Grote Phoenix canariensis in Londen voor £ 25

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Grote Phoenix canariensis in Londen voor £ 25

Berichtdoor Axel Amsterdam op 16 nov 2014 17:27

Gouden HandPalm schreef:Ja, we gaan naar een zuid-Engels klimaat toe. Met zone 9 in het Westen van Nederland is zo'n kanarie in je tuin in de toekomst wel haalbaar. Amsterdam heeft nu al zone 9.
.)

Hoe graag ik ook zou willen, Londen is een apart verhaal.
Als het hier mild is is het in Londen ook mild.
Als de wind hier uit het oosten of noordoosten komt met sneeuw kan het -9/-10 worden en in het centrum van Londen -5C met positieve dagtemperaturen. Dat is het verschil en daarom zul je in Amsterdam nooit een 17 jaar oude phoenix aantreffen met groene bladeren want de binnenstad van Londen blijft structureel binnen de -5C grens. De rest van de UK (muv kustplekken) lijkt meer op het westen van Nederland.
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 16 nov 2014 21:31

Behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 16 nov 2014 21:55

Ik weet het, maar de kans op winterkou bij ons is echt vele malen hoger dan in Londen. Het is meer kansberekening die dik in hun voordeel is.
Ik vind het een leuk onderwerp wat ik kan illustreren aan de hand van een voorbeeld. Kerst 2009 was het hier -2 overdag toen ik naar Calais reed (NO wind en sneeuw). In Calais was het 0 (met laagje sneeuw), In Dover was het 2C (geen sneeuw) in de ring rond Londen 4C en in het centrum 6C. Dat is wat de ligging en de hittefabriek van Londen doet. Alleen in Londen staan grote washies en Phoenixen. In de rest van de UK niet (m.u.v. sommige kustplaatsen).
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 16 nov 2014 21:55

Btw weet je nu het straatadres van die phoenix?
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 16 nov 2014 22:21

enrico schreef:kan m ook nog niet vinden, wel deze:

https://www.google.nl/maps/@51.4547488, ... e0!6m1!1e1

mooi, ik zag ook nog deze yucca elephantipes, echt hoog.
http://goo.gl/maps/8dkHK
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 16 nov 2014 22:22

Ik weet het, Axel. In (Zuid-)Engeland kan tot nu toe veel meer exotisch gewas onbeschermd blijven dan in Nederland. Het KNMI (enandere autoriteiten op dat gebied) voorspellen ons echter een klimaatsverandering waarbij -zo is mij verteld- Nederland steeds meer de kant van Londen en de Engelse riviera op gaat. Oftewel zone 9.

Zover is het nog niet. Maar wat vermag een mens zonder zijn dromen? Helemaal als die dromen door veel wetenschappers gevoed worden.

PS voor het adres van de Londense kanarie kun je even de bezitters van de palm contacteren. Die zijn via Ebay te bereiken. Het zal ze deugd doen dat ook in de Lage Landen belangstelling is voor hun erg mooie palm.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 16 nov 2014 22:39

Deze phoenix in Clapham kun je volgen van 2008, 2012 tot 2014 door stapjes naar voren te doen.

http://goo.gl/maps/C4mKg
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Berichtdoor enrico op 17 nov 2014 00:59

Klimaatverandering of niet, oostenwind is in Nederland voorlopig nog dominant. 2 jaar geleden was het -17 in Rotterdam, als je daar 2, 3 of 4 graden bij optelt dan ben je nog steeds nergens. Gelukkig was de laatste keer dat dat in Rotterdam gebeurde 50 jaar geleden, maar -13, -14 heb ik meermaals langs zien komen de laatste jaren. Tel daar een paar graden bij op en een Phoenix is nog steeds niet blij.
Dus of de wind moet s winters niet uit het oosten komen, dat gebeurde 10 jaar lang voor de paar recente koude winters. Of het moet zo warm worden dat het in Rusland ook niet meer koud is in de winter, ik weet niet of ik dan nog onder zeeniveau wil wonen :shock:
Betere oplossing is van Vlissingen een stad zo groot als Londen maken :lol: . Dan heb je een stad waar je echt exoten kan laten groeien :) Wie weet wordt komende winter net als de vorige, dan kunnen we bougainvilleas en strelitzias uitplanten.
enrico

14 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 17 nov 2014 08:36

Net als in Engeland heeft de zee een verwarmende invloed op het klimaat van Nederland. Daarom hebben sommige USDA zone kaarten de kuststrook van Nederland altijd al een zone 9 kwalificatie gegeven.

Inderdaad, die Oostenwind heeft altijd roet in het eten gegooid. Maar als Duitsland en Polen door de klimaatsverandering opwarmen dan zal de kou steeds meer en meer uit die wind gaan.

En de Polen kunnen nu, dankzij al hun geklus bij mij in Amsterdam-West, massaal een straalkacheltje kopen. Die gaan dus binnenkort met hun verwarmde landje het venijn uit de Oostenwind blazen (dit klinkt als een grapje en is ten dele ook zo bedoeld, maar vergeet niet de verwarmende invloed die geindustralieerde landen op het klimaat hebben.... Ook dat is de reden dat het Westen van Nederland warmer is dan het Oosten: uitstralingseffect).
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 17 nov 2014 19:51

Nooit geweten dat het verschil in klimaat tussen stad en plattland zo groot kan zijn. Weer wat geleerd. Bedankt. Overigens ik heb ik de stad gewoond en woon nu en jaar 15 in een dorp, ik ga nooit meer terug naar de stad...ongepast en :off_topic: maar ik kan het niet laten.
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips