Rob schreef:Geef ze maar een pak meer warmte Gilian!
Ik heb mijn RPS Joeys na jou gezaaid en heb er inmiddels meer dan 30 op pot. Daarvan is zeker de helft al bovengronds en hebben zeker 10 al een eerste echte blad eropstaan.
De truc die ik nu vaker toepas met ultra tropische jongens:
Na het kiemen op 30° of zo, oppotten en dan de hele palm-sleeve in een 30x40 ziplock bag zetten nadat ie een goede sproeibeurt heeft gehad. Afhankelijk van pot maat passen er soms twee in een ziplock. Op de vensterbank worden die ziplocks net kassen en ze vinden het geweldig. Probeer het maar eens.
Bijkomstige voordelen: je hoeft minder te gieten, de luchtvochtigheid is gigantisch, en indien nodig kun je in de ziplock een chemische bestrijding uitvoeren. Ik ben er geen voorstander van maar dit zijn dan ook geen zaden van 4 Euro per kilo...
Afgelopen week heb ik Burretokentia viellardi dezelfde behandeling gegeven, en mogelijk ga ik ook met Licuala eenzelfde experiment doen.
Hey Rob,
Geinspireerd door jouw verhaal over de ziplocks, heb ik nu 1 van mijn magnifica's onder een grote orchidee stolp staan. Ik heb zo het vermoeden dat de vrouw een dampende plastic zak in de vensterbank geen porem vindt, en dit kon ik nog nét verkopen. Het zag er maar gek uit vond ze, maar vooruit...
Op de bodemplaat van de stolp zit een verhoging waar de pot op staat, met daaromheen een soort slotgrachtje waar constant water in staat. Dat dampt dus lekker en vrijwel meteen zie je de condens ontstaan aan de binnenzijde van de stolp.
Nou ja, voor zolang het duurt heh, want het derde blad wordt met alle waarschijnlijkheid al veel te groot voor de stolp. Dan zal de plant weer moeten gaan wennen aan zijn dagelijkse sproeibeurt...
Ik had weleens vaker gedacht aan het gebruik van stolpen, maar had nog nooit eentje gevonden met de juiste maat, en ze zijn nog vrij prijzig. Toch denk ik dat ik er nog een paar ga aanschaffen om de planten van Floribunda in te gaan laten aclimatiseren. Dat zou nog weleens kunnen gaan helpen bij planten die in lichte shocktoestand arriveren.
Mvg,
Kai