Wat is dit, en hoe verzorg ik hem?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Wat is dit, en hoe verzorg ik hem?

Berichtdoor Lighthouze op 04 sep 2014 13:04

Hallo allen,

Als bedankje heb ik gisteren een palmboom gekregen (gebruikt als decoratiemateriaal tijdens de intro-periode op de universiteit) Nou ben ik geen plantenkenner (Werktuigbouwkunde student :) ), maar lijkt het me leuk om hier wat van te maken.

Op het moment staat ie tegen de zuidmuur van ons huis, en vangt ie de (na)middag zon. Ik heb m gister wat water gegeven, omdat ie sinds 4 dagen binnen stond. De afgelopen 2 weken is er niet voor gezorgd, en is hij vaak verplaatst. Van buiten naar binnen en vice versa. Verder heeft ie een keer of 3 horizontaal in de auto gelegen. Gisteren heb ik de grootste dorre punten van de bladeren geknipt.

Omdat ik door de bomen het bos niet meer zie, een aantal vragen? :
- Wat voor soort is dit?
- Is deze winterhard?

- en zoja, kan ik hem beter in de volle grond zetten of in een pot houden?
Verder vraag ik me af of er urgente dingen zijn die ik moet doen om hem de winter door te krijgen?
(vandaar de foto van de wortels)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alvast bedankt voor de moeite,
Lighthouze

PS: Als dit het verkeerde subforum is, excuses. Het is toch een vrij uitgebreide vraag geworden...
Lighthouze

0 bedankjes

Re: Wat is dit, en hoe verzorg ik hem?

Berichtdoor homer op 04 sep 2014 13:22

hoi welkom!

Het is een Trachycarpus fortunei een winterharde palm die je het beste in de volle grond kan zetten! zon of half schaduw maakt niet uit.

Geef hem de ruimte ze groeien vrij hard en kunnen erg groot worden. (op dit forum staat heel veel info over dit soort )

Als je hem niet in de volle grond zet geen hem dan zo snel mogelijk aarde en/of een grotere pot dan heb je er jaren plezier van.

peter
homer

24 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 04 sep 2014 14:44

Toch zou ik nog even wachten met deze prachtige en goed vorstbestendige palm in de grond te zetten en vanaf het voorjaar (maart/april) een mooi plekje in de tuin te geven. Ik weet niet precies wat voor grond je hebt maar deze palmen houden van een goede drainage laag, vol in de klei zal deze palm uiteindelijk het loodje geven door zuurstrofgebrek bij de wortels, gebruik als voorbeeld hydrokorrels. Ik zie dat je de palm toe is aan nieuwe grond, pot de palm op in kokosaarde (bijv, Action 10L 0,65 cent geperst), je palm niet meer bij voeden en in voorjaar kijk je weer verder.

De eerste paar winters (vanuit gaan een normale winter) beschermen met een paraplu boven het groeipunt (de speer) en eventueel wat jute om de stam heen, en natuurlijk een bescherming aan de wortels d.m.v. stro of een hele hoop bladeren, mag gerust een halve meter dik. Een beetje vorst/sneeuw kunnen ze prima hebben maar combi sneeuw/nattigheid en vorst krijgen ze al snel rot in het groeipunt (bekende speerrot), daarvoor de paraplu. Lekker buiten laten staan tot de winter invalt en vorstvrij weg zetten ;)

Geniet er van en je zal ontdekken dat deze palmen veel te mooi zijn om als decoratiemateriaal gebruikt worden ;)

Succes met je opleiding ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Lighthouze op 04 sep 2014 15:16

Bedankt voor de snelle reacties!
Als ik heb goed begrijp dan is het voornaamste bezwaar tegen nu in de grond zetten dat de wortels te nat worden en gaan rotten? Eventueel kan ik best een wat groter gat graven en dat volgooien met nieuwe potgrond en kiezels onderin? Ik heb geen flauw idee wat voor grond er in mijn tuin zit (studentenhuis natuurlijk:) ).

Het aanvullen van nieuwe grond:
Is het dan beter om eerst de oude grond van de wortels af te spoelen of gewoon de pot bijvullen met nieuwe grond?

Alvast bedankt!
Lighthouze
Lighthouze

0 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 04 sep 2014 15:44

Ik weet niet hoe lang je daar blijft wonen, je kan de palm natuurlijk ook in kuip zetten die je in de winter binnen zet. Als je eenmaal een eigen tuin hebt kan je de palm uitplanten, maar nogmaals ik weet niet hoe lang je daar blijft wonen.

Ik zal de palm nu niet meer uitplanten, het zou zonde zijn voor een paar maanden extra de palm meteen de winter in laten gaan. De palm is niet goed geworteld voor in volle grond en zal weinig weerstand hebben tegen de winter. Volgend jaar uitplanten en je palm heeft een heel groeiseizoen om goed te wortelen voor de winter.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor homer op 04 sep 2014 17:11

Ik begrijp nooit het bezwaar tegen uit planten in het najaar een plant is naar mijn mening veel kwetsbaarder in een pot( ook al is de pot groot) met vorst dan in de volle grond! Ik heb verschillende trachy's en het hele jaar door in de grond gezet winter en zomer en er heeft er nog nooit een het loodje gelegt.
Ze zijn ijzersterk!
Maar wil je hem ooit meenemen dan is in de grond zetten misschien geen goeie optie, zoek dan de grootste pot die je kunt vinden laag korrels er in en vullen met tuinaarde en niet vergeten water te geven bij droog weer !(ook in de winter als het niet vriest). en in de zomer veel water!! En regelmatig mest in de zomer.
homer

24 bedankjes

Berichtdoor Lighthouze op 04 sep 2014 21:27

Zo, vanmiddag langs de action geweest, setje kokosblokken aangeschaft, en de aarde onder en boven de kluit aangevuld. Morgen eens kijken hoe & waar ik m binnen neer ga zetten. Omdat ik als student onregelmatig thuis ben, ben ik benieuwd hoeveel, en vooral hoevaak er water bij moet.

Kan ik hem de hele winter in de originele pot laten staan? Ook hebben we geen serre o.i.d, wat is dan de beste plek? Ik heb een groot raam op het zuiden, maar dat is ook strak voor de radiator.

Alvast bedankt,
Lighthouze
Lighthouze

0 bedankjes

Berichtdoor homer op 04 sep 2014 21:32

lekker buiten laten staan alleen met matige vorst een koele ruimte opzoeken. binnen heeft ie het niet zo naar zijn zin.
homer

24 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 04 sep 2014 21:43

Trachycarpus fortunei zijn palmen afkomstig uit koude gebieden in China en zal zich wat Homer al zei beter buiten thuis voelen.

@Homer, ik vind het een persoonlijk erg gewaagt om palmen uit te planten in het najaar/winter, wel raar natuurlijk want het uitplanten van loofbomen wordt juist aangeraden in de winter als het loof er vanaf is en de wortels in rusttoestand zijn. Ik wacht liever zelf wat langer, kwestie van durven is het natuurlijk wel. Een groot voordeel is dat in voorjaar meteen de groei kan beginnen en niet moet herstellen van een uitplant.

@Lighthouze, ik heb ook heel wat palmen die ik in kuip heb maar zodra ik het huis uit ben de volle grond in ga, heb ik het over soorten als Jubaea chilensis, phoenix canarienis die wel wat vorst kunnen hebben maar toch een flinke bescherming nodig hebben wil je ze mooi houden.
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor homer op 04 sep 2014 22:35

Ik blijf van mening dat een plastick pot meer risco op vorst schade geeft dan 20-30 onder de grond met een flinke laag blad erover!En de grond is nu nog warm genoeg en kan die lekker wennen aan de winter!
homer

24 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantenidentificatie