5 Trachys zoeken winteradvies

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

5 Trachys zoeken winteradvies

Berichtdoor Robert1969 op 11 nov 2014 15:51

Ik heb 5 Trachys waarmee ik iets moet voor de winter.
Ze staan nu nog onder overkapping in de tuin, maar wat is de veiligste optie voor aankomende winter?
Moeten ze in het licht staan of juist in het donker? Wel of geen water en hoe vaak? welke temperatuur is het beste voor overwinteren?
Ze gaan het voorjaar op de volkstuin de volle grond in en zullen het dan op eigen kracht ( met wat winterbescherming) moeten doen.

Afbeelding

Alvast bedankt voor jullie reacties :thumb_up:

Robert
Robert1969

4 bedankjes

Re: 5 Trachys zoeken winteradvies

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 11 nov 2014 16:28

Zoals ze nu staan staan ze al vrij goed Robert. Verhoogd op niet koude geleidend materiaal (hout) en onder een dak, dus neerslagvrij en licht, iets wat palmbomen altijd nodig hebben. Zet ze tegen die muur, ik neem aan dat die muur de gevel is van het huis ? Zo profiteren ze mee van de stralingswarmte van het huis. De potten zelf kan je nog omwikkelen met noppenfolie en/of vliesdoek. Op die manier kunnen ze perfect de winter overleven. Mocht het nog extreem koud gaan worden dan best even tijdelijk binnen zetten in een koele garage of het tuinhuis ofzo tot die periode terug voorbij is. Is dat dan een donkere plek, dat kan geen kwaad voor enkele dagen ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Robert1969 op 11 nov 2014 18:18

Waterboyke schreef:Zoals ze nu staan staan ze al vrij goed Robert. Verhoogd op niet koude geleidend materiaal (hout) en onder een dak, dus neerslagvrij en licht, iets wat palmbomen altijd nodig hebben. Zet ze tegen die muur, ik neem aan dat die muur de gevel is van het huis ? Zo profiteren ze mee van de stralingswarmte van het huis. De potten zelf kan je nog omwikkelen met noppenfolie en/of vliesdoek. Op die manier kunnen ze perfect de winter overleven. Mocht het nog extreem koud gaan worden dan best even tijdelijk binnen zetten in een koele garage of het tuinhuis ofzo tot die periode terug voorbij is. Is dat dan een donkere plek, dat kan geen kwaad voor enkele dagen ;)

Dimi,

Thanks voor je advies. Hoef ik ze dan gedurende de winter geen water te geven?
Muur is van schutting, dus helaas geen warmte van woonhuis. Ik kan ze ook bij iemand thuis parkeren op koude maar wel lichte logeerkamer van ongeveer 10 graden, of is dat te warm?

Groeten,
robert
Robert1969

4 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 11 nov 2014 18:32

10 graden is niet te warm hoor, gaan ze wel heel langzaam van doorgroeien zelfs. Die lichte logeerkamer is dus ook een goede optie en dan ben je zeker dat ze schadeloos door komen. Water hebben ze wel nodig maar als de grond niet uitdroogt is water geven geen must. En als je toch eens water geeft dan heel zuinig zijn. Ze kunnen beter zonder dan met teveel. Water is ook een perfecte koude geleider dus een vochtige kluit bevriest zeer makkelijk. Die muur is dan geen gevel maar is toch beschutting voor ze, dus toch beter tegen die muur. Kunnen ze ook tegen de gevel dan is dat nog beter natuurlijk. Aan jou de keuze dus, beide zijn goed. Buiten overwinteren worden ze harder van natuurlijk.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 12 nov 2014 11:34

Dag Robert

Welkom op het forum ;)

Voor fortunei's is het wegzetten onder een afdak in feite al snel voldoende.
Pas wanneer er echt extreme vorst voorspeld wordt kun je nog extra inpakken of makkelijk tijdelijk binnen halen. Verder zou ik niet preventief inpakken, ook de pot niet.
Dat is meer voor vorstgevoeliger palmen. Zeker indien je later de palmen gewoon zelfredzaam wilt maken.

Grt
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Robert1969 op 13 nov 2014 17:19

Bedankt voor jullie reacties, :thumb_up:

Dan laat ik ze mooi onder het afdakje staan en pak ik ze alleen in met langere tijd extreme vorst.
Ze moeten het inderdaad volgend voorjaar op eigen kracht doen op de volkstuin in de volle grond.

Groet,
Robert
Robert1969

4 bedankjes

Keer terug naar Winterbescherming