Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Hitch op 01 maart 2015 13:28

Net even nagekeken en idd de eerder aangegeven vorstnachten zijn verdwenen al zou lichte grondvorst voorlopig toch nog tot de mogelijkheden behoren gezien ze regelmatig 1°C geven voor 's nachts maar goed, dat valt allemaal dus goed mee. Het zou natuurlijk wel wat droog mogen blijven nu want die overvloedige nattigheid tast de gevoelige bollen en knollen ondergronds wel aan.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor foggy1978 op 01 maart 2015 16:00

Dat mis ik hier wel op forum,14-daagse weersvoorspelling.....maar volgens meteovista koudste 2c en warmste 14c de komende 2 weken....kga mijne bajoo eens laten piepen.....

mvg wim
2014/2015 : min -4,5 c 23 januari/max 37c 1 juli
2015/2016 : Min -6 c 18 januari / max

Vroeger ging ik op reis om tropische planten te zien. Nu kan ik niet meer op reis door mijn tropische planten.....
foggy1978

4 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 01 maart 2015 17:40

@Jos, bananen zijn toch een ander verhaal hoor. Deze zou ik nu nog niet naar buiten halen en gaan uitplanten. Daarvoor is het wel nog te koud en te nat en zullen ze dus niet mooier op worden. Bananen kun je best ten vroegste in April buiten halen, de nachten moeten minstens boven de 5 graden blijven en liefst zelfs rond de 10 graden... De grond is ook nog veel te koud dus je haalt er helemaal geen voordeel uit want groeien zullen ze dan zeker niet meer doen. Nu in kuip binnen in een koele overwinterplaats beginnen ze wel al met wortelen en herstellen, dan kan je nog twee maand voorsprong kweken ;)

De laatste 14 daagse voorspellingen voor hier gezien, ze zijn ook weer veel droger geworden :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

397 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 01 maart 2015 18:50

Voorspellingen zien er prima uit :thumb_up: en ben die hokken in de tuin aardig zat aan het raken. Het is dat ik dit weekend geen tijd had, anders was ik er al aan begonnen ;)
Het afdak van de Chamaerops en de hokken van Washingtonia en Phoenix gaan als eerste zodra ik tijd heb.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

462 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 01 maart 2015 19:15

Het kan nog vriezen tot na de ijsheiligen.
Voorlopig ziet het er goed uit maar vriezen zal het zeker nog doen.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

448 bedankjes

Berichtdoor Roger op 01 maart 2015 20:00

Hier gisteren ook alle bescherming weggehaald, planten die een paar graadjes vorst aankunnen overleven het nu wel denk ik, verwacht nu geen strenge vorst meer, bananen blijven nog lekker in de stal staan, laat me nu niet verleiden door het warmere weer wat ze voorspellen op de 14 daagse verwachting, zal wel iets van half april worden indien het weer een beetje mee zit. ;)

Roger
Roger

8 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 02 maart 2015 09:20

Bij de eerste zonnestralen en een beetje warmte worden de exotenliefhebbers onder ons meteen aktief en verleid tot drastische dingen maar velen vergeten dat wij 's avonds terug binnen zitten desnoods met de thermostaat een graadje hoger. De planten in de tuin kunnen dit niet en moeten het weer ondergaan zoals het komt.
Het zou mij sterk verbazen als we geen vorst meer zouden zien, niet vergeten dat over 2 jaar plots alles ondergesneeuwd zat en dat die sneeuw dan ook nog eens 2 weken bleef liggen.
Voor de gokkers zou ik zeggen breek alle zorgvuldig aangebrachte beschermingen af en kijk in het beste geval enkele weken langer tegen je mooie planten aan die evenwel toch niets gaan doen van groei oid en voor de anderen zou ik zeggen heb nog wat geduld en speel op zeker door nog enkele weken op je beschermingen te kijken maar wel gerust te zijn dat je planten niet op de valreep om zeep zullen zijn.
Suc6 aan allen :thumb_up:
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 02 maart 2015 14:59

Tuurlijk heb gelijk als je zegt dat het nog kan gaan vriezen, maar tegelijkertijd check ik ook hoe reëel dit is en wat hiervan de impact zou kunnen zijn.
Mijn planten kunnen echt wel wat vorst hebben. Op winterse neerslag heb ik het wat minder omdat ik mijn planten niet alleen wil laten overleven maar ook mooi wil houden. Als het even kan dus zelfs zonder bladschade.
Ik zie in de 2 weekse voorspellingen al 16 graden staan en na volgend weekend lijkt het serieus lente te gaan worden.
Daarnaast is het houden van exoten in ons klimaat nooit geheel zonder risico toch ;)

Ik wacht nog even de kans op winterse buien af, maar dan gaan toch echt tegen eind van de week al die hokken eruit.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

462 bedankjes

Berichtdoor foggy1978 op 02 maart 2015 15:07

Vanaf volgend weekend beter weer.....denk dat mijn bajoos blij zijn terug licht te zien en te kunnen ademem. Tzal wel nog keer vriezen maar een tijdelijke -1c gaat bajoo niet kapotmaken. Tot 14 maart geven ze geen echte nachtvorst meer en heb nog vliesdoek.

mvg wim
2014/2015 : min -4,5 c 23 januari/max 37c 1 juli
2015/2016 : Min -6 c 18 januari / max

Vroeger ging ik op reis om tropische planten te zien. Nu kan ik niet meer op reis door mijn tropische planten.....
foggy1978

4 bedankjes

Berichtdoor Esther op 03 maart 2015 00:07

Ik verwacht ook geen grote vorst meer. Ik heb de bananen dit weekend uit de kelder gehaald en ze staan al lekker buiten. A.s. zondag hoop ik op droog weer, dan gaat de schop in de grond en wil ik eens gaan beginnen met het aanleggen van een stukje tuin. Laat het voorjaar maar komen! (en anders ligt er nog een rol bubbelplastiek en jute doek klaar voor het geval dat :roll: )
Esther

93 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips