Jubaea Chilensis vorstbestendigheid

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Jubaea Chilensis vorstbestendigheid

Berichtdoor Herbert op 24 dec 2014 22:21

Dag Troy,

Zal er in het kort iets dieper op in gaan:

Winterhardheid:
Vele mensen concentreren zich op een minimum temperatuur die een palm kan hebben. Lees zelden of nooit iets over een minimum groeitemperatauur: temperatuur wanneer wortels en dus blad beginnen te groeien. Zelf experimenteer ik al sinds eind jaren negentig met dit fenomeen. Zal ik het kort uitleggen wat ik bedoel:

MINIMALE GROEITEMPERATUUR:
Wanneer komt een palm op gang of kortgezegd: wat is de minimale groeitemperatuur van een palm.

Dit betekent dus : met welke grondtemperatuur gaan de wortels van een palm de sapstromen op gang brengen. Deze temperatuur van een Jubaea ligt ongeveer 4 tot 5 graden hoger dan een fortunei. (teken maar eens met een viltstift een lijntje op een speer van een fortunei een Jubaea en kijk wat en hoeveel iets beweegt). Kort samengevat: een Jubaea komt pas bij een winter eens een keer op gang rond april en bij late koude winters pas begin mei. Gaat de kou snel zijn intrede vinden is het kans dat de speer rond eind oktober weer stil komt te staan. Gaan we tellen van oktober tot mei dan hebben we het over veel meer dan een half jaar dat een Jubaea weinig kan doen in een moeilijk groei-jaar terwijl een fortunei afgelopen week gewoon de speer omhoog laat komen met dit weer. Kort samengevat zit die speer lang op dezelfde plek wat speerrot veroorzaakt en weinig groei en korte groei is weinig aanmaak van suikers die de plant weer zwakker maakt etc etc etc. UIteindelijk: de discussie over winterhardheid gaat niet om de hoeveelheid wortels. Het gaat om vergelijk van palmen met een gelijk soort wortelgestel die verschillend reageren in de winter. Maar concentreer ook niet alleen op de minimum termperaturen maar ook op andere faktoren. (nattigheid is reeds terecht opgemerkt !!) Zoals bijvoorbeeld de minimum groeitemperatuur en overige facetten. Wie goed oplet in de tuin kan bijvoorbeeld opmerken dat een manipur bij lage temperaturen toch redelijk blijft doorgroeien maar minder winterhard is dan een fortunei. Geen hele harde jongen maar wel eentje waarbij veelal altijd de speer weer terugkomt ook als je hem eruit kan trekken in het voorjaar.

Herbert
Herbert
Bedrijven

19 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 24 dec 2014 23:45

Die ervaring had ik met de manipur ook, in de winter van 2012-2013 was de manipur volledig bruin geworden en kon de speer eruit trekken. Nu had ik de palm puur met noppenfolie beschermd wat achteraf niet zo handig was. De palm hield ik verder gewoon droog en al vrij snel kwam de palm weer op gang. Tegen het einde van de zomer was er weinig te zien van de schade van het voorjaar.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 25 dec 2014 07:58

Jubaea komt ook uit een veel en zonniger droger klimaat dan Trachycarpus fortunei.
T. fortunei kan goed in de ondergroei van loofbos gedijen, zie Ticino. Jubaea is meer een palm die je op zon gebakken stenige hellingen ziet tussen cactussen.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 18 maart 2015 00:59

Herbert schreef:Dag Troy,

Zal er in het kort iets dieper op in gaan:

Winterhardheid:
Vele mensen concentreren zich op een minimum temperatuur die een palm kan hebben. Lees zelden of nooit iets over een minimum groeitemperatauur: temperatuur wanneer wortels en dus blad beginnen te groeien. Zelf experimenteer ik al sinds eind jaren negentig met dit fenomeen. Zal ik het kort uitleggen wat ik bedoel:

MINIMALE GROEITEMPERATUUR:
Wanneer komt een palm op gang of kortgezegd: wat is de minimale groeitemperatuur van een palm.

Dit betekent dus : met welke grondtemperatuur gaan de wortels van een palm de sapstromen op gang brengen. Deze temperatuur van een Jubaea ligt ongeveer 4 tot 5 graden hoger dan een fortunei. (teken maar eens met een viltstift een lijntje op een speer van een fortunei een Jubaea en kijk wat en hoeveel iets beweegt). Kort samengevat: een Jubaea komt pas bij een winter eens een keer op gang rond april en bij late koude winters pas begin mei. Gaat de kou snel zijn intrede vinden is het kans dat de speer rond eind oktober weer stil komt te staan. Gaan we tellen van oktober tot mei dan hebben we het over veel meer dan een half jaar dat een Jubaea weinig kan doen in een moeilijk groei-jaar terwijl een fortunei afgelopen week gewoon de speer omhoog laat komen met dit weer. Kort samengevat zit die speer lang op dezelfde plek wat speerrot veroorzaakt en weinig groei en korte groei is weinig aanmaak van suikers die de plant weer zwakker maakt etc etc etc. UIteindelijk: de discussie over winterhardheid gaat niet om de hoeveelheid wortels. Het gaat om vergelijk van palmen met een gelijk soort wortelgestel die verschillend reageren in de winter. Maar concentreer ook niet alleen op de minimum termperaturen maar ook op andere faktoren. (nattigheid is reeds terecht opgemerkt !!) Zoals bijvoorbeeld de minimum groeitemperatuur en overige facetten. Wie goed oplet in de tuin kan bijvoorbeeld opmerken dat een manipur bij lage temperaturen toch redelijk blijft doorgroeien maar minder winterhard is dan een fortunei. Geen hele harde jongen maar wel eentje waarbij veelal altijd de speer weer terugkomt ook als je hem eruit kan trekken in het voorjaar.

Herbert

Interessant punt over de vereiste minimumtemp voor groei. Zou na trachycarpus fortunei washingtonia dan de nr 2 zijn als het gaat om groei bij de laagste temperaturen in ons deel van de wereld? Ik heb het dus even niet over de hardheid.
Ik vind phoenix en chamaerops zeker later op gang komen en met jubaea heb ik geen ervaring.
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Berichtdoor iwanito op 18 maart 2015 11:22

Mooi stuk, dankjewel!
iwanito

23 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 18 maart 2015 11:51

Inderdaad een heel herkenbaar verhaal. De minimum temperatuur die een palm verdraagt is niet perse leidend in de keuze. Neem bijvoorbeeld de vergelijking Butia en Washingtonia. Ondanks de Butia in theorie meer vorst verdraagt is de Washingtonia wat mij betreft duidelijk de betere kandidaad voor ons klimaat.
3 dagen teug heb ik streepjes gezet op de speren van de palmen in de volle grond. Butia, Washingtonia, Trachy en Chamaerops.

Butia nog geen groei geconstateerd
Washingtonia reeds 3 cm
Trachycarpus ongeveer 1,5 cm
Chamaerops op de hoofdstam ongeveer 2 cm

Washingtonia is met voorsprong de eerste die noemenwaardige groei vertoond hier. Moet er wel eerlijk bijzeggen dat deze tevens het zonnigste plekje in detuin heft.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 18 maart 2015 12:14

Heb zo mijn twijfels over Washingtonia in de volle grond in ons klimaat. Bij een beetje nachtvorst lopen ze al bladschade op en het verhaal dat je Washy's pas hoeft te beschermen vanaf -5 geldt in mijn ervaring alleen voor oudere, volgroeide exemplaren die al flink wat jaren diep geworteld zijn in de grond. Een jonge Washy in de volle grond ben je snel kwijt.

Je kan het zien als je zaailingen van Washingtonia vergelijkt met zaailingen van de kanarie (P. canariensis). Washy zaailingen leggen al het loodje bij -1, -2, terwijl een jonge kanarie makkelijk -5 kan trekken, zonder te bezwijken. De veerkracht die in een zaailing zit zegt veel over zijn vorstbestendigheid ook op latere leeftijd. Mijn Trachy zaailingen hebben deze winter in het ijs gestaan zonder een krimp te geven. Niet eentje is er gesneuveld.

In een vergelijking tussen Washy en Butia wint de laatste helemaal glansrijk. Zelfs een jonge Butia eriospatha trekt bij mij makkelijke -8. Een jonge washy heeft dan allang het kopje gebogen.

Strekking van dit verhaal: een Washy is toch meer een kuipplant voor ons klimaat, leert mij de ervaring.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 18 maart 2015 12:54

Interessant Richard, ik heb dezelfde ervaringen met washingtonia in de afgelopen jaren gehad. Ik durf de stelling wel aan dat een goed gewortelde in ons klimaat zelfs iets harder de lucht in kan dan een gemiddelde trachy. In de oost-kustgebieden van de UK zie je washingtonia's die meer dan een meter stam in 3 jaar erbij maken. Het gaat hier even niet over de hardheid, maar om het groeivermogen van maart tot oktober, dat is herbert's punt ook denk ik.
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 18 maart 2015 13:01

Ja, dat is bekend. Als je een Washy door de winter weet te trekken, groeien ze stukken sneller dan een Trachy, een Jubaea en een Butia bij elkaar. Ze maken ook tig veel meer bladeren aan.

Wat dat betreft is het een geweldige palm.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 18 maart 2015 13:01

Inderdaad Axel, ook mijn ervaring!

@ GHP, Het gaat hier niet om het minimum wat de palm verdraagt maar om de groeikracht. En dan met name in relatie tot de temperatuur!
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen