grotere Bismarckia successen?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

grotere Bismarckia successen?

Berichtdoor Axel Amsterdam op 02 maart 2015 20:01

Heeft iemand wel eens een wat groter exemplaar bismarckia gekocht die vervolgens gewoon doorgroeide in de woonkamer/serre?

Mij valt op dat de onverkochte bismarckia's in tuincentra alleen maar achteruit gaan. Of ze nu in de koude of de warme kas staan, ze moeten steeds worden gesnoeid en er blijft niet veel van over. Is dit nu het gevolg van wortelschade bij het oppotten in Spanje die nog een jaar of wat doorwerkt?
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Re: grotere Bismarckia successen?

Berichtdoor eddy21 op 02 maart 2015 20:54

heb ooit een exemplaar gehad omdat ze zo ontzettend mooi zijn maar......
helaas geen gemakkelijke plant deze heeft het niet overleefd helaas maar door jouw topic
wil ik het zeker nog eens proberen ;)
eddy21

34 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 02 maart 2015 21:23

Nou mijn observaties van bismarckia's in tuincentra zijn geen aanbeveling.
Mij lijkt het dat deze palmen eigenlijk standaard wortelschade hebben als ze prachtig opgepot te koop worden aangeboden. De indruk die vervolgens ontstaat is dat de palm heel veel hitte nodig heeft en hier dus nauwelijks wil groeien, maar misschien is dit gewoon wortelschade en sulk. Ik heb een bismarckia gemarkeerd die in een koude kas stond in een tuincentrum. In de winter is deze naar een tropische kas gegaan en heeft daar 1 cm gemaakt in de afgelopen maanden. Dat haalt mijn uitgeplante syagrus met warmtekabel buiten in 24 uur.

Ben benieuwd of iemand ervaring heeft met een bismarckia die gewoon doorgroeide na aankoop.
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 02 maart 2015 21:32

Ik heb er een gehad en die alle warmte gegeven die ik kon bieden. ZOmers in de zon, de rest van het jaar in een zonnig raam. Maar na drie jaar en 1 blad per jaar hield ik het voor gezien en heb m weggedaan. Jammer, het is een schitterende palm. Ik denk dat de exemplaren in tuincentra gewoon staan te kwijnen door gebrek aan goede zorg. Enkele weken in de kou en het is al gedaan met de wortels denk ik. Eenmaal rood aangelopen is een teken dat ze niet meer gaan herstellen.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor draco op 02 maart 2015 21:57

Ik heb Bismarckia nobilis jarenlang met succes gehouden in de serreaanbouw van de woonkamer aan de Oostzijde met ochtenzon. De minimumtemperatuur was er 20 °C. Ik had de palm rechtstreeks bij een grote importeur van tropische planten in Aalsmeer aangeschaft. Bismarckia wordt volgens mij volkomen onterecht in de tuincentra als kuipplant aangeboden. Kijk er dan niet gek van op als het na aankoop mis gaat. Palmen langzame groeiers als het zijn, reageren sterk vertraagd op stress.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 02 maart 2015 22:36

Inderdaad! Heb er twee, eigen zaailingen en eentje mocht buiten spelen dit voorjaar.
Vrij snel kleurde hij paars ondanks de redelijke temperaturen en moet nog steeds bijkomen eerlijk gezegd.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Troy op 02 maart 2015 22:43

Zoals de meeste palmen van Madagascar zijn ze aangepast aan een zeer specifiek klimaat. Heb 2 dagen door Isalo national parc tussen de Bismarckia's gelopen, de warmste plek van Madagascar werd ons verteld en dat hebben we geweten ook. Het gebied is zeer droog, warm en heeft een zeer intense zon. Daarnaast zijn er continu savannebranden welke de Bismarckia's prima overleven. Deze hitte is de rede van de witte bladeren. Ik heb ze ook in het noorden van Madagascar gezien waar het wat vochtiger is en daar is de witte laag haast niet zichtbaar en ogen ze dus veel groener.

Bismarckia.jpg
Bismarckia.jpg (46.8 KiB) 5902 keer bekeken

Bismarckia2.jpg
Bismarckia2.jpg (51.08 KiB) 5902 keer bekeken
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Berichtdoor enrico op 03 maart 2015 01:20

Mooi hoor, heb je nog meer habitat foto's?
Heb er een op zolder en die groeit zelfs bij 15/16 graden prima door (als redelijk formaat gekocht in een tuincentrum). Net weer een nieuw blad eruit. Dus volgens mij valt t wel mee met de benodigde hitte. Palm is snel te groot voor je huis. Leuk als je een grote vide of atrium hebt.
enrico

14 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 03 maart 2015 08:45

Eric, dit strookt met mijn idee dat ze wel degelijk kunnen doorgroeien na aankoop als de wortels niet zo beschadigd zijn. Misschien zijn de meeste beschadigd bij het uitscheppen en soms heb je geluk. Ze hebben inderdaad geen constante tropische hitte nodig.
De bismarckia in de hortus staat ook niet in de tropische kas. Ik denk dat de verkleuring die we hier zien als je hem buiten zet een reactie is van een al verzwakte/kapotte plant en ik denk dat 80% al wortelbeschadiging heeft als je hem koopt.
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Berichtdoor Krisser op 03 maart 2015 12:15

Heb zelf een kleiner exemplaar die dringend aan een grotere pot toe is.

:off_topic: Welke potgrond raden jullie me aan, daar ik al veel heb gelezen dat deze rakkers niet graag verpot worden.
Follow your bliss.
Krisser

82 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen