eigen kwekerij

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

eigen kwekerij

Berichtdoor Selva op 12 okt 2014 20:07

Ik ben arbeidsongeschikt vanwege een structurele beperking/handicap en ik ben op zoek naar iets wat ik wel kan en waarmee ik iig (deels) niet meer afhankelijk ben van de wia.
Momenteel is al het werk op de arbeidsmarkt niet geschikt voor mij en als zelfstandige werken zou voor mij eigenlijk de enige optie kunnen zijn (omdat ik dan de omstandigheden zelf kan sturen), mits er iets bestaat dat geschikt is. Dit zal dan heel kleinschalig moeten, het gaat om invulling en iig iets doen om zelf wat te verdienen.

Ik lees wel eens over mensen die een eigen kwekerijtje hebben en daarmee af en toe wat verkopen, meer voor hobby dan voor het grote geld.

Ik wil nu inventariseren hoe je dit aan kunt pakken en wat er allemaal bij komt kijken. of dit mogelijk een idee voor mij is om bezig te zijn en proberen zelf te verdienen. Ik heb totaal nog geen concreet idee, daarvoor moet ik eerst voorbeelden hebben en meer info.

Ik weet niet hoe je zoiets kunt starten, wat het kost en welke taken er bij komen kijken.
Heeft iemand ervaring met een eigen kwekerij en/of kennis? Andere tips of links voor info is ook heel welkom.

Ik hoor het wel, hoop dat iemand me wat verder kan helpen
Selva

1 bedankjes

Re: eigen kwekerij

Berichtdoor draco op 12 okt 2014 20:51

Palmen uit Rotterdam zou je als voorbeeld kunnen nemen. Ik was daar eens om bestelde planten op te halen en moest me vervoegen op een adres in een oude buurt van Kralingen.Ik sluit niet uit dat degene achter deze webwinkel elders over een kweekkasje beschikt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 12 okt 2014 21:02

Hoi Selva, een leuk idee maar commercieel niet haalbaar, planten worden op grote schaal gekweekt of ingevoerd direct uit Costa Rica [tropische palmen, bromelia's en zo meer] daar kun je als kleine kweker niet tegenop, verder heb je toch wel wat geld nodig voor je te vestigen en alle benodigheden aan te schaffen.
Ik zeg dit daar ik in 2009 weer begonnen ben met het kweken van boomvarens van sporen, een leuke hobby, maar als het om verdienen gaat kun je het schudden, en mag je blij zijn uit de kosten te komen! Mensen vinden vaak €7,50 voor een jonge boomvaren te veel en beseffen niet welke tijd daaraan vooraf ging het plantje in een p.10 te hebben staan, vaak ben je 1 tot 2 jaar verder en moet alles doorgeteld worden aanschaf kweekkastjes goede potgrond, potjes en niet te vergeten een goede serre die in de winter gestookt moet worden.
Er zijn vermeerderingsbedrijven die een plugje [ jonge plant uit een trail] aan bieden aan kwekers met grote kassen voor enkele dubbeltjes, die moeten dan wel in grote getallen afgenomen worden en daar kunnen wij niet tegen op ;)
Ik zou het eerder zoeken bij je eigen creativiteit, je bent aardig goed in het vervaardigen van allerlei creaties zoals de toekans die je laats liet zien, je hebt het in je vingers :thumb_up: Kijk dat zijn prachtige dingen die uniek zijn.
Ter vergelijking, toen ik in 2000 begon met de eerste boomvarens te kweken kwamen mensen uit het hele land en uit de buurlanden omdat ze toen heel moeilijk te krijgen waren, toen had je nog geen plantenmarkten en ruilbeursen zoals we die nu kennen, en ging ik naar de reptielen beurs in Nijmegen om mijn N.Z/ ponga's [boomvarens] aan te bieden na een uur was ik alles kwijt.
Er moet dus vraag zijn naar het geen wat je wilt aanbieden en moeten er geen grote bedrijven zijn die het zelfde product aanbieden tegen woekerprijzen, dit t.o.v plantenkweken.
Ik zou zeggen bied eens wat aan op marktplaats, dan zie je gauw genoeg of het zoden aan de dijk zet!
Ik wens je alle succes toe met je plannen, mijn verhaal klinkt misschien wat negatief maar beter dan in gouden bergen gaan geloven of dromen.

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Selva op 12 okt 2014 21:59

Dank voor jullie reacties.

Het gaat mij ook niet om gouden bergen. Ik bedacht ook al bij het zien van prijzen van planten dat dit niet opweegt tegen het werk dat je er voor moet verzetten. Enkel als je dit dus op grote schaal aanpakt, zoals je omschrijft.
al zou ik niks er mee verdienen, het gaat ook om een perspectief hebben. Nu is mijn persepectief simpelweg niets dus probeer ik zelf dingen die op mijn pad komen aan te grijpen. Stel dat ik ook maar iets vind waar ik voldoening uit haal en me op kan richten, een doel hebben, ben ik zeer gelukkig.
Wbt mijn creativiteit dank voor complimenten, daar heb ik inderdaad ook over nagedacht, geinformeerd, en op kleine schaal wat proberen te verkopen, om te kijken of er animo voor is. Maar dat is een vaag iets. wat kan ik er mee, wat wil ik er mee en waar is markt voor? Het is zo breed dat ik niet goed overzicht krijg. Een kwekerijtje beginnen lijkt daarentegen super concreet (is het misschien niet, maar daar wil ik achterkomen) en heb ik ook gelijk een beeld bij. Voor mijn gevoel een makkelijkere stap dan 'iets' met mijn creativiteit doen. Snap je? want ik heb geen idee wat dat 'iets' is en bovendien is het nog maar de vraag of het uitvoerbaar is voor mij.

als je ideeen hebt? ;) haha, misschien eerst maar op hobby niveau uit breiden wbt kweken en dan kan ik ook dingen verkopen wellicht. Misschien merk ik dan vanzelf of dit rendabel is en ik uit wil breiden of niet.
Selva

1 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 12 okt 2014 22:09

Hoi Selva

misschien een idee om het op een manier te doen zoals ik het doe.
Ik heb een volkstuin en kweek daar diverse exotische winterharde planten in. Ik verkoop niet veel Maar ik heb er wel heel plezier in. En zo nu en dan sta ik op een marktje of beurs en verkoop daar mijn zeur en met zweet geteelde plantjes.
Het is kosten dekkend in de meeste gevallen. Maar het is een start zo zie ik het.

Combineer dat met je creativiteit en volgens mij ko je dan wel een stukje verder.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Selva op 12 okt 2014 22:18

Bedankt voor de tip! Een volkstuin, daar had ik nog niet aan gedacht en daar ga ik zeker naar informeren hoe dat hier in de buurt zit. Kijken wat er allemaal mogelijk is op dat gebied. Al is het kostendekkend inderdaad, ik heb er plezier in en het zou wel fijn zijn als ik een inkomen er mee kan genereren, maar dat is denk ik niet haalbaar. Al zou ik een paar procent van mijn inkomen er mee kunnen verdienen, het is iig beter dan niets en het belangrijkste is: ik heb een doel en vind het leuk.

maar voor een volkstuin zal ik wel winterharde planten moeten uitkiezen. kamerplanten zijn dan geen optie? Of hebben ze ook volkstuinen met kassen? Ik ga iig informeren naar de mogelijkheden in mijn gemeente :thumb_up:
Selva

1 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 12 okt 2014 22:27

op sommige volkstuinen mag je een kleine kweekkas plaatsen die je in de winter vorstvrij kan houden met een petrolieum branden.

Ik heb er ook planten in staan die niet helemaal winterhard zijn. Maar het gaat vaak om het vermeerderen en soms verlies je wat.

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Selva op 12 okt 2014 22:28

alle volks tuinen in Den Haag zijn vol. hmz... :cry:

kom ik er net dus achter dat ik zelf gewoon een relatief grote tuin heb waar ik alsmaar niks mee doe :roll:
Selva

1 bedankjes

Berichtdoor Selva op 12 okt 2014 22:30

zie nu pas over die kweekkas. Misschien kan dat ook in mijn eigen tuin? Of gelden dan weer allerlei andere regels en vergunningen?
Selva

1 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 12 okt 2014 22:30

Selva schreef:alle volks tuinen in Den Haag zijn vol. hmz... :cry:

kom ik er net dus achter dat ik zelf gewoon een relatief grote tuin heb waar ik alsmaar niks mee doe :roll:

HAHAHAHA.....soms is de oplossing dichterbij dan je denkt.

Maar probeer ook gewoon bij een boer een stuk land te huren ..Vaak heb je voor 50 euro per jaar al een stuk van 200 tot 400 m2

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel