winterharde banaan met eetbare vrucht

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: winterharde banaan met eetbare vrucht

Berichtdoor jos944 op 25 mei 2014 09:34

p e t e r schreef:Ik vrees dat er niet veel personen zijn die ooit banaantjes uit volle grond uit eigen tuin hebben gegeten in praktijk.
In theorie kan het, in praktijk ga je beter naar de winkel.

ik denk dat het m Musella lasiocarpa wel goed mogelijk is om dit uit de volle grond te verkrijgen.
Maar ik ben daar inderdaad nu mee aan het experimenteren.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor ludo op 25 mei 2014 13:18

Ik weet inderdaad dat het niet vlug voor komt maar het lijkt me geweldig als het een paar keer zou lukken ik verwacht natuurlijk geen enorme Hoeveelheden :D
ludo

1 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 25 mei 2014 17:19

Maar ik ben daar inderdaad nu mee aan het experimenteren.

Experimenteren hebben er al vele gedaan vrees ik, maar de eerste die het lukt (zonder verwarmde serre) moet ik nog ontmoeten.

Toch succes.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Tanja op 26 jul 2014 13:09

Ik hoop toch dat t volgend jaar bij mij gaat lukken met de St Helens Hybrid.
Deze groep is meerdere jaren in de volle grond overwinterd -19 en finaal afgestorven boven de grond.
Toch kwam er vorig jaar Juli ineens een blad boven piepen.I.v.m gemeente werken begin dit jaar (ze dreigen er altijd ruim van tevoren mee) zijn de bananen op de badkamer overgehouden.
30 April weer aan de volle grond toevertrouwd maar nu op de zuidkant tegen een stenen muur.Een mikkie eigenlijk en zie hier mijn trots.De twee langste stammen zijn nu twee jarig ,de rest nieuwe scheuten .Vraag me af of die er niet beter van verwijderd kunnen worden.Dan word dat ene wortel rizoom niet overbelast en kan er meer voeding naar de oudere planten.Iemand goede raad?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 31 jul 2014 22:58, in totaal 4 keer bewerkt.
Tanja

0 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 26 jul 2014 13:23

Ik hoop het met 1-2 jaar te kunnen doen eigenlijk :fluiten: al is deze natuurlijk totaal niet winterhard.

Musa accuminata, 2e jaar nu. Lente en zomer in de kas, late herfst en winter binnen in de huiskamer. Behalve de spintaantasting van tijd tot tijd doet hij het prima.
Afbeelding

Kan om een of andere reden de foto niet goed krijgen, op mijn computer staat hij rechtop maar op twooba zet hij hem om een of andere reden altijd op zijn kant.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor Peleroly op 26 jul 2014 13:47

Een winterharde variëteit waar consumptiebanaantjes (zaadloos) aankomen...bestaat volgens mij niet. Er zijn echter wel enkele variëteiten die beter tegen lage temperaturen kunnen dan de meestbekende Dwarf Cavendish. Rajapuri, Dwarf Orinoco en Icecream kunnen bijvoorbeeld temperaturen tot 5°C goed verdragen en geven lekkere bananen.
Hieronder een foto'ke van mijn Rajapuri die momenteel in bloei staat in de volle grond (maar die dus deze winter wel in de serre heeft gestaan).
Peter

Rajapuri.jpg
Rajapuri.jpg (234.5 KiB) 3842 keer bekeken
Peleroly

48 bedankjes

Berichtdoor Nosferatu op 27 jul 2014 08:39

:thumb_up:
Nosferatu

15 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 27 jul 2014 14:00

Musella lasiocarpa kun je toch niet buiten overwinteren zonder bijverwarming?
Ik heb het een aantal keren geprobeerd met ze in te pakken zoals ik met mijn Musasoorten deed maar tegen het voorjaar schiet daar nooit nog wat van over.
Hitch

156 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers