Newbiscus

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Newbiscus

Berichtdoor batdah op 10 dec 2014 02:45

Ik heb deze plant al diverse malen gestekt kopstek, scheutstek( met hieltje) en ook middels oogstek...dat lukt op zich goed...alleen ik krijg ze nooit levend door de winter...ze gaan de koude kas in, ze staan daar vrij droog, en na de winter zijn ze overleden..de jonge planten gaan na de winter niet meer aan de groei.
Stekken heb ik op verschillende tijdstippen gedaan....voorjaar/nazomer..
Voorjaarsstek geeft een kleine plant voor de winter, zomerstek geeft wortel maar geen verdere hergroei.. maar het eindresultaat maakt tot op heden geen enkel verschil..op de een of andere manier gaat deze plant( mischien te vroeg) in winterrust..
De moederplant komt wel de winter door..die gaat gewoon verder het jaar daarop..
De plant van onderstaande foto was na de bloei ook plotseling meteen bovengronds aan het afsterven..

Afbeelding

Het gaat dus om bovenstaande (half) heester..Newbiscus XL Mauvellous

Ps en ik weet dat dit een kwekersrechtelijk beschermde plant is maar dat is juist de uitdaging..niet dat ik er mee ga handelen maar het kweken geeft nu juist de voldoening..
Laatst bijgewerkt door batdah op 10 dec 2014 20:53, in totaal 3 keer bewerkt.
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is, From the border to the sea, Europe must be muslims & africans free.
batdah

149 bedankjes

Re: Newbiscus

Berichtdoor Sub T op 10 dec 2014 02:57

schijnbaar mag je ze niet afsnoeien voor de winter omdat vocht via de holle stengels in de kern van de plant zou kunnen geraken.
Ik heb deze 2x gehad, de eerste keer de winter goed overleefd, in de zomer stonden er toen al flinke knoppen op toen die hoogtewerker er met die rupsbanden overheen reed :evil: (bomen vellen) die is niet meer teruggekomen natuurlijk.
Vorig jaar nog eens maar nu aangeplant tussn het slaapkamergeluk, is niet teruggekomen. Volgende keer nog eens in een ander perk proberen misschien.
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor batdah op 10 dec 2014 03:03

Het terug snoeien heb ik nooit voor de winter gedaan...ik heb meerdere exemplaren gehad..en op meerdere wijzen overwinterd..zelfs binnen overwinterd om eerder her groei te verkrijgen en dus eerder te kunnen stekken.. ook dit is tot op heden vruchteloos gebleven..het overwinteren van de moederplant is nooit het probleem geweest dat gaat goed..

Ps Sub T. jammer dat je wachten verstoord is door de bomenrooiers..en dan ook nog net voor de bloei..

Afbeelding

een (semi) volle grond exemplaar wat het meerdere jaren heeft volgehouden...(maar wat inmiddels wel gerooid is wegens te weinig ruimte..)
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is, From the border to the sea, Europe must be muslims & africans free.
batdah

149 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 10 dec 2014 11:15

Deze soort is bij mij opvallend laat pas op gang gekomen in vergelijking met de voorgaande 5 jaren en hij is ook maar de helft zo hoog geworden. Nog thans was dit toch echt een prima jaar. Ik snap niet waar het aan kan liggen. Momenteel staat hij nog vol bloemknoppen al is de plant helemaal beschadigt van de vorst.
Ik heb van bij Exotica indertijd een knalroodbloemig exemplaar die Guido zelf gekruist had gekocht en deze is meer dan dubbel zo hoog geworden dan de Newbiscus en stond in augustus al vol bloemen en in oktober een complete herbloei. De Newbiscus had pas in oktober zijn eerste bloemen dit jaar en was dus een beetje teleurstellend. Hij kwam zo laat pas op dat ik eigenlijk al dacht dat hij was afgestorven. De afmetingen van de bloemen waren echter wel ok en hadden een diameter van +/- 17-20cm.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 10 dec 2014 12:37

Mooie foto! :thumb_up:
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor batdah op 10 dec 2014 18:29

Hitch schreef:Deze soort is bij mij opvallend laat pas op gang gekomen in vergelijking met de voorgaande 5 jaren en hij is ook maar de helft zo hoog geworden. Nog thans was dit toch echt een prima jaar. Ik snap niet waar het aan kan liggen. Momenteel staat hij nog vol bloemknoppen al is de plant helemaal beschadigt van de vorst.
Ik heb van bij Exotica indertijd een knalroodbloemig exemplaar die Guido zelf gekruist had gekocht en deze is meer dan dubbel zo hoog geworden dan de Newbiscus en stond in augustus al vol bloemen en in oktober een complete herbloei. De Newbiscus had pas in oktober zijn eerste bloemen dit jaar en was dus een beetje teleurstellend. Hij kwam zo laat pas op dat ik eigenlijk al dacht dat hij was afgestorven. De afmetingen van de bloemen waren echter wel ok en hadden een diameter van +/- 17-20cm.

NB is hier ook nooit zo heel hoog geworden..een dikke meter is wel het maximum wat ik hier gehad heb. en het zal ook te maken hebben met concurrentie..het exemplaar van de onderste foto moest concurreren met de palmwortels en de vele hanggeraniums(Balcon type) die als onderbeplanting gebruikt zijn..ondanks dat ik hier automatisch bewater (meerdere keren kort per etmaal) heb ik ze toch in warme periodes nog extra beregend omdat ze duidelijk te droog stond..

Het laat op gang komen is een verschijnsel wat ook hier aan de orde is...het is me tot op heden niet gelukt daar verandering in te brengen..
batdah

149 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 10 dec 2014 20:06

Heb het hier ook gehad. De plant groeide goed en hoog, maar geen enkele bloemknop is open gegaan voor dat de plant begon in rust te gaan.
Heel raar want mijn andere grootbloemige hibiscussen hebben dan wel hun best in groei en bloei gedaan.

Ik ben wel benieuwd naar het stekken van deze hibiscussen,
Ik probeer reeds 2 jaar zonder resultaat. Hoe stek je deze en wanneer juist.
Liefst een zo uitgebreid mogelijke handleiding graag :)
Groetjes,
Jean-Marie
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor batdah op 10 dec 2014 20:36

JmC4c schreef:
Ik ben wel benieuwd naar het stekken van deze hibiscussen,
Ik probeer reeds 2 jaar zonder resultaat. Hoe stek je deze en wanneer juist.
Liefst een zo uitgebreid mogelijke handleiding graag :)
Groetjes,
Jean-Marie

Als de vraag aan mij gericht is...

Kopstek:
Ik neem jonge toppen van een cm of 5 en doop het ondereinde in groeistof(Pokon)
plant ze in een propagator(minikasje)
behandel ze met Captan tegen Botrytis
hou ze vochtig..
.lucht uiteraard dagelijks.
en na een week of 2 hebben ze meestal wel wortel..

Tussenstek/scheutstek:
idem..
Tijdstip bovenstaande:
voorjaar/vroege zomer..zodra er voldoende ontwikkeling bij de moerplant is..

Oogstek
zet het mes in de tak onder het blad net tot in het houtweefsel en kerf dit in..
en scheur het volwassen blad(zomer) met goed ontwikkeld oog af met de reep bijbehorende bast(naar boven trekken)
daarna kort ik de bastreep in tot een cm boven het oog....
verder zie bovenstaande..
helaas kan dit pas laat omdat je voldoende uitgegroeid blad dient te hebben en dan zitten we al een eind in de zomer..

Het stekken is zeer eenvoudig tot zover maar de problemen beginnen daarna..
Stekken gaat vlotter en makkelijker dan bij Hibiscus r.s..
en daar zoek ik de oplossing voor..
batdah

149 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 10 dec 2014 22:07

:thai: voor het antwoord :thumb_up:

Jean-Marie
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 14 dec 2014 15:08

En nog wat meer SPAM. Is dat dezelfde van dat andere bericht?
Hoe geraakt die door de "screening" van de admin of word er gehackt??
Hitch

156 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken