Yucca Rigida

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Yucca Rigida

Berichtdoor kenbeimer op 31 jan 2015 19:04

Vorig jaar heb ik 40 Yucca Rigida zaadjes gezaaid waar er 2 van opkwamen en er eentje het heeft overleefd ( :P ) Nu is ie een beetje zielig geweest, nadat ik hem teveel water gaf. Hij krabbeld gelukkig weer op.

Ik wil hem uiteindelijk in de volle grond zetten. Kan dit volgend jaar al, of nog een jaartje wachten. Ook los ik dat hij niet van natte voeten houdt. Dit lees ik overal, plus dat ie buiten in de volle grond niet te nat mag staan? Als het regelt is ie nat, dus dan is iedere plek nat! Iemand die me iets verder op weg kan helpen?
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Re: Yucca Rigida

Berichtdoor draco op 31 jan 2015 22:11

Ik twijfel of Yucca rigida wel geschikt is om in ons klimaat uit te planten. Ik heb een redelijk formaat hiervan uitgeprobeerd. Deze had flink te leiden van de voornamelijk natte winter. De opgegeven winterhardheid (-18°C) lijkt voldoende, onder voorwaarde dat de Yucca in de herfst en winter geheel droog wordt gehouden in goed gedraineerde grond en voorzien van een afdak tegen de neerslag. Ik zou echter deze prille zaailing de eerste jaren nog koesteren en als kuipplant aanhouden.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 01 feb 2015 10:52

Dankuwel! Dan ga ik hem van het voorjaar (maart-april) in een grotere pot zetten en staat ie de hele zomer weer buiten. Het is nog best wel een sprietje (beter gezegd grote spriet)

Uiteindelijk wil ik hem in de volle grond, daar heb ik hem immers voor gekocht. Een afdakje heb ik niet, dus daar moet ik even goed over na gaan denken. (Misschien in steentjes planten? Anders vlakbij een Eucaptus, want die zuipen water) Mijn plannen om hem in 2015 in de volle grond te zetten zijn bij deze geannuleerd.
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor draco op 01 feb 2015 14:07

Een afdak is makkelijk te maken met wat latjes en een licht hellende glasplaat eroverheen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 01 feb 2015 16:56

met enkel een afdak(je) houd je een plant niet geheel droog in de winter, de regen komt namelijk niet enkel recht van boven
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 01 feb 2015 18:36

Ik heb trouwens geen muur vlakbij de tuin (zit pad tussen) zodat ik niet tegen het huis aan kan bouwen helaas.
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor Marjanne op 01 feb 2015 21:00

Ik doe in de herfst een plastic voorraad bak op de kop over de jonge yucca`s.
Wel een ruime nemen, zodat de grond eromheen ook een beetje droog blijft.
Wordt het heel koud dan gaat er stro over de plant en dan de bak er weer over.
dikke steen er bovenop tegen het wegwaaien en klaar.
Marjanne

20 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 01 feb 2015 23:38

Marjanne schreef:Ik doe in de herfst een plastic voorraad bak op de kop over de jonge yucca`s.
Wel een ruime nemen, zodat de grond eromheen ook een beetje droog blijft.
Wordt het heel koud dan gaat er stro over de plant en dan de bak er weer over.
dikke steen er bovenop tegen het wegwaaien en klaar.

Dit antwoord is voor mij erg waardevol! :) Het past in mijn situatie en ik hoef er niet handig voor te zijn (want dat ben ik niet :P )

2015 nog als kuipplant behouden begrijp ik? :) (ff die bevestiging zoeken, vind ik zelf prettig die te horen)
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor Marjanne op 02 feb 2015 00:09

Dit antwoord is voor mij erg waardevol! :) Het past in mijn situatie en ik hoef er niet handig voor te zijn (want dat ben ik niet :P )

2015 nog als kuipplant behouden begrijp ik? :) (ff die bevestiging zoeken, vind ik zelf prettig die te horen)[/quote]

Dat zou ik zeker doen.
Vooral omdat je er maar eentje hebt.
Daar zou ik zo min mogelijk risico mee nemen.
Goed verzorgen en als hij goed groeit dan volgend jaar, als de grond goed is opgewarmd buiten in de volle grond zetten.
En dan maar hopen dat hij aanslaat.
Marjanne

20 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 02 feb 2015 01:32

een beetje ventilatie is wel nuttig, vocht moet weg kunnen
Ivan

65 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Agave en yucca