Nelumbo in bloei

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Re: Nelumbo in bloei

Berichtdoor Peleroly op 31 jul 2014 08:01

Ah, dan moet dat in de serre ook wel lukken.
Peter
Peleroly

48 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 31 jul 2014 08:30

Werkelijk prachtig jongens! :thumb_up:
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor shusui op 31 jul 2014 08:39

In de serre moet het wel lukken ja, Robbert heeft ook een aantal soorten tropische waterlelies in de kas en dat gaat prima.

Die 'Tropical Pink' van mij komt trouwens gewoon van Pelckmans.
De bloemen zijn wel vrij klein, ik weet niet of dat eigen aan de soort is, of gewoon omdat het nog een jonge plant is.
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 19 sep 2014 05:44

Peleroly schreef:Alexander, Heb je enig idee hoe ik van die bladluis kan af geraken? Ik heb wel chemische bestrijdingsmiddelen maar ben bang dat mijn goudvisjes dat niet leuk vinden :(

Sven, Dat ziet er inderdaad ook een prachtige, gezonde bloem uit. Je plantencollectie blijft me steeds verbazen. Toen ik overigens naar de foto's van je tuin aan het kijken was viel mijn mond open van verbazing bij het zien van die tropische waterlelie in bloei. Ik wist niet eens dat die hier deftig in leven te houden waren. Hier moet je me het geheim toch ook eens van verklappen ;)
Peter

Zeker van die zwarte bonnenluizen. Heb ik hier ook last van. Ik vrijf ze eraf.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor dj_embé op 19 sep 2014 07:22

Vet! heel mooi Peter en Sven!
Voor mij ook een must have!
dj_embé

88 bedankjes

Berichtdoor Peleroly op 20 sep 2014 08:26

Bedankt dj_embé,
De bladluizen heb ik er inderdaad aanvankelijk ook proberen af te wrijven maar volledig weg kreeg ik ze hiermee niet. Ze zaten zelfs aan de onderkant van de bladeren waar deze wat naar boven golfden. Ik heb dan toch maar een lichte spuitbeurt gegeven met Confidor en toen waren ze allemaal weg...en de vissen hebben er geen last van gehad.
Na deze (eenjarige) ervaring met de Komarovii moet ik wel concluderen dat die het in de buitenvijver erg traag doet. Het blijft bij kleinere bladeren, welke op het water blijven drijven en geen bloemen. In de serre knalde die echter de kuip uit met meerdere bloemen tegelijk en mooie, grote blauwgroene bladeren. Hoge temperaturen zijn dus wel degelijk van belang. De plant in de buitenvijver ga ik als experiment deze winter buiten laten. Benieuwd of ie de winter overleeft. Ik ga de vijver wel afdekken met isolatieplaten.
Peter
Peleroly

48 bedankjes

Berichtdoor dries666 op 01 okt 2014 15:33

Schitterende bloemen! Welk medium gebruiken jullie eigenlijk om ze in te groeien als ik het vragen mag? De eerste keer dat ik ze uit zaad heb opgekweekt had ik niet echt problemen maar kwam ik in gedrang met bemesting en een beperkte pot... Nu zit ik echter in een andere woonsituatie en wou ik het nog eens proberen en heb sindsdien verschillende keren opnieuw gezaaid, maar ik stuit steeds op hetzelfde probleem: de zaailingen putten zichzelf uit met bladeren te groeien die geen een van allen besluiten te ontrollen. Weten jullie wat de oorzaak hiervan kan zijn?

Eerst dacht ik aan te weinig warmte of licht en heb ik bijgevolg een zaailing in men warmwater aquarium gestoken, maar zelfs met die warmte en licht op het oppervlak wouden ze niet opengaan.... ik snap niet dat ik de eerste keer daar nooit problemen mee heb gehad :(

Maar in ieder geval, jullie hebben echt prachtige planten daar! Kben jaloers ;D!!

Vriendelijke groetjes,
Dries
dries666

3 bedankjes

Berichtdoor Peleroly op 01 okt 2014 18:46

Tja, Dries,... zoals gezegd is mijn kennis van lotussen nog zeer beperkt. Als bodem gebruik ik een mengeling van vijveraarde met veel kleikorrels (ook uit de vijverwinkel). Verder kan ik je niet helpen met de groeiproblemen.
Peter
Peleroly

48 bedankjes

Berichtdoor shusui op 01 okt 2014 20:37

Dat heb ik nog gehoord Dries, de kans is groot dat je gewoon een slechte zaailing hebt.
Als je ze zaait is het best dat je veel zaden koopt, en liefst van verschillende bronnen. En dan achteraf enkel met de groeikrachtigste verder kweken.

Als grond gebruik ik gewoon tuinaarde (is leemgrond hier) met een heel klein beetje potgrond er door.

Gr,
Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor luc op 01 okt 2014 21:31

Peter mss is die buitenvijver bijverwarmen met van die zonnepanelen voor zwembade
n een optie , grt

Peleroly schreef:Bedankt dj_embé,
De bladluizen heb ik er inderdaad aanvankelijk ook proberen af te wrijven maar volledig weg kreeg ik ze hiermee niet. Ze zaten zelfs aan de onderkant van de bladeren waar deze wat naar boven golfden. Ik heb dan toch maar een lichte spuitbeurt gegeven met Confidor en toen waren ze allemaal weg...en de vissen hebben er geen last van gehad.
Na deze (eenjarige) ervaring met de Komarovii moet ik wel concluderen dat die het in de buitenvijver erg traag doet. Het blijft bij kleinere bladeren, welke op het water blijven drijven en geen bloemen. In de serre knalde die echter de kuip uit met meerdere bloemen tegelijk en mooie, grote blauwgroene bladeren. Hoge temperaturen zijn dus wel degelijk van belang. De plant in de buitenvijver ga ik als experiment deze winter buiten laten. Benieuwd of ie de winter overleeft. Ik ga de vijver wel afdekken met isolatieplaten.
Peter
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11