Musella Lasiocarpa wil maar niet starten met groei.

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Musella Lasiocarpa wil maar niet starten met groei.

Berichtdoor davea op 12 maart 2015 21:56

hoi allemaal,

In mn woonkamer staat bovengenoemde plant te overwinteren.
In het midden staat een kleine zijscheut, welke al 2 blaadjes heeft gegeven. De grote planten rondom staan nog steeds stil. De buitenzijde van de stam -welke uit overlapte bladeren bestaat- worden droger ( dus verliest vocht waardoor de stam dunner wordt).

Is er iets mis? Ik heb hem gisteren voor de zekerheid een paar liter water geteven met iets van voeding. Gegoten totdat het water er aan de onderzijde uit druppelde. De aarde was kurk,kurk en kurk droog. Ik dacht dat de warmte van de woonkamer in comb. met de verwarming en de droge grond de rede was van de verdroging en het niet starten van de groei. De stammen waren mooi groen, maar de schubbladeren worden bruin en droog.

zit ik juist of gaat hij kapot? Ik kan me herinneren dat hij enkele jaren geleden ook pas in Mei/Juni, zn eerste blad ( buiten ) gaf. maar ik weet t niet zeker. ( hij staat nu immers warm en licht).

Afbeelding
It may take years, it may take hours.
But sooner or later, we all push up flowers.
davea

2 bedankjes

Re: Musella Lasiocarpa wil maar niet starten met groei.

Berichtdoor foggy1978 op 12 maart 2015 23:10

Hoi,

Ik wou deze winter mijn lasiocarpa in huiskamer overwinteren.Terwijl mijn ensetes doorgroeiden binnen zat in mijn lasiocarpa niks meer van groei.Heb deze dan maar in vorstvrije veranda gezet.....nu nog steeds geen groei maar haal ze niet binnen omdat dit toch niet werkt. Nog evemtjes wachten,zolang kerm groen ziet is het ok.Ga ik nu even zelf checken.

mvg wim
2014/2015 : min -4,5 c 23 januari/max 37c 1 juli
2015/2016 : Min -6 c 18 januari / max

Vroeger ging ik op reis om tropische planten te zien. Nu kan ik niet meer op reis door mijn tropische planten.....
foggy1978

4 bedankjes

Berichtdoor davea op 12 maart 2015 23:34

foggy1978 schreef:Hoi,

Ik wou deze winter mijn lasiocarpa in huiskamer overwinteren.Terwijl mijn ensetes doorgroeiden binnen zat in mijn lasiocarpa niks meer van groei.Heb deze dan maar in vorstvrije veranda gezet.....nu nog steeds geen groei maar haal ze niet binnen omdat dit toch niet werkt. Nog evemtjes wachten,zolang kerm groen ziet is het ok.Ga ik nu even zelf checken.

mvg wim

en? nog groen?
ik vraag me af of het watergeven, war ik gisteren heb gedaan wel slim was ( wortelrot etc),
maar het feit dat een kleine scheut in het midden, na een glaasje water, weken geleden, is gaan groeien en blad is gaan geven, geeft dit voor mijn gevoel aan, dat de groeiperiode is aangebroken?
davea

2 bedankjes

Berichtdoor GeL op 13 maart 2015 08:05

Ik zou er geen water aan hebben gegeven, geen blad = geen verdamping. Deze soort staat toch graag aan de frisse kant in de winter en licht. Die van mij staat met bloem en al in de berging waar het in de winter ongev. 10°C is. De bloem staat er nu 6 maanden op en wordt steeds mooier.

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 13 maart 2015 08:20

Het verdrogen komt gewoon door de te droge lucht in de woonkamer. Zet hem koeler en als het kan op een vochtigere (luchtvochtigheid) ruimte. Ik zou deze zelfs al buiten durven zetten met het weer nu want Musella is een taaie, maar dat kan jij nu niet doen omdat die van veel te warme temperatuur komt en dus moet je geleidelijk afbouwen. Liters water zeg je :? Dat klinkt heel veel, slecht is het niet om water te geven maar vele liters had je beter niet gedaan. Toch denk ik dat het nu geen kwaad meer zal doen. Maar zeker geen water meer geven nu voordat er wat bladeren op staan he. Een plant zonder blad kan geen water verdampen dus heeft helemaal niet zoveel vocht nodig, onthoud dat.

En dan nog even omtrent het woonkamer overwinteren... Het is echt niet goed om bananen te gaan overwinteren in een warme en droge (woon)kamer. Het heeft echt geen zin, alle groei word veel te slap en langgerekt wat de plant veel zwakker maakt en al die groei ben je toch 100% kwijt eens die terug buiten gaat, krijgt die trouwens ook nog een klap van omdat het ondertussen ook weer een kasplantje is geworden.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor davea op 13 maart 2015 10:09

ok,dank voor jullie berichten.

Omdat ik wel het idee had, dat deze plant zich niet laat foppen ( warm zetten in de winter dus hopelijk start dan de groei). Daarom dacht ik het te kunnen veroorloven om hem binnen te zetten omdat hij toch niet zal groeien door de warmte.

Ik wil dee plant als kamer/kuipplant gaan houden. Hij staat voor het raam. Een raam op het Westen. Mijn strelitzia kwam er tot bloei. Zou deze het er goed doen?
davea

2 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 14 maart 2015 01:40

Ik heb twee jaar terug ook een musella gekocht, de eerste winter geen probleem, dit jaar ging de plant heel snel achteruit en die geeft ook geen kik meer en er staat geen blad meer op, enkel nog een stammetje.
De pot voelt ook nogal zwaar aan, hoewel het toch niet zo'n ruime pot is, maar mischien dan nog te groot? (te weinig doorworteld) Of te laat binnengehaald?
Of zou het toch nog goedkomen? Ik heb er in ieder geval geen goed gevoel bij.
Ik heb met deze soort nog niet zo veel ervaring, maar heb ze vroeger als beginner ooit eens buiten proberen te overwinteren en dat lukte natuurlijk niet, maar wat ik nog weet is dat het "stammetje" er heel lang groen en hoopgevend kan uitzien terwijl de plant allang dood is.
Morgen ga ik de plant eens uit de pot halen en de wortels eens bekijken.
Afbeelding
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor davea op 14 maart 2015 08:33

Hij ziet er juist goed uit.
Die is niet dood hoor. ik zette mijn exemplaar altijd in de badkamer, ZONDER dat ik m water gaf.
Daar stond hij in vochtige luchten werd daarim niet zo geel. Ik ging pad water geven toen het eerste blad verscheen. Nu ben ik eerder gaan wateren, omdat er in het midden van de pot een kleine scheut ging groeien. Dus de biologische klok zegt GROEIEN.

Ik zou m OF nog koel wegzetten in bv een badkamer of zelfs al naar buiten.
Hij zal binnenkort wel ontwaken. Ik gaf die van mij bij het zien van het eerste blad een flinke scheut voeding waaronder N-27. Hijj ging als een tierelier. Je plant ziet er goed uit. ( mits de kern ook groen is)
davea

2 bedankjes

Berichtdoor blackdisque op 14 maart 2015 09:14

Hier net hetzelfde aan de hand
Laatst bijgewerkt door blackdisque op 14 maart 2015 09:15, in totaal 1 keer bewerkt.
blackdisque

1 bedankjes

Berichtdoor dj_embé op 14 maart 2015 10:02

idem.
Vandaag ga ik buiten alles bemesten met paardenmest zodat begin volgende week al wat de grond in kan. Heb er zin in.
Mijn lasiocarpa is van overwinterhok naar serre verhuisd.
Vrees wel voor mijn sikkimensis red tiger :cry:
dj_embé

88 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers