Palmbomen op openbare plaatsen

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Palmbomen op openbare plaatsen

Berichtdoor s.janssen op 18 jan 2015 17:32

Ik weet niet of mensen de tuin van Mathijs hartjes zich nog kunnen herinneren met zijn bedrijf Palmitos Garden.
Voor diegene die de tuin niet kennen zie het volgende filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=RRGOJPedxAQ

Nu een paar jaar verder ziet de voortuin er wel heel anders uit. Ik heb verhalen gehoord dat die samenwerkt met een bonsai bedrijf maar hij zou toch niet zijn exotische planten hobby op een laagpitje hebben gezet? Aan de foto te zien heeft die veel verloren na de horror van 2012.

http://www.street-view-maps.nl/Doetinch ... 0Nederland
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 18 jan 2015 19:30

Is dit echt hetzelfde adres? Wat een kaalslag, verschrikkelijk! :(
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor draco op 18 jan 2015 19:59

Dit was het adres van de ouders (moeder). Ik ben er in de glorietijd een paar keer op bezoek geweest, dat was een heel bijzondere ervaring. Matthijs vertrok daarna naar IJzendoorn in de Betuwe, waar een nieuwe exotentuin werd opgezet. Bij mijn bezoek in de aanvangsfase zag het er veelbelovend uit. Kennelijk is het daarna anders verlopen en wordt er voor zover mij bekend nu alleen nog in bonsai gehandeld. Wellicht dat de conjunctuurval en enkele kwaaie winters hierbij een rol hebben gespeeld.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 18 jan 2015 20:25

Op Marktplaats staat een zelfde soort foto als Pieter laat zien. Het verhaal daar doet wat denken aan die kanarie laatst in London die voor een habbekrats te koop was als je hem zelf wilde uitgraven.

Verschil is hier wel dat de eigenaar het volle pond voor zijn boom wil hebben. Wrsch. beseft hij zich niet goed wat een klus het is om zo'n boom van onder je raam weg te krijgen.

http://link.marktplaats.nl/888523047
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 18 jan 2015 20:27

Zie net dat er toch al € 80 voor geboden is. Dan heeft hij geen klagen.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 18 jan 2015 21:37

Zolang het geen kleigrond is, is het klus die je in een halve dag kan klaren. Inclusief het terugplaatsen van de bestrating. Als je zelf een aanhanger bezit heb je dan een trachycarpus met twee meter stam voor € 80..

Voor hetzelfde geld zijn het mensen op leeftijd, en die graven geen boom meer uit..

Het is maar hoe je hier tegenaan kijkt.

Als je jong en sterk bent is dit een klusje.

Ben je wat ouder dan is het een onoverkomelijk probleem.
Althans zo kijk ik er tegenaan.

Laat ik het zo zeggen...ik begin er niet meer aan.. :mrgreen:

Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor StefanH op 18 jan 2015 22:05

draco schreef:Dit was het adres van de ouders (moeder). Ik ben er in de glorietijd een paar keer op bezoek geweest, dat was een heel bijzondere ervaring. Matthijs vertrok daarna naar IJzendoorn in de Betuwe, waar een nieuwe exotentuin werd opgezet. Bij mijn bezoek in de aanvangsfase zag het er veelbelovend uit. Kennelijk is het daarna anders verlopen en wordt er voor zover mij bekend nu alleen nog in bonsai gehandeld. Wellicht dat de conjunctuurval en enkele kwaaie winters hierbij een rol hebben gespeeld.

Een video hoe de tuin er in 2011 bij stond:
https://www.youtube.com/watch?v=7WAUQUxOOCc

Deze Trachycarpus fortunei in Rhenen past trouwens mooi bij de Mediterrane stijl van dit huis:
https://www.google.nl/maps/@51.957435,5.576858,3a,72.6y,20.65h,83.83t/data=!3m4!1e1!3m2!1ssgDlnEwBZdjacB6rBc1KZg!2e0
Laatst bijgewerkt door StefanH op 23 sep 2015 20:58, in totaal 1 keer bewerkt.
Groeten,
Stefan
StefanH

28 bedankjes

Berichtdoor Coldcitrus op 04 maart 2015 23:00

Beste mensen,
Ik ben inderdaad verhuisd naar IJzendoorn en heb mijn bedrijf van weleer opgegeven. Heb mijn hobby weer opgepakt. Terug naar het moment dat ik van hobby mijn werk maakte. Dit geeft veel rust en vrijheid. De meeste planten op wat trachycarpus en dicksonia,s na heb ik nog steeds. Mijn trots is m'n jubaea met een stam van krap een meter. Stond vroeger op mijn oude locatie op de zandgrond. Nu in de klei groeit hij veel beter tot 5 bladeren per groeiseizoen.
Vind het wel vreemd dat mensen gissen en doen over mij. Heb ik dan zo,n indruk achtergelaten? Heb altijd gestreefd mijn droom waar te maken en dit te delen met andere liefhebbers.
Wat betreft mijn werk nu zit ik inderdaad in de bonsaibomen die wij rechtstreeks uit Japan importeren. Trouwens veel vorstbestendige citrussen daar gezien, tja ik kan het toch niet laten.
Ondanks alle ophef wil ik toch iedereen erg bedanken voor de belangstelling en support wat betreft mijn oude tuin in Zelhem.

Dank jullie wel. :thai:

Groet,

Matthijs
Coldcitrus

0 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 04 maart 2015 23:26

Van harte welkom Matthijs! :thumb_up:

Bij mij inzien stond je juist bekend als een prof. exotenliefhebber waar wij veel van kunnen leren! Ook bonsai en de Japanse tuin cultuur past goed in dit plaatje, geen reden om niet op dit forum actief te zijn! :thumb_up:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor draco op 05 maart 2015 01:29

Ik heb de tuin in Zelhem een paar maal bezocht en werd er zeer gastvrij ontvangen. Ook ben ik in de beginfase in IJzendoorn op bezoek geweest en de opzet van de nieuwe tuin zag er toen veelbelovend uit. De geruchten die zich daarna voordeden waren een reactie op het onverwachte verdwijnen van de website.
Ik wens je nog veel ontspannen plezier met deze liefhebberij, Matthijs.

groet,
Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen