Mulchen met bladpulp

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Mulchen met bladpulp

Berichtdoor jos944 op 09 sep 2014 22:12

Misschien een simpele vraag maar elk jaar ligt mijn oprit vol met afgevallen blad van de heg en de bomen in de gemeente tuin.

Nu heb ik een bladblazer (zuiger) gekocht die meteen het afgevallen blad versnipperd.

Kan ik dit gebruiken als mulchlaag om mijn gevoelige planten te beschermen?

(deze dezelfde vraag voor verhakseld/versnipperd hout)
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Re: Mulchen met bladpulp

Berichtdoor s.janssen op 09 sep 2014 22:42

Dat kan zeker, niet te netjes zijn in het najaar ;) Je planten hebben er alleen maar voordeel van en de dieren ook! Mulchen zorgt er voor dat de vorst minder diep in de grond slaat, houdt het luchtig en vaak ook het grootste deel van de regen.

Veel mensen hebben de neiging om in het najaar de tuin winter klaar te maken, dit moet je niet doen maar alles laten liggen. Veel dieren zoals egels of andere nuttige insecten kunnen hier in overwinteren en het biedt bodembescherming aan veel planten.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 10 sep 2014 00:44

:thumb_up: Ik dacht het al zelf ... maar wilde even mijn gedachten bevestigd hebben,

Ik maak mijn tuin altijd pas winterklaar in het voorjaar :-D

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 10 sep 2014 14:42

Je kan uiteraard wel vorstgevoelige planten beschermen door extra blad/dode takken rond de plant neer te leggen, eventueel dode eenjarige spul verwijderen en gebruiken als compost.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor homer op 10 sep 2014 20:57

moet je zeker doen! doe ik ook altijd, ik verzamel zakken vol van de straat (plataan) en gooi het door de hele tuin en bescherm de banaan er mee! en in het voorjaar versnipper ik een groot deel en gebruik het als mulch.
homer

24 bedankjes

Berichtdoor Marjanne op 13 sep 2014 19:38

Het werkt echt heel goed, ik gebruik ieder jaar het blad dat uit de bladblazer komt.
Het voordeel is dat de bladblazer het blad al versnippert, zodat het prima onder de planten is aan te brengen. Hoe kwetsbaarder de plant hoe dikker de bladlaag.
In het voorjaar haal ik de dikke lagen weg, maar laat wel een dun laagje liggen, wat uitdroging van de aarde voorkomt.
Marjanne

20 bedankjes

Berichtdoor roellus op 14 sep 2014 12:55

Als de plant echt weinig vorst kan hebben kun je er ook voor kiezen om eerst een paar emmers stalmest neer gooien. Daar overheen gooi je dan de bladeren.
Het voordeel van stalmest is dat het een beetje broeit waardoor de grond niet bevriest, en natuurlijk komen er mooi meststoffen in de grond. Ook zitten er vaak veel wormen in de mest die het bodem leven goed verbeteren.

Gr. roel
2013/2014, min -1.4°C
2014/2015, min -5.6°C
2015/2016, min -7.6°C
roellus

15 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 14 sep 2014 12:59

roellus schreef:Als de plant echt weinig vorst kan hebben kun je er ook voor kiezen om eerst een paar emmers stalmest neer gooien. Daar overheen gooi je dan de bladeren.
Het voordeel van stalmest is dat het een beetje broeit waardoor de grond niet bevriest, en natuurlijk komen er mooi meststoffen in de grond. Ook zitten er vaak veel wormen in de mest die het bodem leven goed verbeteren.

Gr. roel

Ik weet niet of dat voor varens/boomvarens zo een goed idee is. Overbemesting is misschien een risico. Ik weet niet wat de varen experts hiervan vinden?

Voor andere planten is dit zeker denk ik een heel goed idee. Bedankt!

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 14 sep 2014 20:54

Mijn ervaring is dat door een 15 cm dikke laag blad (of wat jij noemt bladpulp) zelfs na tien of meer ijdagen de vorst niet doordringt. Zeker niet als er ook nog een laag sneeuw over komt te liggen. Ik gebruik het al vele jaren en verzamel het zelfs in de buurt, omdat ik er niet genoeg van heb in eigen tuin. Mijn voorkeur gaat uit naar zomereiken blad omdat dit een beetje krult en dus niet op elkaar plakt. Een dergelijke luchtige laag isoleert echt als de beste.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 14 sep 2014 23:01

Zo rond het einde van de herfst komen in de meeste buurten wel gazen kooien waar mensen uit de buurt hun bladafval in kwijt kunnen. Met name ouderen kijken je raar aan als je aantal tassen vol maakt met blad en weg fietst.
s.janssen

284 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming