Howea Forsterana: redt hij het wel?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Howea Forsterana: redt hij het wel?

Berichtdoor stekeltjescactus op 06 feb 2015 15:09

Hoi allemaal,
nieuw hier, veel gelezen, ten prooi gevallen aan het plantenvirus en ik maak me zorgen over mijn Kentiapalm:

Sinds oktober woont hij bij ons, en ik verzorgde hem goed door, misschien wel te veel, water te geven. Hij maakt echter geen nieuw blad aan, en de bladen die hij heeft worden bruin gevlekt en dor waarna ik ze afknip, want een dorre palm in huis is geen gezicht:
bijgaand een paar foto's die ik zojuist gemaakt heb, dit is hoe hij er nu bij staat.
Ik vermoedde dat ik te veel water had gegeven, hierop heb ik de (kletsnatte) kluit uit de pot gehaald, nieuwe potgrond eromheen en de kluit er weer in, en aangevuld met nieuwe, droge grond. Dit is drie weken geleden en sindsdien heeft hij ook nog geen water weer gekregen.

Graag wil ik raad voordat alle bladeren dor zijn.
Bijlagen
IMG_2417.JPG
temperatuur en luchtvochtigheid, gemeten op de grond.
IMG_2417.JPG (98.32 KiB) 3477 keer bekeken
IMG_2416.JPG
de plant zoals hij in mijn appartement staat.
IMG_2416.JPG (79.79 KiB) 3477 keer bekeken
IMG_2418.JPG
close-up van het blad, voordat het helemaal verdort.
IMG_2418.JPG (84.28 KiB) 3477 keer bekeken
stekeltjescactus

0 bedankjes

Re: Howea Forsterana: redt hij het wel?

Berichtdoor s.janssen op 06 feb 2015 15:16

Ik herken het hoor!

Wel goed dat je de palmpot los in de sierpot hebt gezet, zo kan je het overtollig water weggooien. Howea is een langzaam groeiende palm die genoegen neemt met wat minder licht en water. Geef pas water als de kluit volledig is uitgedroogd, ga niet alleen uit van de boven laag maar voel dit ook met je vinger in de pot grond. Dorre punten weg snoeien heeft weinig zin, dit kan een oorzaak zijn van te veel water. Knip je dit weg dan zal dit alleen maar verder verdorren. Probeer de palm wat minder goed te verzorgen, te verwaarlozen door minder water te geven.

Verder ziet de palm er nog goed uit, ik zou mij er geen verder zorgen over maken!
Howea is ook een goede buitenpalm van mei tot eind sept, zorg wel dat de plant in de schaduw staat ;) Dit voorkomt dat je straks langgerekte bladeren krijgt.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 06 feb 2015 15:37

Kletsnat is inderdaad voor de meeste palmen niet goed. Hou dit soort aan de droge kant.

Het kan ook zijn dat de voeding van de potgrond uitgewerkt was. Dat moet met nieuwe potgrond nu beter gaan. Kamerpalmen hebben het hele jaar voeding nodig, omdat ze geen rustperiode kennen.

Je kunt de palm, als hij weer vocht nodig heeft, in een teiltje water zetten, waar je plantenvoeding aan toe hebt gevoegd. Zo neemt hij op wat hij nodig heeft aan vocht en zo is ook je plantenvoeding gedoseerd toegediend aan de plant. Zonder plantenvoeding doet je plant niet veel.

Prima palm, hoor. Ziet er mooi uit. Met wat voeding en goede verzorging gaat hij er weer stralend uitzien! :thumb_up:
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor draco op 06 feb 2015 16:30

[quote="s.janssen"]Ik herken het hoor!

"Geef pas water als de kluit volledig is uitgedroogd"
Dit is wat kort door de bocht. Ik houd de kluit van deze palm steeds vochtig. In de woonkamer is dat zeker gewenst. Mijn exemplaar staat koel (5-10°C) en verbruikt dan weinig water. Een palm reageert vertraagd op uitdroging of verzuipen. Bekijk bij dit geval eens de kluit en wortels door de palm op te tillen (...) en de pot voorzichtig los te tikken. De bovenste laag van de kluit mag best droog aanvoelen en zolang de aarde aan de onderzijde donker is getint, heeft de palm nog voldoende vocht. Als er gegoten wordt, geef dan zoveel dat overtollig water de pot uitloopt. Als de kluit geleidelijk indroogt tussen de gietbeurten, kan verse lucht (zuurstof) in de kluit trekken. Dit is essentieel voor een gezond wortelstelsel (ademhaling). Dit is te merken als een laag water op de kluit wordt gegoten en er lucht uit opborrelt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor stekeltjescactus op 23 feb 2015 18:35

Zojuist zijn de twee grootste bladeren, die overigens bij elkaar kwamen in de pot, doorgeknakt nadat ze gingen hangen. Ik had het blad wat natgemaakt met een spuit en hierdoor zijn ze te zwaar geworden. Wat me opviel is dat de onderzijde, waar de stengel in de grond steekt, de stam helemaal week en zacht was. Hoe zou dit kunnen? ... Kan ik er nog wat mee doen? Want hij wordt steeds kleiner en kleiner en ik vind het langzamerhand een lelijk ding worden om naar te kijken...
stekeltjescactus

0 bedankjes

Berichtdoor draco op 23 feb 2015 19:11

Stamvoetrot dat is wat er vermoedelijk gaande is, betekent vrijwel zeker bestemming GFT bak. Een duidelijke oorzaak is niet te noemen, wellicht te natte grond of toeval ?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor rice op 23 feb 2015 19:46

h. forsteriana is praktisch onverwoestbaar zolang je er geen aandacht aan geeft; zoals gezegd zeker niet teveel water geven. Mijn exemplaar verbruikt redelijk wat overigens maar staat in een stenen pot hetgeen veel scheelt. Ikzelf zet hem niet buiten, mocht je dat toch willen dan alleen in de volle schaduw wanneer nacht temp boven 10c blijft. Blad verbrand zeer snel en het is een erg lamgzame groeier..helaas. Verder blijft het een van mijn favorieten.
succes
rice

33 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?