Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Eduard op 20 dec 2014 22:46

Klinkt veel beter :fluiten:
Laatst bijgewerkt door Eduard op 20 dec 2014 23:03, in totaal 1 keer bewerkt.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1034 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 20 dec 2014 22:59

Ik heb het gewijzigd.. Tja.. Lysdectisch :thumb_up:
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 21 dec 2014 09:55

Vanaf zaterdag 27 dec kans op (natte) sneeuw :? :?
Verrek, kan ik straks evengoed nog winterbanden op m'n auto laten leggen...
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Thunderfold op 21 dec 2014 10:34

Winterbanden hebben voor niets geen nut. Das enkel commercieel gedoe. Enkel op wegen vol sneeuw doe je daarmee voordeel. Maar hier strooien ze de wegen. Dus er ligt nooit geen sneeuw op. Voor maximaal 2-3 d sneeuw die er zou kunnen liggen op de wegen wegens vroeger dan de strooidiensten. Hebben winterbanden echt geen nut.

Maarja smeltende sneeuw is nog geen sneeuw he.
Thunderfold

19 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 21 dec 2014 12:21

Daar ben je toch fout in hoor. Banden reageren sterk op t°. Ze zetten uit en ze krimpen. Zomerbanden zijn harder om bij warme t° goede grip te houden en niet te vervormen/uitzetten. Winterbanden zijn zacht om bij koudere t° (vanaf 7°) betere grip te houden en niet of veel minder te krimpen=verharden. Ze hebben ook diepere, anders gestructureerde en bredere groeven om water of sneeuw maximum weg te krijgen van de band en zo betere grip te behouden. Dit uit zich zowel in baangrip als remweg. Zeker in combinatie met ABS. Zomerbanden daarentegen zijn hard om uitzetten bij hoge t°tegen te gaan en op warm wegdek betere grip te houden, maar dat wil ook zeggen dat je dus met harde banden op koud, glad wegdek veel minder grip hebt en een veel langere remweg.
Kijk naar de auto- of motorraces waar de t° van de tarmac zelfs gemeten word om het beste type band te kiezen naargelang de t°. Ik rijd al jaren wisselend van zomer op winterband en dit geeft een groot verschil. Je ziet het ook aan je verbruik trouwens, met een winterband verbruikt je wagen meer door de grotere wrijving dus meer weerstand met het asfalt.
Vroeger jaren deed ik veel kilometers met de wagen en eerst dacht ik ook dat het verschil te klein zou zijn om op te merken maar daar ben ik compleet van teruggekomen. Veel mensen denken ook dat het maar een commerciële stunt is om de bandenverkoop te stimuleren maar bedenk dat je zowel met de zomer- als de winterbanden telkens +/- 6 maanden rijd wat zoveel wil zeggen als dat je dus 2 x langer doet met je banden waardoor het dus ook niet duurder uitkomt + je investeert in je veiligheid.
Het is niet voor niets dat ze ze in Duitsland en enkele andere "sneeuwlanden" verplichten en je beboeten als je de verkeerde banden in het verkeerde seizoen hebt liggen. Het is zelfs zo dat verzekeringen bij ongevallen in die landen de handen er af halen als blijkt dat je bij een ongeval de verkeerde band hebt op liggen.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor draco op 21 dec 2014 12:47

Winterbanden zullen technisch gesproken wel veiliger zijn, maar zal deze wetenschap er niet toe bijdragen dat een automobilist met winterbanden meer risico neemt ? Voor mij is omwisselen van de banden niet interessant, ik verslijt mijn banden nauwelijks gedurende de gebruiksduur van mijn bolides en met sneeuw en gladheid blijf ik liever thuis.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

715 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 21 dec 2014 13:15

Merk persoonlijk wel het verschil tussen zomer en winterbanden,de laatste zijn een stuk zachter en werken pas optimaal onder de +- 7C maar het blijft toch oppassen geblazen je bent niet alleen voor jezelf verantwoordelijk!
Heb ze hier nog altijd in de schuur liggen en als het aan mij ligt blijven ze daar ook.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 21 dec 2014 16:17

:off_topic: inderdaad, winterbanden hebben wel degelijk een pak meer grip in de winter, sneeuw of geen sneeuw! Ik leg al jaren winterbanden en ben al veel met de auto op wintersport geweest enz.. en dan weet je het wel.
Er is ook een verschil tussen echte sneeuwbanden (die zijn hier inderdaad overkill in ons klimaat) en een winterband. En een all-seasons band is nog iets anders.

Ik vind het persoonlijk een beetje onzin om te zeggen dat als je banden met betere grip legt dat dat niet veiliger is omdat je dan harder kan gaan rijden. Zullen we dan maar gladde banden gaan leggen? Of dan zal ik mijn kinderen ook maar geen helm opzetten want dan gaan ze zich veiliger voelen en sneller fietsen?
Neen als je een auto wil veiliger maken moet je de wegligging niet gevaarlijker maken maar de snelheid begrenzen i.m.o.
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Rob op 22 dec 2014 00:14

Er was een tijd dat auto's 10 km/uur deden op houten wielen en die tijd was evenmin erg vellig qua verkeer.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1139 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 22 dec 2014 08:12

:off_topic:

Hehe nu zijn we toch wel erg fel aan het afdwalen van het topic he :lol: :lol:

Kom, ik geef de nieuwe aftrap wel even,... Wat een rotwind buiten zeg. Ben gisteren wat losliggende afdakjes met stenen moeten gaan verzwaren na ze eerst elders in de tuin te moeten zijn gaan zoeken.
Mijn Eucalyptus debeuzevillei van 3.5 m lag eveneens plat. Deze zat met een koordje vast aan een paal maar dat koordje is gaan schuren met de wind tot het compleet over was. De buigzaamheid van zo'n Eucalyptus is legendarisch zeg. De kruin lag letterlijk op de grond en toch kan die stam dat aan zonder te breken of barsten. Niet te geloven. Als ik het licht deze morgen aandeed in de tuin dacht ik echt dat die was afgebroken.

De t° zitten terug aan grondvorst van 26 tot 28 december. Als ze 0° geven op het weerbeeld zit ik hoogstwaarschijnlijk met -1 tot -2. Kan ik meteen eens zien of die vorstbeveiliging werkt in mijn niet geïsoleerd tuinhuis want tot nog toe heeft die niet moeten werken.
Mijn verwarmde serre houd ik op 5°C dit jaar en mijn petroleumverbruik tot nog toe is 3 lt!!! Dat heb ik nog nooit meegemaakt om al eind december te zijn. Andere jaren hield ik de t° op 7° wat het verbruik natuurlijk zelfs voor slechts die 2° hoger opjaagt. Om een vb te geven, toen het hier -22° vroor met 17 ijsdagen op een rij verbruikte ik 3lt/12 u. :o
Hitch

156 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips