Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor lapalmeraie op 15 dec 2014 10:35

Hier was het vrijdag ook hard aan het spoken. Toch wel even spannend om te zien of de hokjes nog recht stonden. Vooral die van de Washy is immers met 2M hoogte en 3M lengte pal op de wind een aardig gevaarte.
Alles stond nog recht. Oef :D

Vorig jaar was dat wel anders! Heb hem toen tijdens de storm nog moeten redden, lag ondersteboven een stukje verder... ondanks de twee zware boordstenen die erop lagen :o

Nu heb ik twee schuine tuinpalen er tegen gezet als verankering en dat werkt dus blijkbaar veel beter dan gewicht van boven.

Zondagochtend was het dan weer even schrikken toen het weerstation -3,6°C aangaf :shock:
Snel alsnog de lichtslangen aangedaan.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

859 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 15 dec 2014 11:27

-4?? amai das wel koud zeg... hier licht grondvorst -1
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 15 dec 2014 12:04

Ja, schrok er zelf ook wat van!
-1°C was voorspeld. Het zijn 2 verschillende sondes, met dus één op -3,6°C en de ander op -2,9°C. Ook binnen de tuin zijn er dus veel verschillen. ;)
lapalmeraie

859 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 15 dec 2014 12:11

lapalmeraie schreef:Ja, schrok er zelf ook wat van!
-1°C was voorspeld. Het zijn 2 verschillende sondes, met dus één op -3,6°C en de ander op -2,9°C. Ook binnen de tuin zijn er dus veel verschillen. ;)

Dat er verschillen in de tuin zijn kan ik beamen.

Ik had in het najaar een temperatuur gemeten achter in de tuin van 5.8 graden.
Terwijl het onder de luifel op de terrastafel 27,3 graden was.
(moet wel zeggen dat ik de terrasverwarmer en de open haard aan had :mrgreen: )

maar ff zonder dollen.... hier in de tuin heb ik door de vijver een redelijk microklimaat.
Het is in mijn achtertuin nog niet lager geweest dan -2,3 maar de bananen staan letterlijk naast de vijver en de bladeren zijn nog steeds frisgroen en onaangetast door vorst.
De sensor bij de bananen is nog niet onder de 0 geweest. En dat is letterlijk maar 1,5 meter van de andere sensor verwijderd.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor draco op 15 dec 2014 13:25

Heb je de sondes al eens van plaats verwisseld? De meeste thermometers al dan niet geijkt zijn hooguit tot op 1 °C (±) nauwkeurig . Het verschil tussen -2,9 en -3,6 is dan niet significant. Kwikthermometers zijn vaak nog het betrouwbaarst, maar die zijn uit de gratie vanwege het milieuaspect.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

715 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 15 dec 2014 13:59

draco schreef:

Heb je de sondes al eens van plaats verwisseld? De meeste thermometers al dan niet geijkt zijn hooguit tot op 1 °C (±) nauwkeurig . Het verschil tussen -2,9 en -3,6 is dan niet significant. Kwikthermometers zijn vaak nog het betrouwbaarst, maar die zijn uit de gratie vanwege het milieuaspect.

Ja ik heb ze wel eens verwisseld. Bij de vijver is het in de winter altijd een graadje of 2 warmer.

en zomers is het net andersom. Dan is het bij de vijver op de dag zomaar ineens een paar graden koeler elders in de tuin

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 15 dec 2014 14:18

Ze wijken niet zo veel van elkaar af, dat zie je wanneer je ze allemaal naast elkaar hebt staan wanneer de batterijtjes weer eens verwisseld moeten worden.
De nauwkeurigheid op sich neem ik wel met een korreltje zout, het is eerder een indicatie, ben zeker geen purist op dat vlak. Zo hangen ze bv ook niet optimaal hier.
Bij zulke temperaturen denk ik dan ook eerder "oei" doet de sonde het wel, eerder dan "wat is het koud" :lol:
Maar buiten was het écht koud!

Er hangt ergens ook nog wel een old school exemplaartje maar daar ben ik niet gaan kijken dit weekend. Vond het al mooi dat de temp weer netjes boven 0°C klom toen de lichtslang aan stond. ;)
lapalmeraie

859 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 16 dec 2014 16:45

Komende donderdag 15 graden en snachts ook dubbele cijfers :shock:
Tegen nieuwjaar lijkt het kouder te worden maar vorst staat er voorlopig nog niet op voor hier... Ik word nu wel erg benieuwd of dit een herhaling van vorige winter gaat worden. Laat ons hopen maar ik denk dat ik te positief aan het worden ben (a)
Feit is wel dat ze ons dit al niet meer kunnen afnemen en een paar gevaarlijke maandjes kwijt zijn ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

397 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 16 dec 2014 17:41

Waterboyke schreef:Ik word nu wel erg benieuwd of dit een herhaling van vorige winter gaat worden. Laat ons hopen maar ik denk dat ik te positief aan het worden ben (a)

Ik hoop dat je gelijk krijgt.

hier staat alles nog onbeschermd.
Ik heb wel wat grotere potten in de winterstalling staan (zolder). En ik heb alle bananen uit mijn volkstuin gehaald. Waar ik dat allemaal moet laten is een raadsel :-D
Ik reken altijd dat normaal van 1 november tot 1 april de "gevaarlijke maanden zijn.
das 150 dagen precies ;-)

we hebben nog 105 dagen te gaan :-D bijna op 1/3. :mrgreen:

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 17 dec 2014 08:30

Haha ik houd ongeveer dezelfde rekensom aan.
Hitch

156 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips