Wat verdraagt Washingtonia nou?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Wat verdraagt Washingtonia nou?

Berichtdoor Jozef op 03 jan 2015 21:10

Mooi om je te realiseren hoe verschillend eenieder naar planten kijkt. Als ik deze foto bekijk denk ik alleen maar, tjongejonge wat een mooie stam. Pas na de post van Eduard zie ik het vilt..
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 03 jan 2015 21:18

Eduard, ieder zijn eigen mening, maar deze washingtonia is zo gekocht dus dat heeft weinig te maken met de eigenaar's groene vingers. Ik weet ook vrij zeker waar deze gekocht is en daar staan ze al jaren in potten in een koude kas te wachten op een koper.
De palm is gewoon aan het acclimatiseren en als hij door de winter komt zal ik een foto plaatsen in de zomer. Ik denk dat hij er dan prima uit gaat zien want als er een palm is die tegen weinig zorg (water, voeding) kan is het een washy, maar dan moet ie natuurlijk wel eerst even geworteld zijn. Zijn microklimaat is ideaal voor zonnige warme dagen en die leveren ook stevigere bladeren op dan deze kasbladeren.
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Berichtdoor Rob op 04 jan 2015 14:19

..als hij door de winter komt...

Het vilt en de 'weinig echt groene omgeving' van de plant maken me weinig hoopvol.
Ik kreeg ook de indruk dat men zich hier drukker had gemaakt om de stenen om de stam heen en het overigens prachtige muurtje, dan de levensvatbaarheid van de palm onder die condities... had een TV-hovenier kunnen zijn geweest.

Ik hoop maar dat ik mis heb en dat ie op die plek uitgroeit tot een echt monster.

PS: het spel van zon en palm op de muur rechts is overigens wel briljant!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 04 jan 2015 15:27

Een Amsterdammer kan anders een hoop hebben... (Want wij hebbuh lekker zone 9 en hunnie nie :lol: )

Lekker camp trouwens dat filt om dat boompie heen...

Maar ik moet jullie gelijk geven, het is meer een boom neergezet vanwege het design dan dat hier echt groene vingers aan het tokkelen zijn geweest. Boom zal waarschijnlijk sneuvelen uit gebrek aan aandacht (net als het huwelijk achter het muurtje). Aan het weer zal het wel niet liggen (goede huwelijken redden het zelfs in zone 8 nog wel).
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 04 jan 2015 19:21

Ik denk niet dat we ons zorgen hoeven te maken over de zorg voor deze boom. Ze hoeven alleen maar te wortelen en dan hebben ze niets meer nodig. Washies in spanje, LA en andere droge gebieden krijgen nooit water en al helemaal geen voeding. Je ziet ze in het wild op verlaten terreinen groeien in spanje. Dit is echt een care free palm zolang het niet te hard vriest.

Die stenen schelen overigens op zonnige winterdag echt een paar graden en snachts koelt het boven steen ook veel minder af dan boven gras, bovendien is het minder vochtig. Ik heb dat gemeten met een temperatuur sensor en het verschil is schrikbarend. Dus ik denk dat ze een ideale voortuin er voor hebben gecreeerd.
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 04 jan 2015 21:01

Hoi Axel, je vergelijkt hier appels met peren, die wat in het wild staan in de landen die je aangeeft zullen daar gezaaid zijn of als jonge plant zijn aangeplant en dan is het een totaal ander verhaal, ik geloof er niets van dat dit een gezonde mooie palm gaat worden, ik ben dan ook erg benieuwd naar komende zomer als je mij het tegendeel laat zien door hem te fotograferen,
Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 04 jan 2015 21:38

Prima, ik heb geprobeerd een aardig experiment te delen en ik vind dat jij wat aan het drammen bent. Je punt is gemaakt, bedankt voor je bijdrage Eduard.
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 04 jan 2015 21:59

Ik zie eigenlijk gewoon een palm die inderdaad recent is aangeplant en waarvan ik net als Axel erg benieuwd ben hoe die het gaat doen. Logisch dat deze er nog niet zo goed uitziet, maar er zit volop blad aan wat nog wel gewoon functioneert. Ik maak me ook niet zo zorgen of deze het wel of niet red. in de UK staan er velen zo die met sneeuw bedekt raken en gewoon weer terug komen. Het enige verschil is natuurlijk wel of deze komende winter een echte vorstperiode over zich heen krijgt of niet. Ik bedoel zoals twee winters terug. Dan zal deze het wellicht niet redden zonder bescherming. Maar het kan ook nog zo zijn dat de eigenaar er nog wat fleece omheen gooit als het echt kouder wordt. Ook is me niet duidelijk of deze palm zon ontvangt in dit jaargetijde. Een beetje zon maakt natuurlijk wel een wereld van verschil. Die van mij krijgt geen zon in de maanden december en januari, dus dan ga je ook intensiever beschermen.

Kortom, niet te snel oordelen, we kennen de historie niet maart alles lijkt er op dat deze recent is aangeplant. Axel, ik ben heel benieuwd naar het verloop van deze palm het komende jaar.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 04 jan 2015 22:15

Dennis, deze foto is s' ochtends genomen een paar dagen geleden, dus volop zon op mooie dagen. Ik zal er zeker nog eens langs gaan in de zomer.
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 05 jan 2015 01:21

En als ie het loodje legt dan koop je gewoon weer een nieuwe. Koop je hem dan wat kleiner dan heb je zo'n Washy voor een grijpstuiver. Koop je ze wat groter dan kost het wat duurder, want in Nederland leggen ze nog wel eens het loodje. Nederland is namelijk geen palmenland.

Alles moet trouwens het loodje leggen. Jij ook. Ga daar maar van uit. Scheelt je een hoop gezeur. Als je het goed doet word je misschien nog een mysticus.

Daar heb je echt wat aan. Take my advice, man.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen