Grondmengsel voor Acacia dealbata

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Grondmengsel voor Acacia dealbata

Berichtdoor batdah op 18 dec 2014 23:00

Ik heb besloten 2 Acacia's te bestellen en heb afgesproken dat ze volgende week geleverd gaan worden.
Het gaat om dealbata en cv Gaulois 'd Astier...(ik ga mimosa kweken) dat ze in een kuip komen lijkt me wijs na wat ik erover gelezen heb....maar wat gaat er in de kuip?? Wie :o

Ik heb het topic van Draco gelezen en genoten van de foto's...ik ken deze heester alleen als snijbloem en niet als heester/kleine boom vandaar..
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is, From the border to the sea, Europe must be muslims & africans free.
batdah

149 bedankjes

Re: Grondmengsel voor Acacia dealbata

Berichtdoor draco op 19 dec 2014 01:35

Normale lichtzure potgrond is prima. Ik gebruik standaard een 1 op 1 mix van veen en cocospotgrond vermengd met een handvol DCM granulaat nr 5. Een grote kuip is niet nodig. Mijn Acacia Gaulois Astier stond jarenlang in dezelfde kuip met in de zomer eenmaal per maand een dosis vloeibare mest. Na de bloei in januari/ februari de plant flink terugsnoeien om deze in model te brengen/ houden. Snoei niet dieper dan tot enkele bladeren. Een al te drastische snoei kan taksterfte veroorzaken. Veel plezier me de nieuwe aanwinst.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor batdah op 19 dec 2014 01:46

Bedankt daar kan ik wat mee..lichtzuur mengsel..dat heb ik nog wel liggen van m'n pot azalea's.. :D eventueel mix ik het met standaardpotgrond.
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is, From the border to the sea, Europe must be muslims & africans free.
batdah

149 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 20 dec 2014 22:34

Ik weet niet of je de A. dealbata ssp. dealbata hebt of de A. dealbata ssp. subalpina, maar als je de laatste hebt kun je die wel in de volle grond zetten. Bij mij doet hij het uitstekend. Hij staat bij mij in licht zure bosgrond. Die subalpina is goed winterhard.

(Itt. veel bomen met een dergelijk blad laat mijn Acacia zijn blaadjes niet vallen in de winter; hij staat er nog net zo dapper bij alsof het midden in de zomer is :applaus: )
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 21 dec 2014 09:59

Mijn exemplaar Acacia dealbata subalpina staat op droge zandgrond met een mulchlaag over de wortels en deze krijgt in de zomer veel water doordat mijn afvoer van de filter van de vijver daar uitkomt. = meteen ook een pak mest dus.
Hij reageert er super op en zit nu aan net geen 6 m hoogte = verdubbelt dit jaar!
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor batdah op 21 dec 2014 16:28

Hallo allemaal,

ik heb de dealbata ssp dealbata dus niet de subalpina....ik was er van te voren al vanuit gegaan dat dit een kuipplant zou gaan worden..

Al zou ik willen de ruimte laat hier geen boom meer toe..
batdah

149 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 22 dec 2014 15:31

Hey batdah,

Ik heb deze plant Dealbata Gaulois 'd Astier in het voorjaar aangekocht , doet het zeer prima , alles is gezegt door Han ( Draco ) ,bij mij staat deze nog in dezelfde pot met grond zoals aangekocht , in gewone lichte en luchige vochthoudend potgrond ,grove vezel structuur , geen steentjes of kiezel in ,mijn ervaring ondertussen is waar je op moet letten ,dat de potgrond nooit droog mag staan , dus goed vochtig , in de zomer in een schotel met water onderaan ,maar niet in de winter , lang buiten laten staan , even bij vorst binnen , de mijne staat al in bloemknop vorming en nu nog buiten .
Afbeelding
Afbeelding

Grt Etienne ;)
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 22 dec 2014 15:44

Zet jij die in een schaal met water? Da's straf. :shock:
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 22 dec 2014 18:02

Ja Hitch , in de zomer , het zijn drinkers :D
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 22 dec 2014 20:21

Heel juist, ze lusten een flinke slok water en daardoor plaatste ik diegene in pot tijdens de zomer soms in een emmer water. Als het tijdens hete dagen goe bakt, is de aarde anders puur droog tegen de late avond als ik thuiskom
JmC4c

502 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken