Tuinhibiscus snoeien

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Tuinhibiscus snoeien

Berichtdoor s.janssen op 09 feb 2015 12:42

Hier in de tuin staat al jaren een hibiscus op stam (Hibiscus syriacus), een veel gebruikte tuinplant en goed te combineren in onze tuinen. Nou vraag ik mij af of dit boompje terug te snoeien is om een wat meer opgaande struik terug te krijgen. Ik durf niet te zeggen of die geënt is en of het mogelijk is om boven de grond af te zagen. Boompjes op stam is vind ik nou niet bepaald het mooiste in onze tuinen, er staan hier al 3 wilgjes in de voortuin wat ik meer dan voldoende vind (en het liefst ook wel zie verdwijnen..)

Navraag bij hoveniers zeggen dat het risico groot is dat de plant dood gaat en dat ik hem beter tussen andere beplanting kan zetten zodat het wat minder opvalt.

Iemand een idee?
Bijlagen
Hibiscus.jpg
Hibiscus.jpg (50.57 KiB) 5707 keer bekeken
Hibiscus2.jpg
Hibiscus2.jpg (37.06 KiB) 5707 keer bekeken
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Re: Tuinhibiscus snoeien

Berichtdoor PalmPat op 09 feb 2015 13:46

Ik heb vorig jaar maart mijn (struik-)hibiscussen flink teruggesnoeid en deze zijn gewoon weer netjes uitgelopen. Ze werden te groot, waardoor ze met hun vele bloemen, vooral bij nat weer, helemaal gingen doorhangen.
Jouw boompje ziet er m.i. echter uit als een ent (Ben echter geen kenner), waardoor je waarschijnlijk alleen boven de ent zou kunnen terugsnoeien. Het "boom-achtige" zal je dan dus niet kwijtraken.
Als je het echt niets vindt om 'm als boompje verder te laten gaan, dan zou ik zeggen; waag de gok en probeer het gewoon. Wil je 'm absoluut niet kwijt, dan is verplanten idd een optie.
Vr. groet, Patrick
PalmPat

38 bedankjes

Berichtdoor batdah op 09 feb 2015 14:46

Deze struik is niet veredeld en kun je dus gewoon afzagen, de struik zal gewoon uitlopen en z'n natuurlijke vorm aannemen..wel zou ik nog een centimeter of 10 laten staan..

Ps als een veredelde Hibiscus teruggezet wordt tot onder de ent dan zal de onderstam uitlopen en krijg je in het slechtste geval een andere bloemkleur en vorm en een wat lossere struikvorm.
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is, From the border to the sea, Europe must be muslims & africans free.
batdah

149 bedankjes

Berichtdoor Hanselman op 09 feb 2015 22:25

Goedenavond,

Hibiscus in pot terugsnoeien in maart tot een hoogte van ong. 15 cm. bij de in volle grond/kas gekweekte soorten worden de zijscheuten vroeg in lente teruggesnoeid tot ong. 7.5 cm van het oude hout.

m.v.g.
Hans. :mrgreen:
Hanselman

30 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 09 feb 2015 23:44

Bedankt voor de antwoorden!
Ik denk dat ik nog even wacht tot de grootste vorst is verdwenen en dan de zaag er in zet. Is het een probleem als het boompje wordt verplaatst in combinatie?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor batdah op 10 feb 2015 00:23

Neen dat zal geen probleem zijn..de struik zal daardoor alleen wat minder fors teruggroeien, en aangezien deze wat later uitloopt zal je wat ruimer de tijd hebben deze te verkassen..
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is, From the border to the sea, Europe must be muslims & africans free.
batdah

149 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 10 feb 2015 11:10

Mijn schoonvader snoeit steeds drastisch in het voorjaar.
Ik dacht steeds die boom is eraan, maar niks is hiervan waar.
Ze groeien telkens weer flink door.
Verplanten, heb ik niet steeds goede ervaringen mee, dus deze keer in het najaar na bladval gedaan.
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor Remy op 10 feb 2015 23:17

Nooit problemen gehad met snoeien en verplanten. Heb toevallig mijn grootste van de week gesnoeid, ook opgaande vorm. Ik doe dat ieder jaar rond feb, maart (afhankelijk van de winter). Staat ieder jaar helemaal vol met bloemen.
Remy

82 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?