijn die zich weten aan te passen, aan de voorbeelden die je laat zien o.a.
Wat Alexander bedoeld is denk ik de C.dregei uit uit Zuid-Afrika maar als je bekijkt hoe die worstelt om te overleven in het droge gebied! Wordt niet hoog door die omstandigheden echter als die schaduw staat wordt het een prachtige groene boomvaren.
Net zo als ik zelf al eerder liet zien [ foto's N.Z.] wat het verschil is met een C.medullaris in de volle zon en halfschaduw de eerste blijft gedrongen met korte veren, op de ideale groeiwijze gaat die naar 20m hoog en kronen van 5m en meer.

back on topic, het Pteris blad hier gaat naar een spanwijdte van 90 cm ze zijn nog niet zo hoog maar dat belooft wat als die volgend jaar de volle grond in gaat, wil ook nog wat knollen delen in het najaar,
Hier komt veer nr.5 omhoog,
Afbeelding

Afbeelding

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 23 jun 2014 05:44

Eduard schreef:Hoi, ben het met je eens Han dat er soorten zijn die zich weten aan te passen, aan de voorbeelden die je laat zien o.a.
Wat Alexander bedoeld is denk ik de C.dregei uit uit Zuid-Afrika maar als je bekijkt hoe die worstelt om te overleven in het droge gebied! Wordt niet hoog door die omstandigheden echter als die schaduw staat wordt het een prachtige groene boomvaren.
Net zo als ik zelf al eerder liet zien [ foto's N.Z.] wat het verschil is met een C.medullaris in de volle zon en halfschaduw de eerste blijft gedrongen met korte veren, op de ideale groeiwijze gaat die naar 20m hoog en kronen van 5m en meer.

back on topic, het Pteris blad hier gaat naar een spanwijdte van 90 cm ze zijn nog niet zo hoog maar dat belooft wat als die volgend jaar de volle grond in gaat, wil ook nog wat knollen delen in het najaar,
Hier komt veer nr.5 omhoog,
Afbeelding

Afbeelding

Groet Eduard.

Ik zou hem nu gewoon uitplanten. Dan gaat hij een stuk sneller!

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor griphuz op 23 jun 2014 14:47

Ik ook :)

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 23 jun 2014 17:11

In mijn varenborder wordt niets uitgeplant daar ik constant moet kunnen wisselen van potplanten, het nieuwe varentuintje is nog niet af daar komt die later te staan, volgend voorjaar ;)
Zag gisteren in een helling bos in mijn buurt de adelaars varen staan in de volle zon en in de schaduw, grote verschillen qua hoogte zal eens wat foto's maken deze week.
Groet Eduard.
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor draco op 24 jun 2014 00:20

Laat me raden Eduard, in de zon blijven ze lager als gevolg van de hogere lichtintensiteit? Hier groeit de adelaarsvaren uitgeweken van de buren door de bamboe en worden meters lang, maar ze groeien daar zeer slungelig en blijven zonder deze steun niet overeind. De Pteris groeit nu bij elke nieuw blad een verdieping hoger, maar de geelgetinte bladkleur doet me vermoeden dat de lichthoeveelheid in de kas wellicht te overdadig is danwel de potgrond raakt uitgeput.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 24 jun 2014 04:47

Je kan hem voor de zomer tijdelijk in die varen border kunnen planten tot de nieuwe varentuin af is. Pteris wallichiana is makkelijk te verplanten. In de volle grond zou hij sneller gaan dan in pot. Dus sneller een grote plant en dus materiaal om mee te vermeerderen.

Nu ik praat uit ervaring, heb deze varen sinds mei 2010. En ben toen gestart met 1 knolletje uit de buurt van Munsyari, India.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 24 jun 2014 04:50

draco schreef:Laat me raden Eduard, in de zon blijven ze lager als gevolg van de hogere lichtintensiteit? Hier groeit de adelaarsvaren uitgeweken van de buren door de bamboe en worden meters lang, maar ze groeien daar zeer slungelig en blijven zonder deze steun niet overeind. De Pteris groeit nu bij elke nieuw blad een verdieping hoger, maar de geelgetinte bladkleur doet me vermoeden dat de lichthoeveelheid in de kas wellicht te overdadig is danwel de potgrond raakt uitgeput.

Het kan ook de warmte zijn! Ik krijg het idee dat Pteris wallichiana helemaal niet zo warm hoeft te staan. In de Himalaya is nu de regentijd aan de gang, dus veel regen en niet al te warm. Dus vergelijkbare temperaturen als hier.
Gezien de groeikracht hier bij mij gewoon buiten. Het is zeker geen Nelumbo, die willen echt warmte om goed te groeien!

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 24 jun 2014 11:50

Alexander schreef:Je kan hem voor de zomer tijdelijk in die varen border kunnen planten tot de nieuwe varentuin af is. Pteris wallichiana is makkelijk te verplanten. In de volle grond zou hij sneller gaan dan in pot. Dus sneller een grote plant en dus materiaal om mee te vermeerderen.

Nu ik praat uit ervaring, heb deze varen sinds mei 2010. En ben toen gestart met 1 knolletje uit de buurt van Munsyari, India.

Alexander

Ben een [beetje] eigenwijs zoals je nu wel weet :fluiten: de varenborder is afgesloten met dubbel worteldoek wat ik zonder gaten zo probeer te behouden al is het niet uitgesloten dat daar later als de varens te groot worden ik de potten in de bodem laat zakken.
bedank voor de tip, ik geloof je zeker en voel ook aan dat het uitstel is naar een mooie grote plant!
@ Draco, je zat helemaal goed, dat wilde ik ermee zeggen, maak toch een paar foto's van die plekken al is het alleen al voor de mooie plaatjes van onze mooie helling bossen.
Groet Eduard.
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor draco op 24 jun 2014 14:51

Ik zie je foto's met belangstelling tegemoet Eduard. Tijdens mijn studie heb ik daar veldexcursies gevolgd*) en ben nog eens verdwaald bij een bezoek aan de Schone Grup (?). Gelukkig ben je in Zuid Limburg nooit ver verwijderd van een café en kon ik bijtijds mijn dorst lessen. Daar bleken inmiddels meer 'zoekgeraakte' biologen te zijn aangeland :lol:
draco

710 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens