Albizia Lophantha

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Albizia Lophantha

Berichtdoor Hitch op 06 nov 2014 10:46

Mijn koreana die ik in het voorjaar van 2013 had aangeplant heeft vorige winter met minima -5° probleemloos overleefd en stond redelijk snel terug vol in blad en toen gaf hij het om de één of andere reden plots gewoon op en stierf van de top naar beneden toe tak na tak gewoon af. Geen idee wat de oorzaak kan geweest zijn. Misschien te veel of te weinig water? Ik weet het niet.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor draco op 06 nov 2014 17:39

Lijkt op de verschijnselen van de verwelkingsziekte met een schimmel als veroorzaker?
Ik heb hetzelfde verschijnsel gehad bij een 'Summer Chocolat'.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor dest_planten op 06 nov 2014 22:24

Hoi,

Wanneer mag je deze plant snoeien ? Mijn plant ziet er maar stakerig uit en wil hem diep terugsnoeien om meer takken en blad te krijgen.

Groeten,

Stefan
dest_planten

50 bedankjes

Berichtdoor dj_embé op 15 nov 2014 19:50

Vandaag een mooi exemplaar gescoord! We gingen voor onze pa (had ie weer es gefixt op canna banana...)
Verrassing was dat ik er ook eentje mee naar huis nam voor slechts 20 eurootjes.
Onze pa heeft het flink te pakken, hij nam ook een al flinke dubbelstammige Melia (zo werd ons toch verteld) mee. Omdat hij kaal was, moesten we de verkoper op zijn woord geloven.
Zijn tuin was ook zeer de moeite waard amai.
Uiteindelijk kregen we ook nog en een Daphne mee...
Afbeelding

Afbeelding

de stam vind ik zo vet!
Afbeelding

Nu nog een plekje vinden om de winter door te komen, toch vlot 3m hoog...
dj_embé

88 bedankjes

Berichtdoor draco op 16 nov 2014 01:22

dest_planten schreef:Hoi,

Wanneer mag je deze plant snoeien ? Mijn plant ziet er maar stakerig uit en wil hem diep terugsnoeien om meer takken en blad te krijgen.

Groeten,

Stefan

Je kunt de Paraserianthes het beste in het voorjaar snoeien wanneer de dagen lengen. Om ruimte te besparen kan het ook nu al, als de plant tenminste de komende tijd koel en vorstvrij wordt gehouden. Het bladoksel onder de gekozen snoeiplek bepaalt de richting van de zijscheut. Snoei op ruime afstand boven de okselknop, het restant tak kun je desgewenst later afknippen. Als in reactie op de flinke snoei de nieuwe uitlopers te lang worden, kun je deze midzomer nogmaals inkorten om zo een bossiger en compacte plant te verkrijgen. Er is dan nog genoeg tijd voor de ontwikkeling van de bloemknoppen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor dj_embé op 17 nov 2014 11:53

draco schreef:
dest_planten schreef:Hoi,

Groeten,

Stefan

Je kunt de Paraserianthes het beste in het voorjaar snoeien wanneer de dagen lengen. Om ruimte te besparen kan het ook nu al, als de plant tenminste de komende tijd koel en vorstvrij wordt gehouden. Het bladoksel onder de gekozen snoeiplek bepaalt de richting van de zijscheut. Snoei op ruime afstand boven de okselknop, het restant tak kun je desgewenst later afknippen. Als in reactie op de flinke snoei de nieuwe uitlopers te lang worden, kun je deze midzomer nogmaals inkorten om zo een bossiger en compacte plant te verkrijgen. Er is dan nog genoeg tijd voor de ontwikkeling van de bloemknoppen.

Merci voor de zeer nutiige info ! :thumb_up:
dj_embé

88 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische bomen en struiken