Dag Troy,
Zal er in het kort iets dieper op in gaan:
Winterhardheid:
Vele mensen concentreren zich op een minimum temperatuur die een palm kan hebben. Lees zelden of nooit iets over een minimum groeitemperatauur: temperatuur wanneer wortels en dus blad beginnen te groeien. Zelf experimenteer ik al sinds eind jaren negentig met dit fenomeen. Zal ik het kort uitleggen wat ik bedoel:
MINIMALE GROEITEMPERATUUR:
Wanneer komt een palm op gang of kortgezegd: wat is de minimale groeitemperatuur van een palm.
Dit betekent dus : met welke grondtemperatuur gaan de wortels van een palm de sapstromen op gang brengen. Deze temperatuur van een Jubaea ligt ongeveer 4 tot 5 graden hoger dan een fortunei. (teken maar eens met een viltstift een lijntje op een speer van een fortunei een Jubaea en kijk wat en hoeveel iets beweegt). Kort samengevat: een Jubaea komt pas bij een winter eens een keer op gang rond april en bij late koude winters pas begin mei. Gaat de kou snel zijn intrede vinden is het kans dat de speer rond eind oktober weer stil komt te staan. Gaan we tellen van oktober tot mei dan hebben we het over veel meer dan een half jaar dat een Jubaea weinig kan doen in een moeilijk groei-jaar terwijl een fortunei afgelopen week gewoon de speer omhoog laat komen met dit weer. Kort samengevat zit die speer lang op dezelfde plek wat speerrot veroorzaakt en weinig groei en korte groei is weinig aanmaak van suikers die de plant weer zwakker maakt etc etc etc. UIteindelijk: de discussie over winterhardheid gaat niet om de hoeveelheid wortels. Het gaat om vergelijk van palmen met een gelijk soort wortelgestel die verschillend reageren in de winter. Maar concentreer ook niet alleen op de minimum termperaturen maar ook op andere faktoren. (nattigheid is reeds terecht opgemerkt !!) Zoals bijvoorbeeld de minimum groeitemperatuur en overige facetten. Wie goed oplet in de tuin kan bijvoorbeeld opmerken dat een manipur bij lage temperaturen toch redelijk blijft doorgroeien maar minder winterhard is dan een fortunei. Geen hele harde jongen maar wel eentje waarbij veelal altijd de speer weer terugkomt ook als je hem eruit kan trekken in het voorjaar.
Herbert