Bismarckia nobilis

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Bismarckia nobilis

Berichtdoor Sub T op 23 feb 2015 01:16

Heel interessant, heb nog nooit zo'n nematoden geprobeerd maar ik geloof je direkt dat dit het ideale bestrijdingsmiddel is.
Maar volgens mij heb je het niet perse nodig als je steriele grond gebruikt in een propagator, het is dan ook afgeschermd door de kap van de buitenlucht zodat de grond niet zo vlug besmet zal zijn. Vooral als je de propagator binnenshuis staat lijkt de zaaigrond zelf mij toch de grootste mogelijke bron van VRM.
Ik heb hier binnenshuis gezaaid in kleine verwarmde propagatorbakjes en zo'n groene zaaibak met plexiglas kap met verluchtingsschuifjes, die op de aquarium staat, en overal gemicrogolfde zaaigrond in gedaan, perfekt resultaat, geen VRM, en heb verder ook geen kamerplanten staan momenteel dus heb voorlopig geen nood aan nematoden.
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Joery op 23 feb 2015 08:46

Toen de propagator binnenshuis stond had er er geen last van. De larven zijn er pas gekomen toen ik de bak naar de serre verplaatst heb. Het blijft een beetje raden of het besmette potgrond was of de besmetting via de serre is gebeurd.
Joery

9 bedankjes

Berichtdoor Joery op 26 feb 2015 21:25

Zonet ontdekt dat er een noot van de Bismarckia nobilis silver gekiemd is. Hopelijk volt de rest snel :)
Joery

9 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 27 feb 2015 01:42

De larven van de varenrouwmug gaan echt geen kwaad doen aan de dikke penwortel van de Bismarckia, zijn enkel gevaarlijk voor kleine dunne worteltjes van bvb een jonge varen.

wilfried
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor Joery op 08 maart 2015 09:42

Er zijn nu enkele zaden ven de Bismarckia gekiemd. Ik heb zaden in de serre in een propagator staan (temp. komt niet onder de 28° en kan overdag met dit weer goed oplopen) tevens heb ik ook enkele potten met zaden in hij gezet in de berging op de brander (temp is hier lager dan in de propagator). De zaden die gekiemd zijn, zijn zaden die binnenshuis stonden. Deze zaden staan donker, maar vanaf wanneer moet ik deze in het licht zetten. De penwortel begint in enkele potten de zaden al naar boven te duwen, maar er is nog geen groeipunt te zien.
Joery

9 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 08 maart 2015 09:47

De penwortel zal over de lengte opensplijten en vervolgens groeit uit die opening het eerste blad naar boven .Dat kan nog weken duren hoor . Pas dan is het belangrijk om hem lichter te zetten .
Hou hem tot die tijd lekker warm .

Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor Joery op 07 apr 2015 14:09

Vandaag de zaden nog even gecontroleerd :D
Afbeelding
Er zijn 2 Silver Blue en 1 gewone Silver bovengekomen.
Ik heb ze uit de donkere berging genomen en ze staan nu op een vensterbank (boven een radiator) van een raam dat noord-oost gericht is. Hopelijk blijven ze goed groeien.
Joery

9 bedankjes

Berichtdoor Joery op 04 mei 2015 20:01

Ondertussen zijn er nog enkele zaden gekiemd. 8 van de 15 zaden zijn uitgekomen. De andere zijn verloren denkt ik. Vandaag heb ik wel een rare ontdekt. Alle kiemers zijn in 1 spriet naar boven gegroeid maar vandaag vond ik er 1 dat met 2 sprieten blijkt te groeien. Een dubbelstammige Bismarckia??
Afbeelding
Joery

9 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 05 mei 2015 06:31

Denk niet dat het twee speren zijn ,maar alleen maar een schutblaadje ( bescherming ) waar de speer uitgroeit .

Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor Joery op 05 mei 2015 21:30

Bedankt voor de reactie. Bij de andere zaden die gekiemd zijn, zit het schutblaadje onder de grond en bij deze niet.
Joery

9 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Zaaien en stekken