Eucalyptus Debeuzevillei uit zaad

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Eucalyptus Debeuzevillei uit zaad

Berichtdoor kenbeimer op 24 jun 2014 11:18

Ik ben een zaaierd die alles uit zaad wil laten groeien. Nu heb ik al jaren een Eucalyptus verslaving en nu lijk ik eindelijk een keer succes te hebben, dus ik moet me oriënteren op stap 2. Hierbij vraag ik graag de hulp aan een paar mensen die er ook écht verstand van hebben. :P

In februari heb ik in een 10-pack gezaaid, zie foto. Op de afbeelding zie je de Eucalyptus Caesia, welke niet winterhard is. In dit zelfde bakje zaten ook 2 Debeuzevillei.
Afbeelding

Het bakje gebeurde niets mee, dus ik gaf de moed op en heb in het oude zaaimedium maar aardbeien gezaaid en het bakje binnen gezet. Tegen mijn verwachtig in, begonnen 3 eucalyptus (2 debeuzevillei en 1 caesia) alsnog te ontkiemen. De aardbeitjes in de 3 plekjes verwijderd en het geheel weer buiten gezet.

Dit ging allemaal perfect en alle Eucalyptus zijn inmiddels verspeend in een grote pot en ook dit gaat al een paar weken goed.

Debeuze 16 juni
Afbeelding

Zijn broertje 16 juni (Ik dacht even hem vermoord te hebben, maar hij lijkt het desondanks toch prima te doen nog)
Afbeelding

Caesia 16 juni
Afbeelding

8 dagen verder gaan ze nog steeds prima. Mijn vraag is eigenlijk voor de Debeuzevillei. Voor de eerste vorst gaan ze allemaal uiteraard naar binnen en vanaf ijsheiligen 2015 weer naar buiten. (en overdag een paar keer wennen voor ijsheiligen)
Het doel van de Debeuzevillei is om hem in de volle grond te planten over een paar jaar. Hoe groot / oud moet zo'n plantje zijn, voor hij er sterk genoeg voor is en waar moet rekening mee worden gehouden?

Mijn verwachting is dat dit MINIMAAL pas in mei 2016 kan, maar zelfs dat vind ik erg optimistisch. :P
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Re: Eucalyptus Debeuzevillei uit zaad

Berichtdoor kenbeimer op 10 okt 2014 14:21

Eucalyptus Debeuzevillei A groeit niet erg snel, maar is rond dezelfde tijd ontkiemt als broertje B. Ziet er verder gezond uit:
Afbeelding

Broertje B had in zijn jonge jaren een groeistoring en de stengel groeide in een looping. Door ondersteuning is deze looping er redelijk uitgegaan en de groei was sterk. Sinds vandaag (fotodag) is de ondersteuning eraf en is hij "alleenstaand". :P
Afbeelding

Ik hoop in het voorjaar van 2016 een van de zaailingen in mijn voortuin te planten. Welke lijkt jullie het geschikst? (Of kan ik beter gewoon wachten tot een bepaalde lengte is bereikt?)

Mijn plan was om variant B als eerst te proberen en A dan nog een jaar in een zeer grote pot verder laten proberen, mocht B nu eens mislopen.

Volledige "dagboek" album via Facebook te zien: https://www.facebook.com/ken.beimer/med ... 645&type=1 (openbaar album)
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 10 okt 2014 16:12

Ik heb begrepen dat eucalyptus op zeer jonge leeftijd een lange pen wortel maken. En dat je ze dus niet al te lang in een pot moet houden omdat daarna de pen wortel erg slecht hersteld / of verder de diepte in wil groeien.

Om die reden worden er vaak geadviseerd om een eucalyptus vrij klein / jong als in de volle grond te plaatsen zodat deze pen wortel zich goed verder kan ontwikkelen.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 10 okt 2014 17:51

Ah kijk, dan gaan we dat dus aanstaand voorjaar (na ijsheiligen) al doen. Dankuwel voor dit advies. :)

Deze winter denk ik hem nog naar binnen te halen. Is dit ook aan te raden?
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 10 okt 2014 19:50

Ik zou ze inderdaad deze winter zo goed mogelijk beschermen...Lekker koel weg zetten zodat ze in het voorjaar meteen flink aan de groei gaan.

Ik zal morgen ff wat foto's van mijn eucalyptus plaatsen die in de schaduw stond en binnen 3 jaar van 30 cm hoog tot een boompje van ruim 4 meter is uitgegroeid.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 12 okt 2014 15:59

4 meter in 3 jaar? Dat is gekkenwerk!! :P (Maar I like it)
Zo koel mogelijk wegzetten... Dat is mijn slaapkamer en die is ook nog altijd 18 graden 's winters. :( (Klein huis, met weinig wijkmogelijkheden)

Ben eigenlijk ook zeer benieuwd hoe die kronkel in de stengel er over 4 jaar uit ziet. :P Thanks voor de info weer. :)
kenbeimer

1 bedankjes

Keer terug naar Exotische bomen en struiken