stekken Passiebloem kans van slagen?

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

stekken Passiebloem kans van slagen?

Berichtdoor jos944 op 07 sep 2014 12:03

Ik heb een passiebloem die zich dit jaar werkelijk als een woekeraar door mijn halve tuin (en de tuin van de buren) heeft verspreid.
Hij/zij is zo gigantisch groot geworden dat ik drastisch de snoeischaar er in moet zetten.
En bij bijna elk blad heeft wel een bloem gezeten zoals op de foto's is te zien.

Is het mogelijk dat ik hier stekken van neem? Of is het gezien het feit dat deze passiebloem zo uitbundig heeft gebloeid een kansloze missie?
Wie heeft er ervaring mee?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk dat de passiebloem nu met sommige takken meer dan zeven meter (rechtstreeks) van zijn standplaats afkomt. Dus sommige takken zullen de tien tot 12 meter wel halen want ze klimmen hoog in de appelboom en ook weer helemaal naar beneden tot op de grond over de schutting die bijna 3 meter van de standplaats verwijderd is.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Re: stekken Passiebloem kans van slagen?

Berichtdoor Itrme op 07 sep 2014 13:25

Prachtig zoals hij er bij staat :o deze heeft ook de zware winters overleefd? Als het stekken lukt hou ik me dan aanbevolen.

Stekken zou moeten kunnen, kan zowel op water als in de grond, met beide heb ik met edulis succes gehad. Je neemt stevige takjes (dus de laatste 30cm tak kan je weggooien) met 2 groeipunten, bovenste groeipunt laat je een blaadje zitten, de onderste zet je in grond of water al dan niet met stekgel of poeder.

Eigenlijk gaat het beter in het voorjaar maar nu zou ook prima moeten lukken met genoeg licht.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 07 sep 2014 13:31

Itrme schreef:Prachtig zoals hij er bij staat :o deze heeft ook de zware winters overleefd? Als het stekken lukt hou ik me dan aanbevolen.

Eigenlijk gaat het beter in het voorjaar maar nu zou ook prima moeten lukken met genoeg licht.

Deze staat nu sinds 2010 in de volle grond. In winters heeft die de eerste jaren wel zijn blad verloren.
Maar wonder boven wonder in de strenge winter van 2012/2013 heeft die alleen wat vorstschade gehad aan wat dunne takken maar bleef toen wel wintergroen.
En dit jaar is het absurd. vanaf begin mei tot aan nu toe ontdek ik elke dag wel 10 of meer bloemen die bloeien.

En op zijn hoogtepunt in eind juni stond deze zo uitbundig in bloei dat de appelboom zelf bijna niet meer zichtbaar was.

Ik ga het gewoon proberen. Ik zie je dan wel op de ruilbeurs met een stekje van mij lopen. :D

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 07 sep 2014 21:13

Ja, ze maken echt een topjaar mee na zo'n zachte winter! Hier eten we de vruchten lekker op een bolletje ijs, nou, de inhoud ervan dan, lekker! Stekken is geen enkel probleem op een vaasje water: 100% slagingskans!
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 07 sep 2014 21:57

Mooi..dan heb ik volgend jaar wel denk ik rond de 300 stekken...maar ach...deze is tenminste goed winterhard gebleken :-D

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 08 sep 2014 08:20

Jos,

ik heb drie weken geleden mijn passie flora gestekt (had het iets eerder gepland maar dat is er niet van gekomen). Ik heb dit op de volgende wijze gedaan:

Klik

De stekjes zullen als het goed is ergens tussen vandaag, twee weken van vandaag wortels maken, ik houd je op de hoogte :fluiten:
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 08 sep 2014 09:44

Lampenz,

bedankt. Ik was het ook op deze manier van plan. Alleen niet met een mist kweekbak. (reden is dat ik domweg veel te veel stekken heb hiervoor).

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 08 sep 2014 10:03

Ik heb de stekjes in de volle grond staan nu (+/- 40 stuks). Dus ik heb ook geen kweekbak :)
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken